Upravo su žene i u
političko i u kulturno novinarstvo počele unositi osobnu zamjenicu
»ja«. Počele su govoriti u prvome licu i u svoje osobno ime na
mjestima gdje je tada još vladalo ono kolektivno »mi«, a koje nije
bilo izraz autorske skromnosti, već pokazatelj kolektivne
pripadnosti vladajućoj političkoj moći i autoritetu
Iako
konkurencija nije sasvim zanemariva, nije bilo teško odlučiti po
kome nazvati nagrada koju Ženska mreža Hrvatske od prošle godine
dodjeljuje novinarki (ili novinaru, zašto ne?) za nastojanja i
uspjehe u afirmaciji statusa žena i ženskih prava u hrvatskim
medijima. Maja Miles nametnula
se kao prioritet, unatoč tome što mlađe generacije čitatelja i
čitateljica novina vjerojatno za nju nisu ni čule. No, u ovom
povodom ipak bih, osim o Maji htjela nešto reći i o ulozi žena
novinarki i spisateljica koje su obilježile osamdesete godine.
Ostavile su tragove koje i danas osjećamo, zaboravu usprkos. Imena
tih žena danas su široj publici gotovo nepoznata zato što je
politika svjesnog i namjernoga zaborava jedan od temeljnih principa
manipulacije sadašnjošću. Napose kad je riječ o ženama i
rodno-spolnim odnosima moći koji itekako utječu na sveukupnu
raspodjelu moći u društvu i na status žena općenito.
»Dobar profesionalac«
Maja
Miles, naime, pripada onoj generaciji žena u novinarstvu, s početka
osamdesetih, kada se o «ženskom novinarstvu» nije govorilo niti
razmišljalo, osim u kontekstu industrije «ljubića», recepata, mode i
kozmetike. Koja se tada, iako pod pokroviteljstvom tzv. državne
kontrole medija, nije ni po čemu bitno razlikovala od ove današnje
kojom upravljaju privatni medijski koncerni, domaće ili strane
provenijencije – sasvim svejedno. Tada, kao i danas, na žene se u
proizvodnji informacija i zabave prvenstveno gledalo kao na
konzumentice šunda (ponekad pakovana kao glamour), pa utoliko i kao
eventualne proizvođačice te vrste roba.
Pretpostavljam da ni
Maja tada samu sebe ne bi voljela prepoznati kao ženu - novinarku.
Vjerojatno bi, kao i većina žena čija se riječ tada čitala u
javnosti, više voljela da joj se prizna da je bila «dobar
profesionalac». Upravo tako, u muškom rodu, jer je opće-prihvaćena
norma bila da «profesionalnost nema roda ni spola», osim, dakako,
«univerzalnoga» muškog. Mi danas vrlo dobro znamo da rodna
dimenzija, uključujući njenu gramatičku reprezentaciju itekako igra
ulogu u svim sferama, ne samo gramatičko-simboličkoj. Ne pripadam
onima koji danas čine sve da bi se izborili za lošiju prošlost i
time potvrdili svjetlu sadašnjost, ali bilo je to vrijeme vladavine
socijalističke ideologije egalitarizma kad se smatralo da je žensko
pitanje riješeno socijalističkim uravnilovkama i brisanjem razlika u
svemu, od etničkih i vjerskih do rodnih i spolnih. Ili će to biti u
doglednoj budućnosti. Maja Miles i njena profesionalna i privatna
sudbina dokazuju da tada, kao uostalom ni sada, ništa nije riješeno.
I kako
težak, ponekad bolan do gubitka volje za životom, može ženama biti
pokušaj da ujedine profesionalnu kompetenciju, uspjeh i ambiciju s
onim što se naziva «srećom» na privatnom i osobnom planu, ma što
koja od nas pod time podrazumijevala.
Ali
bilo je to i vrijeme -- rane osamdesete -- kad su se počele osjećati
promjene u javnim diskursima, a napose promjene u medijima,
uključujući ulogu žena u novinarskoj profesiji. Sve te promjene, ne
tek one rodno obojene, usuđujem se tvrditi, najbolje su
nagovijestile upravo žene novinarke, ili profesionalke iz drugih
sfera pisane i javne riječi uopće.
Žensko
Ja
Osamdesete godine
prošlog stoljeća uslijedile su nakon tzv. olovnih sedamdesetih i
obilježene su stvaranjem i otvaranjem mnogih prostora javne i
demokratske debate. Možda nije sasvim lako odgovoriti na pitanje: A
što je tu bilo specifično «žensko», različito od sveprisutnih
promjena na medijskoj sceni i u javnoj sferi Hrvatske i Jugoslavije?
Na
pamet mi padaju barem dva moguća objašnjenja «specifičnosti» ženskog
javnog govora iz tog doba koje bi, dakako, tek trebalo temeljitije
istražiti. Kao prvo, žene novinarke, možda upravo zato što su mahom
bile isključene iz vrhova centara moći i odlučivanja, otvarale su
teme koje su do tada smatrane marginalnima i drugorazrednima. Nisu
arbitrirale o «visokoj» (čitaj partijskoj, SKJ) politici koja je
bila glavna preokupacija tadašnjih vodećih novinara od karijere. A
to je uglavnom značilo pisati po komitetskim uputama i osiguravati
uredničku karijeru (prisjetimo se da je samo jedna od famoznih pet vještica iz Rija bila
članica SKJ, za razliku od goleme većine svojih muških kolega,
uključujući one koji su taj notorni tekst kolektivno isfabricirali).
Drugo,
upravo su žene i u političko i u kulturno novinarstvo počele unositi
osobnu zamjenicu «ja». Počele su govoriti u prvome licu i u svoje
osobno ime na mjestima gdje je tada još uvijek vladalo ono
kolektivno «mi», a koje nije bilo izraz autorske skromnosti, već
pokazatelj kolektivne pripadnosti vladajućoj političkoj moći i
autoritetu. Poznajem jednog urednika iz tog vremena koji ni na
redakcijskim sastancima nikada nije govorio «ja», već uvijek «mi»,
pri čemu se vrlo dobro znalo tko smo to «mi». Iza njega su «stajale»
vladajuća partija, država, u najbenignijem slučaju odluka nekog
komiteta. To žensko «Ja», nije, međutim, bilo izraz sentimentalnoga
(«iracionalnoga») subjekta koji nije u stanju zauzeti distancu od
osobnoga doživljaja. Bio je to prvi vidljiviji simptom preuzimanja
odgovornosti za vlastito postojanje i djelovanje u zajednici.
I kod
Maje Miles pisanje u prvom licu jednine ilustriralo je prve naznake
odgovornoga građanstva i to upravo u onim sferama koje se nalaze u
temelju demokratskog procesa – u javnom govorenju o pravu, pravnoj
državi, pratećim sustavima, kriminalu, ljudskim pravima i ostalim
tekovinama liberalne demokracije.
Ukoliko
je ova opservacija iole točna, jer je ipak tek rezultat sjećanja i
impresije, a ne sustavna istraživanja, stoji tvrdnja da su žene
novinarke bile te koje su kolektivno i moćno «Mi», lišeno bilo kakve
individualne odgovornosti, zamijenile odgovornim građanskim
Ja, dok je javnim diskursom još vladalo «mi članovi Partije»,
«mi samoupravljači», «mi Jugoslaveni». To isto «Mi» u devedesetima
se je transformiralo u «mi Hrvati, Srbi, Albanci…», nerijetko u
tekstovima istih «pokolektivljenih» pojedinaca koji su se naprosto
prilagodili novonastaloj situaciji. Događalo se to, dakako, i sa
ženama, ali u znatno manjoj mjeri i to ne samo prema statističkim
mjerilima. Fenomen nije teško objasniti sociološko-politički. Žene,
novinarke najvećim su dijelom bile isključene iz centara moći
koncentriranih u vladajućoj politici i bavile su se temama koje nisu
izravno potpadale pod utjecaj ili nadzor tih centara. Ali tim više
je to dokazuje da se važne društvene i političke promjene mogu
inicirati i iz marginalne pozicije, ukoliko je politički
osviještena.
Za
vladavinu prava
Maja
Miles, kao i neke druge novinarke, počela je u lokalno novinarstvo
unositi visoku dozu stručnosti, profesionalizma i profesionalne
etike. Obrazovana, s radnim iskustvom i na sudu i u odvjetništvu,
Maja je već ušla u novinarstvo kao vrhunska profesionalka. Nikada
nije svaštarila i nikada nije objavila neprovjerenu činjenicu. No,
od svega toga najznačajnijim mi se čini to što je upravo sistematski
rad Maje Miles u masovnim medijima i kod široke publiku inicirao i
promovirao razumijevanje temeljnih ideja i pojmova pravne države,
odnosno vladavine prava. Maja je prva pisala o tome da se osobu
protiv koje je povedena istraga, ili čak započeo sudski postupak ne
smije u medijima nazivati zločincem dok ne postoji pravomoćna
presuda. Pisala je i o tome da niti jedna naša rubrika «crne
kronike» ne bi prošla svjetske kriterije i da bi krahirala zbog
visokih kazni koje se dodjeljuju onima koje novinari proglašavaju
krivima i zločincima prije pravomoćne sudske odluke. Drznula se
govoriti i liječničkoj grešci i liječničkoj zavjeri šutnje o kojoj
ni do dan danas liječnički sudovi časti i strukovna udruženja nisu
postigli suglasnost, niti bi se itko usudio tužiti «svog doktora»
zbog krive dijagnoze ili kirurškog zahvata. Informirala je i o
etičkom poslovanju i greškama velikih svjetskih kompanija i odšteti
koju građani mogu dobiti zbog krivo reklamiranih, štetnih, ili
naprosto loših proizvoda.
Novinarski poziv Maja
Miles doživljavala je kao sve prije nego kao akademsku diskusiju.
Kao što je bila u stanju sa zagrebačkom policijom noćima obilaziti
mjesta najstrašnijih krvnih delikata, opservirati rad policije, ali
i status žrtve i počinitelja, tako je, vođena profesionalnom, a
vjerujem i osobnom ambicijom i znatiželjom, otputovala i do Londona
gdje je sa posebnom jedinicom Scotland Yarda proučavala
kako se istražuju i tretiraju slučajevi silovanja. Suprotno
tadašnjoj uhodanoj praksi, Maja je tom prigodom svratila i do jedne
londonske feminističke organizacije kako bi dobila informaciju i iz
te perspektive.
Unatoč tome što su kasne
sedamdesete i rane osamdesete «herojsko razdoblje» rađanja feminizma
na prostorima bivše Jugoslavije, tada se još rijetko govorilo o
pravoj prirodi zločina silovanja kao pokazatelju odnosa moći među
spolovima. Unatoč načelno strogim predviđenim kaznama za silovanje,
dominirao je površan društveni, policijski i pravosudni odnos prema
nasilju na ženama. Maja je bila među prvima koja je putem
mainstream
medija obznanila tada još prilično indiferentnoj javnosti da je
silovanje zločinački akt agresije, a ne «oblik seksualnosti».
Također je, poučena iskustvom engleskih feminističkih grupa, ukazala
na jedan od temeljnih paradoksa kad je riječ o utvrđivanju zločina i
kažnjavanju silovatelja. Policije širom svijeta žrtvi silovanja
preporučuju da se ne odupire, jer su silovatelji okrutni i opasni
zločinci koji neće prezati ni pred ubojstvom, a ne tek «seksualno
uzbuđeni muškarci». S druge strane, ako jednom (uglavnom još i danas
u manjem broju) slučaj i završi na sudu, ženi će biti vrlo teško
dokazati da je bila žrtva silovanja, ako nisu dijagnosticirane teške
tjelesne ozljede, to jest ako je poslušala savjet policije i «nije
se odupirala». Silovanje je tada, kao i danas, iako u nešto manjoj
mjeri, bilo teško dokaziv zločin, upravo zbog razlike u socijalnoj
percepciji muške i ženske spolnosti. Bila su to vremena kad se žene
prosuđivalo prema njihovom «ćudorednu liku», pa tako činjenica što
je neka službenica, na šefov zahtjev, ostala s njime sama u uredu
mogla biti uzeta kao argumenta protiv njenog «ćudoređa».
Visoka
cijena angažmana
Ne bi
bilo fer tvrditi da Majino znanje, talent, upornost, predanost
poslu, profesionalno poštenje i savršeno poznavanje materije o kojoj
je pisala, te vrhunski stil nisu bili prepoznati i cijenjeni još za
njena života. Temeljno je pitanje – kako to da je tako kvalitetan
rad jedne novinarke tako lako prepušten zaboravu? Kao i neke druge
žene novinarke iz njene generacije, ponekad je plaćala i visoku
cijenu svog angažmana. Njezin tekst o smrtnoj kazni i potrebi njena
ukidanja kao civilizacijskoj tekovini («Što ubija smrtna kazna?»,
Start, 28. VII 1984) naišao je na velike otpore, naročito u onom
krugu kolega iz profesije koji su «inspiraciju» vukli iz komitetskih
naputaka. Pa iako je na kraju ipak objavljen, urađeno je to u maniri
ondašnjih «liberalnih» ispada iz sistema, uz uredničku ogradu o tome
kako je riječ o «osobnom stavu autora teksta». Navodno su upravo
reakcije na taj tekst i stanovite okolnosti iz Majina privatnog
života pridonijele njenoj odluci da si oduzme život u trenutku u
kojem je sredini u kojoj je živjela mogla najviše dati.
Maja
je, kao i još neke novinarke i spisateljice iz tog vremena, na
najbolji mogući način obilježila, tumačila i inicirala tendencije ka
transformacijama postojećeg sustava, čak i ako se te promjene nisu
dogodile na način na koji su one priželjkivane. Kad govorimo o
jednoj cijeloj plejadi žena čiji su se glasovi slušali u javnosti,
red je da uz Majino spomenem još nekoliko imena, kako bismo
argumentirali tvrdnju da nije bila jedina. Riječ je tako i o Jeleni Zuppi, Lydiji Sklevicky, Blaženki Despot, ili
npr. Žarani Papić, Jeleni Šantić i Nedi Božinović, iz
Beograda, da najprije spomenemo one kojih više nema među nama
i za koje bi se također moglo reći da su tragično stradale, da li
zbog bolesti ili nesretnim slučajevima, ali definitivno na neki
način povezano s onim što se uvjetno naziva «ženskom sudbinom». Tu
su još i Zorica Nikolić, jedna
od boljih Vjesnikovih novinarki, koja je prije nekoliko godina umrla
u nekoj vrsti izbjeglištva u Beogradu, vjerojatno s gorčinom pamteći
svoje ovdašnje kolege i «prijatelje». Sjećamo se i također tragično
preminule (i opet je riječ bila o samoubojstvu) Antoanete Pasinović,
koja je iz temelja u javnosti promijenila percepciju jednog od
najvažnijih javnih dobara - urbanizma i arhitekture. Neke druge,
poput Rade Iveković, Dubravke Ugrešić,
Slavenke Drakulić, Jelene Lovrić, Meri Štajduhar, a eto,
neskromno ću tu ubrojiti i sebe, pa potom generacija Jasmine Kuzmanović, Ines Sabalić, Alemke Lisinski,
srećom smo još žive. No, osim jedne ili dvije, više ne sudjelujemo u
kreiranju političke kulture javnom riječju u ovim prostorima. Da bi
uvid bio potpuniji, ne treba zaboraviti niti na dulju tradiciju
sličnih ženskih priča od kojih su javnosti donekle poznate
Marija
Jurić Zagorka, Dragojla Jarnević i
Dora Pfanova. O svakoj od tih žena
uz čije ime stoji bilješka «tragično preminula» moguće je govoriti
na dva načina: kao o ženi u profesiji koja se navodno «feminizira»,
a da nikome nije sasvim jasno što to točno znači, ili kao o ženama
čije se priče mogu uspoređivati sa sudbinama drugih kreativnih žena
iz povijesti čiji su životi također «tragično okončani». Prisjetimo
se tek Silvije Platt i
Virginije Woolf, onih
koje, u najmanju ruku, nisu zaboravljene.
Živjeti
potpun i svestran život
U
povodu tragične smrti Maje Miles (a riječ je o samoubojstvu koje je
po svemu sudeći bilo posljedica onog za žene tako često
nepodnošljivog sraza privatnog i javnog) svi do jednog In
memoriam tekstova koji su objavljeni, govorili su o njoj kao o
«sociologu kriminala», «vrhunskom majstoru crne kronike», «izvrsnom
reporteru s lica mjesta» (koncept «investigativnoga novinarstva» ući
će u terminologiju tek nešto kasnije i uglavnom se njime kite tipovi
koji su za pisaćim strojem u redakciji sklapali spletke i smišljali
teorije zavjere.) Kad je umrla bilo joj je 37 godina. I nitko, baš
nitko se nije usudio napisati da formula «tragično preminula»
prikriva samoubojstvo jedne od najboljih i najuspješnijih naših
novinarki. Istodobno, nitko nije propustio reći da je Maja, povrh
svih profesionalnih, ljudskih i inih kvaliteta – bila «lijepa žena».
To, dakako, stoji, Maja je bila vrlo lijepa žena, ali voljela bih
vidjeti posmrtnu biografsku bilješku ili naprosto profesionalni
portret bilo kojeg muškarca u kojem bi, uz ostalo, pisalo i da je
dotični bio – lijepi muškarac. U to vrijeme, a to su i počeci
feminističkih inicijativa u bivšoj Jugoslaviji, malo je tko obraćao
pažnju na takve «sitnice» koje na simboličkoj, gramatičkoj i
semantičkoj razini odražavaju socijalni status žena. Ali i privatni.
Usuđujem se reći, iako je o tim stvarima riskantno govoriti bez
dubljih istraživanja nečije biografije, da je Majina tragična smrt
posljedica one nemogućnosti da jedna žena, ma kako iznimna i
sposobna bila, uspije živjeti potpun i svestran život. To jest da
bude «sretna» u privatnoj i u javnoj sferi svog
postojanja. Biografije žena poput Maje Miles, Lydije Sklevicky,
Jelene Zuppe, Zorice Nikolić i niza drugih koje su temeljno utjecale
na rast i razvoj ove sredine, i ostavile najdublje tragove u njenoj
transformaciji, nam još uvijek bolno nedostaju. Neka ova nagrada,
imenovana po jednoj od najboljih među nama, naznači i početke
njihovog vraćanja u javnu memoriju.
Vesna
Kesić |