20. 11. 2003. h o m e
broj 117


















Udžbenici za povratak u 19. stoljeće

Kampanjom Ide vrijeme, prođe rok… Ženska mreža Hrvatske još jednom je upozorila na zastarjelost nastavnih sadržaja i metoda i istakla zahtjeve za hitnim promjenama

Nataša Petrinjak

Brojke i postoci i opet svjedoče - 63% svih nezaposlenih u Hrvatskoj su žene, 28% žena ne prima nikakve prihode, 76% onih koje rade primaju plaću nižu od hrvatskog prosjeka, u ovogodišnjoj izbornoj kampanji za parlament broj kandidatkinja smanjen je gotovo za pola… Mnogo je odgovora na pitanje zašto je tomu tako, ali jedan od glavnih svakako je onaj - zato jer su nas tako učili! Zato što obrazovni sustav još i danas od prvog razreda osnovne škole naučava da su muškarci sposobni biti aktivnim članovima društva, a žene dostatne tek za rađanje i kućanske poslove. Zato što se u nas tiskaju, i od Ministarstva prosvjete dobivaju dozvole za upotrebu, udžbenici u kojima postoji zadatak s pitanjem - tko što ima u obitelji: dijete od desetak godina koje odgovori, na primjer, da mama ima auto izlaže se riziku da dobije jedinicu. Točan odgovor, naime, glasi da mama ima valer za tijesto, žlicu, peglu i škare, a tata ima auto, pilu, ručni sat i češalj (?!).
''Mnogo se govorilo o promijeni forme, ali vrlo malo o promijeni sadržaja, posebno ne o diskriminaciji žena, manjinama, osobama s invaliditetom… Simptomatično je da se neke teme stalno i uporno izbjegavaju'' - upozorila je Željka Jelavić, voditeljica Ženske mreže Hrvatske na nedavno održanom okruglom stolu Ide vrijeme, prođe rok… predstavljajući u Zagrebu istoimenu šestomjesečnu kampanju. ''Serija okruglih stolova u sedam gradova u Hrvatskoj i likovne radionice pod nazivom Drugačiji svijet je moguć pokazali su nam da se u svakodnevnom životu vrlo uspješno održava uvjerenje da nikakve promijene nisu potrebne, ali i da postoji veliki broj onih koji ponuđene sadržaje udžbenika smatraju krajnje neprimjerenima'', kazala je Jelavić.

Muškarci ratuju i vladaju, žene odgajaju i kuhaju

Rezultate analize udžbenika koje je svojedobno pokrenula i o kojima je već više puta opširno izvještavano, Sanja Sarnavka predstavila je i tom prilikom potvrđujući tako hladnokrvno ignoriranje nadležnih institucija zbog čega djeca i danas uče da je djevojčicama jedini cilj pobijediti na kakvu izboru ljepote i potom se udati, a dječacima postati dobrim ratnicima. ''Ako je suditi po sadržaju udžbenika, mi još živimo u 19. stoljeću u kojem muškarci jašući na konjima ratuju, a žene na tronošcima muzu krave. Naša djeca u školama ne uče o novim zanimanjima, novim dostignućima, o seksualnosti nema jedne jedine riječi'' - po tko zna koji put ogorčeno je ponovila Sanja Sarnavka. ''Prema našim udžbenicima'', nastavila je Sarnavka, ''i živimo na selu i volovskim zapregama obrađujemo polja, ne postoje rastavljene osobe, obitelji s jednim roditeljem ili usvojena djeca, nema gluhih ili slijepih, nema žena znanstvenica, književnica, umjetnica''.
''Usprkos svim analizama, u brojnim našim udžbenicima i danas je na snazi tzv. životinjski sindrom'' - upozorila je Rajka Polić s Visoke učiteljske škole u Puli koja se analizom udžbenika bavi od kraja sedamdesetih. ''Dominacija životinja, napose konja, u odnosu na žene i djecu je konstanta, odnosno početkom devedesetih se pojačava. Tek ilustracije radi, u udžbeniku povijesti koji se koristio u periodu od 1996. do 2001. godine 1912 puta se spominju muškarci, 127 puta žene, 108 djeca, a 393 puta - životinje. Nikakve značajnije promjene nema u udžbenicima koji se danas koriste i kojima je dominantna osobina da se likovi žena najčešće prikazuju bez imena, one nikada nisu određene osobe'' - ističe Polić
Spomenuti je okrugli stol bio prigoda i da se prikažu prateće razglednice kampanje, te dva spota koja nose poruku da su djevojčice jednako sposobne kao i dječaci, ali koji su za sada prikazani samo u prilogu o kampanji u emisiji Dobro jutro, Hrvatska. Na HTV-u još ne smatraju da je riječ o spotovima za opće dobro, te odbijaju besplatno prikazivanje spotova. Istom prilikom mogli su se razgledati udžbenici jezika, povijesti, predmeta sličnih našim priroda i društvo zemalja poput Finske, Francuske, Danske, Njemačke… razlika je vidljiva na prvi pogled, od jednake zastupljenosti muških i ženskih likova, različitih rasa, različitih porijekla i fizičkih sposobnosti, djeca između osme i petnaeste godine u tim zemljama uče o promjenama uzrokovanih razvojem suvremenih tehnologija, međusobnoj toleranciji, kako i zašto se koriste prezervativi.

Škole uvažavanja i solidarnosti

Iz izlaganja Ljubice Vrsaljko Matijević, pravobraniteljice za djecu, Gordane Lukač Koritnik, pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, Milana Polića s Pedagoške akademije u Puli, mogli smo doznati sve o zakonskim zamkama koje priječe realizaciju reforme, ali i proizvoljnu destrukciju čak i kada postoji zakonski okvir, poput odluke katedre Obiteljskog prava na Pravnom fakultetu u Zagrebu da novi Zakon o ravnopravnosti spolova ne uvrsti u obaveznu ispitnu literaturu. Neugodnu pozornost na okruglom stolu privukla nam je urednica ''Školske knjige'', koja je pozvana da prikaže nekoliko novih knjiga te nakladničke kuće u kojima se stidljivo prikazuju i obitelji usvojitelja, slijepa djevojčica, a ima i priča o tome kako se rađaju djeca. Svoju prezentaciju započela je s nekoliko netočnih navoda - da se o problemima školskih udžbenika piše sporadično i to kada se novinar ili novinarka osobno nađu u poziciji roditelja, da nedostaju analize udžbenika i da je nemoguće udovoljiti svima jer je teško u udžbenicima prikazati svu šarolikost životne stvarnosti! Zbog točnog informiranja javnosti i općeg napretka recimo da je pregled arhive Zareza dovoljan da se utvrdi kako je o navedenim problemima pisano kontinuirano i da su tekstove pisali novinari i novinarke koji još nisu bili ili još nisu roditelji. Nadalje, na samom je okruglom stolu bilo navedeno nekoliko analiza školskih udžbenika, a više nas zanima zašto se takva posla dosad nije prihvatila sama ''Školska knjiga''? I na kraju, Hrvatska, naravno, nije jedina zemlja na svijetu u kojoj žive ljudi različitih rodova, boje kože, državljanstava, vjera, svjetonazora… Ta šarolikost prisutna je u većini ostalih zemalja i njihovi urednici školskih biblioteka, vjerojatno za plaću koju primaju, obavljaju taj težak posao - proizvode knjige koje djecu uče o postojanju različitosti.
Kampanjom Ide vrijeme, prođe rok… nekoliko desetaka članica Ženske mreže Hrvatske uputila je nadležnim institucijama i cijeloj javnosti zahtjev da se napokon počnu provoditi preuzete zakonske obaveze koje školu čine mjestom učenja o ljudskim pravima, ravnopravnosti, uvažavanju i solidarnosti te poštivanju prava na različitost.

Ženska mreža Hrvatske
Ide vrijeme, prođe rok…
Zahtjevi
- Uključivanje obrazovanja o ljudskim prvima, nenasilju, miru i toleranciji u redovite školske programa i udžbenike
- Razvijanje programa sustavnog obrazovanja o jednakosti spolova i spolnosti
- Uklanjanje stereotipa o spolnim/rodnim ulogama; uvažavanje prava na različitost; kritičko propitivanje patrijarhalnog sustava vrijednosti
- Provođenje edukacije nastavnika/ca radi podizanja svijest o nužnosti promoviranja ravnopravnosti spolova
- Otvaranje škola za suradnju s kvalitetnim programima građanskih inicijativa - radionice, predavanja, prezentacije za učenike/ce i nastavnike/ce
- Procjenjivanje otvorenosti za učenje i dijalog te senzibiliziranost za ljudska prava osoba koje se zapošljava i imenuje u Ministarstvo prosvjete i športa