Hrvatska škola je u mnogim segmentima, sadržajno, metodološki i
profesionalno zastarjela, nefunkcionalna i dosadna. Slika svijeta u
čitankama odgovara kraju 19. stoljeća umjesto da otvara putove ka
budućnosti
Piše Diana
BARBARIĆ
Nekakav seljak pito kadije valja li ženu
slušati? Kadija odgovori: “Ne valja” Onda seljak rekne: “Moja žena bijaše
mi rekla da kadiji ponesem bukaricu masla”. Onda kadija rekne: “Dobro je
kadšto i pametnu ženu poslušati”. Tu narodnu “mudroslovicu” uče učenici
petog razreda osnovnih škola u državi čiji Ustav kao najviše vrednote
promiče ravnopravnost muškaraca i žena. Hrvatska škola je u mnogim
segmentima, sadržajno, metodološki i profesionalno zastarjela,
nefunkcionalna i dosadna. Slika svijeta u čitankama odgovara kraju 19.
stoljeća umjesto da otvara putove ka budućnosti. Skupa reforma koja se
bavi površinskim stvarima, vodeći primjerice polemike hoće li osnovna
škola trajati devet ili osam godina, ništa bitno neće promijeniti. U
vremenu brzih i neprestanih promjena obrazovni sustav mora biti otvoren i
fleksibilan, a u kvalitetnoj školi nužno je nauštrb ideologije razvijati
kulturu dijaloga. Tvrde tako članice novoformirane i pravno
registrirane Ženske mreže Hrvatske, koja pod svojom kapom objedinjuje
40-ak nevladinih organizacija sa ženskim prefiksom. Ne želeći više trpjeti
takvo stanje stvari, naročito činjenicu da udžbenici sadrže pregršt
stereotipa koji promiču patrijarhalne vrijednosti, a maltene se ne dotiču
ljudskih prava ujedinjene žene su donijele platformu za promjenu
osnovnoškolskoga obrazovnog kurikuluma i zagazile u nacionalnu kampanju
koja bi trebala pokrenuti stvari s mrtve točke. Svi znaju kakvi su nam
udžbenici, ali nitko do sada nije potegao to pitanje niti reagirao u tom
smislu. Nažalost, početak kampanje se poklopio s krajem školske godine
kada su udžbenici za sljedeću školsku godinu već verificirani i kad
zapravo nije moguće ništa promijeniti. Međutim, uspijemo li kampanjom
senzibilizirati roditelje, invalidne osobe, kakvih je 20 posto u našem
društvu ali ni jedan posto u našim udžbenicima, te manjine koje se totalno
prešućuju u hrvatskim udžbenicima - bit ćemo zadovoljni - kaže nam Biserka
Momčinović, koordinatorica Ženske mreže Hrvatske, pa još napominje da će
osobno biti zadovoljna ako se dogodine smanji bar mali dio štete koju rade
udžbenici. Za sada, veli, saveznika u tromom i birokratiziranom
Ministarstvu prosvjete i športa nemaju, ali opet ponavlja: Kampanja će
biti dugoročnija nego što smo u početku mislile, ali dok nešto ne
promijenimo nećemo posustati. U tom smislu planiramo osnovati koaliciju
zainteresiranih udruga s kojima ćemo zajedno nastupati prema istom cilju,
odnosno meti, a to je ministarstvo - kaže Momčinović, obrazlažući kako je
inicijativa nastala na temelju istraživanja udžbenika, koju su, veli
radile žene, ali i muškarci. Iz istraživanja je, primjerice, proizišlo da
se žena u udžbenicima pojavljuje mahom kao ruralno ili pasivno čeljade,
što naprosto ne odgovara stvarnom stanju stvari. Uputila nas je na
projekt “Slika žene u udžbenicima književnosti” koje je za Centar za
istraživanje i razvoj obrazovanja prije nekoliko godina napravila dr. sc.
Branislava Baranović. Ona je analizirala užbenike književnosti za osnovnu
školu i gimnaziju i ustanovila, očekivano, kako su žene u odnosu na
muškarce u udžbenicima evidentno marginalizirane. U usporedbi s muškarcima
učestalost njihova pojavljivanja je , tvrdi dr. Baranović, evidentno manja
i to u više dimenzija. Naime, u odnosu na muškarce žene se daleko rjeđe
pojavljuju kao autori tekstova koji se u udžbenicima obrađuju, daleko
rjeđe su prisutne i kao autori slikovnih priloga, a kada je riječ o
zadacima i pitanjima njihovo pojavljivanje je izuzetak. Žene su i tematski
marginalizirane. Daleko su rjeđe od muškaraca tema glavnih tekstova i
metodičkih priloga u udžbenicima. Analiza je također pokazala da se
dominacija muškaraca povećava s razinom obrazovanja. Primjerice, kada je
riječ o autorstvu tekstova u nižim razredima osnovnog obrazovanja muškarci
se pojavljuju dvostruko češće od žena, a u gimnazijama čak deset puta
češće! Podaci su također pokazali kako udžbenici reproduciraju
patrijarhalno obojen model spolova, odnosno rodova. Stereotipno
oslikavanje žena naročito je vidljivo kada je riječ o zanimanjima i
obiteljskim ulogama. Mada je patrijarhalni obrazac viđenja žene nagrižen,
podaci ipak upozoravaju da udžbenici mladima prenose patrijarhalno obojen
model žene, odnosnoNekakav seljak pito kadije valja li ženu slušati?
Kadija odgovori: “Ne valja” Onda seljak rekne: “Moja žena bijaše mi
rekla da kadiji ponesem bukaricu masla”. Onda kadija rekne: “Dobro je
kadšto i pametnu ženu poslušati”. Tu narodnu “mudroslovicu” uče učenici
petog razreda osnovnih škola u državi čiji Ustav kao najviše vrednote
promiče ravnopravnost muškaraca i žena. Hrvatska škola je u mnogim
segmentima, sadržajno, metodološki i profesionalno zastarjela,
nefunkcionalna i dosadna. Slika svijeta u čitankama odgovara kraju 19.
stoljeća umjesto da otvara putove ka budućnosti. Skupa reforma koja se
bavi površinskim stvarima, vodeći primjerice polemike hoće li osnovna
škola trajati devet ili osam godina, ništa bitno neće promijeniti. U
vremenu brzih i neprestanih promjena obrazovni sustav mora biti otvoren i
fleksibilan, a u kvalitetnoj školi nužno je nauštrb ideologije razvijati
kulturu dijaloga. Tvrde tako članice novoformirane i pravno
registrirane Ženske mreže Hrvatske, koja pod svojom kapom objedinjuje
40-ak nevladinih organizacija sa ženskim prefiksom. Ne želeći više trpjeti
takvo stanje stvari, naročito činjenicu da udžbenici sadrže pregršt
stereotipa koji promiču patrijarhalne vrijednosti, a maltene se ne dotiču
ljudskih prava ujedinjene žene su donijele platformu za promjenu
osnovnoškolskoga obrazovnog kurikuluma i zagazile u nacionalnu kampanju
koja bi trebala pokrenuti stvari s mrtve točke. Svi znaju kakvi su nam
udžbenici, ali nitko do sada nije potegao to pitanje niti reagirao u tom
smislu. Nažalost, početak kampanje se poklopio s krajem školske godine
kada su udžbenici za sljedeću školsku godinu već verificirani i kad
zapravo nije moguće ništa promijeniti. Međutim, uspijemo li kampanjom
senzibilizirati roditelje, invalidne osobe, kakvih je 20 posto u našem
društvu ali ni jedan posto u našim udžbenicima, te manjine koje se totalno
prešućuju u hrvatskim udžbenicima - bit ćemo zadovoljni - kaže nam Biserka
Momčinović, koordinatorica Ženske mreže Hrvatske, pa još napominje da će
osobno biti zadovoljna ako se dogodine smanji bar mali dio štete koju rade
udžbenici. Za sada, veli, saveznika u tromom i birokratiziranom
Ministarstvu prosvjete i športa nemaju, ali opet ponavlja: Kampanja će
biti dugoročnija nego što smo u početku mislile, ali dok nešto ne
promijenimo nećemo posustati. U tom smislu planiramo osnovati koaliciju
zainteresiranih udruga s kojima ćemo zajedno nastupati prema istom cilju,
odnosno meti, a to je ministarstvo - kaže Momčinović, obrazlažući kako je
inicijativa nastala na temelju istraživanja udžbenika, koju su, veli
radile žene, ali i muškarci. Iz istraživanja je, primjerice, proizišlo da
se žena u udžbenicima pojavljuje mahom kao ruralno ili pasivno čeljade,
što naprosto ne odgovara stvarnom stanju stvari. Uputila nas je na
projekt “Slika žene u udžbenicima književnosti” koje je za Centar za
istraživanje i razvoj obrazovanja prije nekoliko godina napravila dr. sc.
Branislava Baranović. Ona je analizirala užbenike književnosti za osnovnu
školu i gimnaziju i ustanovila, očekivano, kako su žene u odnosu na
muškarce u udžbenicima evidentno marginalizirane. U usporedbi s muškarcima
učestalost njihova pojavljivanja je , tvrdi dr. Baranović, evidentno manja
i to u više dimenzija. Naime, u odnosu na muškarce žene se daleko rjeđe
pojavljuju kao autori tekstova koji se u udžbenicima obrađuju, daleko
rjeđe su prisutne i kao autori slikovnih priloga, a kada je riječ o
zadacima i pitanjima njihovo pojavljivanje je izuzetak. Žene su i tematski
marginalizirane. Daleko su rjeđe od muškaraca tema glavnih tekstova i
metodičkih priloga u udžbenicima. Analiza je također pokazala da se
dominacija muškaraca povećava s razinom obrazovanja. Primjerice, kada je
riječ o autorstvu tekstova u nižim razredima osnovnog obrazovanja muškarci
se pojavljuju dvostruko češće od žena, a u gimnazijama čak deset puta
češće! Podaci su također pokazali kako udžbenici reproduciraju
patrijarhalno obojen model spolova, odnosno rodova. Stereotipno
oslikavanje žena naročito je vidljivo kada je riječ o zanimanjima i
obiteljskim ulogama. Mada je patrijarhalni obrazac viđenja žene nagrižen,
podaci ipak upozoravaju da udžbenici mladima prenose patrijarhalno obojen
model žene, odnosno žena je češće prisutna kao majka, odgojiteljica,
čuvaricama ognjišta, nego kao osoba. Pokazujući brojne primjere
višestruke dominacije muškaraca udžbeničkim sadržajima i stereotipizacijom
uloga i osobina muških i ženskih likova, rezultati analize pokazali da su
u udžbenicima prisutni elementi diskriminacijskog modela mladih za spolne
uloge. Hoće li netom započeta kampanja uspjeti eliminirati bar dio tih
nebuloza iz udžbenika, i ovoga puta moramo reći - pokazat će vrijeme. Kako bilo, stvari su se zahuktale.
Kampanja se provodi u sedam hrvatskih gradova: Zagrebu, Splitu, Osijeku,
Karlovcu, Puli, Zadru i Malom Lošinju i u prvom redu se zalaže za reformu
osnovnoškolskog obrazovanja, koje bi, smatra Ženska mreža, trebalo više
pozornosti posvetiti ljudskim pravima, nenasilju, toleranciji i poštovanju
različitosti. Stoga se kao temeljni zahtjevi Mreže ističu uvođenje odgoja
za građansko društvo i ljudska prava kao nastavni predmet u obvezni
školski kurikulum, sustavni i obvezni program permanentnog obrazovanja
profesora za predmet građanskog odgoja i ljudskih prava, te mogućnost da
civilne udruge participiraju u procesu odlučivanja o školstvu. Nadalje,
Ženska mreža Hrvatske traži uklanjanje stereotipa o spolnim, odnosno
radnim ulogama, uvažavanje prava na različitost, kritičko propitivanje
patrijarhalnog sustava vrijednosti, procjenjivanje otvorenosti za učenje i
dijalog te senzibiliziranost za ljudska prava osoba koje se zapošljava i
imenuje u Ministarstvu prosvjete i športa. Mreža podsjeća da je naša
država potpisala Konvenciju o eliminaciji svih oblika diskriminacije žena,
a Vlada donijela Nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova,
ali, tvrde, ravnopravnosti u školskim kurikulima nema ni u tragovima. Na
web stranici nevladine organizacije iz Zagreba B.a.b.e. (kratica od
slogana Budi aktivna, budi emancipirana) dadu se pronaći zanimljivi
negativni primjeri spolne i ine diskriminacije iz udžbenika za osnovce,
kao i slični neprikladni motivi za njihovu dob, poput fotografije mrtvog
dječaka kojom je ilustriran tekst Zorana Filipovića dnevnik smrti, a koji
se nalazi u hrvatskoj čitanci za peti razred! Ima toga još, ali stranice
SD Magazina teško da mogu progutati toliko gluposti, koliko ih ima u
udžbenicima.
PENELOPA
”Penelopa je dugo čekala svoga muža Odiseja da se vrati iz rata i
odbijala prosce. Po tome je postala znak ženine vjernosti mužu, pa
je nastala uzrečica “vjerna kao Penelopa”. Što znaš o obvezi čuvanja
bračne vjernosti u naše vrijeme?” Na ovo pitanje iz čitanke
trebali bi odgovoriti učenici petog razreda osnovnih škola u
Hrvatskoj.
PLATFORMA ŽENSKE MREŽE HRVATSKE
ZA PROMJENU OSNOVNOŠKOLSKOG OBRAZOVNOG
KURIKULUMA
U vremenu brzih i neprestanih promjena obrazovni sustav mora biti
otvoren i fleksibilan. Perspektiva razvoja i pozitivnih promjena
u obrazovanju zahtijeva suštinsko mijenjanje zastarjelih nastavnih
sadržaja i metoda. Skupa reforma koja se bavi površinskim stvarima -
devet umjesto osam godina trajanja osnovne škole - ništa bitno neće
promijeniti. U kvalitetnoj školi nužno je razvijati kulturu
dijaloga i kritičko mišljenje, a ne jednu ideologiju prikazivati kao
neupitnu "istinu". Već i površna analiza udžbenika koje odobrava
Ministarstvo prosvjete i športa, na primjer, pokazuje koliko je u
njima stereotipa koji potvrđuju patrijarhalne vrijednosti. Slika
svijeta u čitankama odgovara kraju 19.stoljeća umjesto da otvara
putove ka budućnosti. Kako samostalno donositi zaključke i učiti
misliti svojom glavom - pripremati se za odgovorno građanstvo - čini
se da je koncept koji autori/ce hrvatskih školskih udžbenika,
odnosno nastavnih programa, ne poznaju. Ženska mreža Hrvatske
stoga mora podsjetiti da je Republika Hrvatska potpisala Konvenciju
o eliminaciji svih oblika diskriminacije žena, a Vlada donijela
Nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova
(2000.-2005.). Međutim, ravnopravnosti u školskim kurikulumima još
uvijek nema niti u tragovima. Naglašavamo ujedno da je ravnopravnost
muškaraca i žena proglašena jednom od najviših vrednota u Ustavu
Republike Hrvatske. Ženska mreža Hrvatske inzistira da se
konačno počnu provoditi preuzete obaveze jer škola mora biti mjestom
učenja o ljudskim pravima, ravnopravnosti, uvažavanju i solidarnosti
te poštivanju prava na različitost.
ZAHTJEVI
1. Uključivanje obrazovanja o ljudskim pravima, nenasilju, miru i
toleranciji u redovite školske programe i udžbenike; 2.
Razvijanje programa sustavnog obrazovanja o jednakosti spolova i
spolnosti; 3. Uklanjanje stereotipa o spolnim/rodnim ulogama;
uvažavanje prava na različitost; kritičko propitivanje
patrijarhalnog sustava vrijednosti; 4. Provođenje edukacije
nastavnika/ca radi podizanje svijesti o nužnosti promoviranja
ravnopravnosti spolova; 5. Otvaranje škola za suradnju s
kvalitetnim programima građanskih inicijativa – radionice,
predavanja, prezentacije za učenike/ce i nastavnike/ce; 6.
Procjenjivanje otvorenosti za učenje i dijalog te senzibiliziranosti
za ljudska prava osoba koje se zapošljava i imenuje u Ministarstvo
prosvjete i športa.
Na sastanku Ženske mreže potkraj travnja ove godine definirana
je Platforma koju je potpisalo 30 ženskih nevladinih organizacija,
od ukupno 40 registriranih. Ostale su se pridružile putem
elektronske pošte.