<<< Natrag

Datum objave: 10.4.2005   Rubrika: Mediteran

Kruh & ruže, broj 25, Ženska infoteka, Zagreb, 2004.
ŽENA ČUVARICA OGNJIŠTA I U HRVATSKOJ I U SRPSKOJ KNJIŽEVNOSTI

Prošlogodišnje polemike koje su se vodile na hrvatskoj književnoj sceni samo potvrđuju da smo još uvijek pod udarom jednog muškog lobija koji nastoji smanjiti prostor za žensko pismo

Jubilarni 25. broj feminističkog časopisa »Kruh & ruže«, kojega izdaje Ženska infoteka iz Zagreba, posvećen je suvremenom ženskom književnom stvaralaštvu u Hrvatskoj. Uvod u ovu temu predstavljaju naglasci s panel-diskusije koja je u lipnju prošle godine održana u zagrebačkoj knjižari »Booksa«, a u kojoj su sudjelovale Slavica Jakobović Fribec, Nadežda Čačinović, Jasenka Kodrnja, Đurđa Knežević, Ana Tomić, Sonja Manojlović, Vesna Ćuro Tomić i Darija Žilić. Kao ilustraciju izdvajamo zanimljivo mišljenje Slavice Jakobović Fribec, koja kaže da u hrvatskoj književnosti, još od Matoša, opstoji mizogina linija koja ženu smješta isključivo u kuhinju i spavaću sobu.
    Još iz tog vremena provlači se »argument« o traču, brbljanju, o ženama koje se iskazuju kroz brbljavi žanr koji nije društveno relevantan. U velikoj polemici osamdesetih godina, podsjeća Fribec, Igor Mandić je pisanje žena proglasio za kuhinjsku književnost, a prošlogodišnje polemike koje su se vodile na hrvatskoj književnoj sceni samo potvrđuju da smo još uvijek pod udarom jednog muškog lobija koji nastoji smanjiti prostor za žensko pismo.
   
»Luksuzna ženskica«

Interesantan je i stav Đurđe Knežević koja smatra da je u književnom smislu opasno uzeti kao polazište vlastitog pisanja feminizam kao takav, jer pisati iz polazišta bilo koje ideologije može i ne mora završiti kao dobra književnost. Naročito je poticajan tekst Vesne Cidilko koja analizira ženska zanimanja i društveno-političku ulogu ulogu žene u novijoj hrvatskoj i srpskoj književnosti. Autorica je analizirala sedam djela srpskih i hrvatskih pisaca objavljenih između 1990. i 1995. godine. Kao primjere s hrvatske strane uzela je Zvonimira Majdaka, Gorana Tribusona, Pavla Pavličića, Borbena Vladovića, Stjepana Tomaša, Dragu Kekanovića i Nedu Mirandu Blažević, a sa srpske Vidosava Stevanovića, Svetislava Basaru, Vasu Pavkovića, Vladimira Pištala i Vladimira Arsenijevića.
    Na temelju podrobne analize Cidilko zaključuje da se u djelima hrvatskih autora na prvom mjestu nalazi žena kao domaćica i majka. Prošireni oblik ovoga tipa prisutan je kao »luksuzna ženskica« na strani poslovnog i socijalno angažiranog muškarca, a sljedeći su tipovi profesorica koja se zbog djece odriče posla, krojačica, medicinska sestra, tajnica ili uredska službenica, dok je relativno često zastupljeno i bavljenje prostitucijom. U ovim djelima žene su uglavnom politički osviještene, ali je vrlo rijetko njihovo političko djelovanje.
   
Politički neosviještene

U knjigama srpskih pisaca žene su majke i supruge, seljanke, konobarice, stenografkinje, domaćice, radnice i blagajnice, ali i liječnice, poslovne žene, prevoditeljice, znanstvenice, mlade intelektualke i – uspješne dilerice! U djelima srpskih autora ženski likovi u pravilu nisu politički osviješteni, a nemaju ni odgovarajućeg aktivnog političkog utjecaja. Na kraju Cidilko konstatira da je i u srpskoj i u hrvatskoj književnosti žena u prvom redu predstavljena kao supruga i majka, a u politici nema što tražiti. Za nju je predviđen kućni i privatni aspekt života, dakle kućno ognjište, ljubavni život i seksualnost, a ako je zaposlena obično se radi o tipično ženskim zanimanjima.
    Na društveno i socijalno višim položajima rijetko je susrećemo ili tamo nije na pravom mjestu pa je stoga izložena ismijavanju i neuspjehu.
    Jubilarni broj »Kruha & ruža« donosi i tekst Đurđe Knežević o sukobu na hrvatskoj feminističkoj sceni (raskol između Ženske mreže i B.a.B.a vezano uz kandidaturu Jadranke Kosor na predsjedničkim izborima), te razgovore s Bojanom Genov, glavnom koordinatoricom Ženske mreže Hrvatske, i Marléne Haas, glavnom tajnicom Socijalističke internacionale žena.

Kim CUCULIĆ


© Copyright 2002 NOVI LIST d.d. Sva prava pridržana.
Engine design by
1-0-1;1