Ženska mreža poziva Ministarstvo prosvjete da prestane temeljiti obrazovni sustav na ad hoc odlukama
'U stvarnosti proces donošenja udžbenika, njihov broj, sadržaj i vrijednosti koje promoviraju pokazuju nedostatak ikakve osmišljene politike te krajnji nemar za odgoj i obrazovanje djece, posebice djevojčica', poručuje Ženska mreža Hrvatske

Ministarstvo prosvjete i športa objavilo je 17. lipnja na svojim web stranicama Katalog odobrenih udžbenika s pozivom 'učiteljima i nastavnicima' – u struci koju pretežno čine žene - da do kraja lipnja odaberu koje će udžbenike koristiti i Ministarstvo izvijeste o tome.

Ženska mreža Hrvatske prosvjeduje protiv ovako sramotno kratkih rokova, što cijeli proces donošenja udžbenika razotkriva kao otaljavanje nevažnog posla.

Mada je Sabor donio udžbeničke standarde još u travnju, Katalog udžbenika pojavio se u posljednji čas, stavljajući učitelje i učiteljice u položaj da udžbenike mogu odabrati tek temeljem slutnje da bi neki od njih mogao biti dobar. Novih osnovnoškolskih udžbenika, vježbenica, radnih listova i priručnika odobreno je ukupno 177 naslova.

Samo za prvi razred osnovne škole odobreno je novih 9 naslova, ne računajući strani jezik i vjeronauk. Ukupan broj naslova između kojih bira učitelj ili učiteljica prvog razreda je 48, od toga 25 za hrvatski jezik. Taj učitelj ili učiteljica, koji između ponuđenih udžbenika bira one po kojima će raditi, ima tek slabu zadovoljštinu da mu/joj je zakon omogućio da sam bira, ali ne i stvarnu priliku.

Naime, iz Kataloga udžbenika nastavnici mogu saznati samo vrstu i naslov školskog priručnika, ime autora, godinu prvog odobrenja i cijenu! Novih devet udžbenika tek će po narudžbi ići u tisak, pa se tek onda naručitelju(ici) u stvarnosti predstaviti. Sve da su novi udžbenici i dostupni, učitelj(ica) do zadanog roka nema dovoljno vremena da ih sve pregleda.

O eventualnoj specifičnoj analizi, naprimjer rodnoj, koja bi pokazala koji udžbenik žene ne predstavlja samo kao muzačice krava i pastirice, ne može biti ni govora.

Dakle, čak da u toj enormnoj masi udžbenika i postoji dobar, da postoji nastavnik koji bi ga znao prepoznati i htio primijeniti, Ministarstvo mu nije dalo priliku za ovu školsku godinu.
Deklarativno, djeca su naše najveće bogatstvo i budućnost ove zemlje. Isto tako deklarativno, ova se zemlja odlučila riješiti svih oblika diskriminacije žena, pa je potpisala sve međunarodne dokumente koje se potpisati dalo i u Saboru izglasala još neke svoje, u kojima se lijepo spominju udžbenici i uklanjanje rodnih stereotipa.

U stvarnosti proces donošenja udžbenika, njihov broj, sadržaj i vrijednosti koje promoviraju pokazuju nedostatak ikakve osmišljene politike te krajnji nemar za odgoj i obrazovanje djece, posebice djevojčica koje su već o udžbenicima prvog razreda osnovne škole prikazane kao drugi, manje vrijedan spol.

Ženska mreža Hrvatske poziva Ministarstvo prosvjete i športa da se konačno uistinu posveti razvijanju politike odgoja i obrazovanja i da djelovanje cijelog sustava odgoja i obrazovanja prestane temeljiti na ad hoc odlukama.

Bojana Genov - Ženska mreža Hrvatske
30.06.
2003.