'U stvarnosti proces donošenja
udžbenika, njihov broj, sadržaj i vrijednosti koje promoviraju
pokazuju nedostatak ikakve osmišljene politike te krajnji nemar za
odgoj i obrazovanje djece, posebice djevojčica', poručuje Ženska
mreža Hrvatske
Ministarstvo prosvjete i športa
objavilo je 17. lipnja na svojim web stranicama Katalog odobrenih
udžbenika s pozivom 'učiteljima i nastavnicima' – u struci koju
pretežno čine žene - da do kraja lipnja odaberu koje će udžbenike
koristiti i Ministarstvo izvijeste o tome.
Ženska mreža
Hrvatske prosvjeduje protiv ovako sramotno kratkih rokova, što
cijeli proces donošenja udžbenika razotkriva kao otaljavanje
nevažnog posla.
Mada je Sabor donio udžbeničke standarde još
u travnju, Katalog udžbenika pojavio se u posljednji čas,
stavljajući učitelje i učiteljice u položaj da udžbenike mogu
odabrati tek temeljem slutnje da bi neki od njih mogao biti dobar.
Novih osnovnoškolskih udžbenika, vježbenica, radnih listova i
priručnika odobreno je ukupno 177 naslova.
Samo za prvi
razred osnovne škole odobreno je novih 9 naslova, ne računajući
strani jezik i vjeronauk. Ukupan broj naslova između kojih bira
učitelj ili učiteljica prvog razreda je 48, od toga 25 za hrvatski
jezik. Taj učitelj ili učiteljica, koji između ponuđenih udžbenika
bira one po kojima će raditi, ima tek slabu zadovoljštinu da mu/joj
je zakon omogućio da sam bira, ali ne i stvarnu priliku.
Naime, iz Kataloga udžbenika nastavnici mogu saznati samo
vrstu i naslov školskog priručnika, ime autora, godinu prvog
odobrenja i cijenu! Novih devet udžbenika tek će po narudžbi ići u
tisak, pa se tek onda naručitelju(ici) u stvarnosti predstaviti. Sve
da su novi udžbenici i dostupni, učitelj(ica) do zadanog roka nema
dovoljno vremena da ih sve pregleda.
O eventualnoj
specifičnoj analizi, naprimjer rodnoj, koja bi pokazala koji
udžbenik žene ne predstavlja samo kao muzačice krava i pastirice, ne
može biti ni govora.
Dakle, čak da u toj enormnoj masi
udžbenika i postoji dobar, da postoji nastavnik koji bi ga znao
prepoznati i htio primijeniti, Ministarstvo mu nije dalo priliku za
ovu školsku godinu. Deklarativno, djeca su naše najveće
bogatstvo i budućnost ove zemlje. Isto tako deklarativno, ova se
zemlja odlučila riješiti svih oblika diskriminacije žena, pa je
potpisala sve međunarodne dokumente koje se potpisati dalo i u
Saboru izglasala još neke svoje, u kojima se lijepo spominju
udžbenici i uklanjanje rodnih stereotipa.
U stvarnosti
proces donošenja udžbenika, njihov broj, sadržaj i vrijednosti koje
promoviraju pokazuju nedostatak ikakve osmišljene politike te
krajnji nemar za odgoj i obrazovanje djece, posebice djevojčica koje
su već o udžbenicima prvog razreda osnovne škole prikazane kao
drugi, manje vrijedan spol.
Ženska mreža Hrvatske poziva
Ministarstvo prosvjete i športa da se konačno uistinu posveti
razvijanju politike odgoja i obrazovanja i da djelovanje cijelog
sustava odgoja i obrazovanja prestane temeljiti na ad hoc odlukama.
Bojana Genov - Ženska mreža
Hrvatske 30.06.2003. |