Čitaj: akcija 4: Strateški scenarij.
Nekad postoji potreba za jednotematsku strategiju. Nekad više grupa može
raditi zajedno da bi postigle slične ciljeve kroz jedan kompleksniji proces
utjecanja. To zovemo multiproblemska strategija ili strateški scenarij.
Strateški scenarij predstavlja planirani pristup kompleksnim (makro)
ciljevima. Podrazumijeva suradnju nekoliko učesnika/ca, mreže i potencijalne
suborce, vodeći računa o budućem razvoju: stvaranju strateškog saveza. Do neke
mjere strateški se scenarij razlikuje od ''normalne'' jednotematske strategije.
- Cilj strateškog scenarija definiran je otvorenije i nije u potpunosti
operacionaliziran. To je globalni cilj, on pokazuje smjer promjene. Može se
razbiti u nekoliko podciljeva koje je onda moguće učiniti konkretnima i
mjerljivima.
- Pri formuliranju takvog cilja treba uzeti u obzir trendove, te
predvidjeti buduće razvoje. Efikasni cilj nastoji biti na valu određenog
razvoja, nacionalno i internacionalno.
- Početak strateškog scenarija je u potencijalnim
podržavateljima/cama, a ne u definiranju donositelja odluka.
Strateški
scenarij ovisi o puno različitih ljudi/organizacija koji/e
surađuju na
specifičnom pitanju, neko određeno vrijeme su usmjereni/e
zajedničkom cilju - i spremni su u tom vremenu svoje razlike
ostaviti
po strani.
- U jednotematskoj strategiji prva stvar je formuliranje ciljeva, a
tek
slijedeći je nalaženje srodnih organizacija koje će pomoći pri
realizaciji
cilja. U strateškom scenariju polazišna točka je nalaženje grupa za
podršku. Nakon toga, ti podržavatelji mogu, u dijalogu, formulirati
ciljeve koji njima odgovaraju i koji se uklapaju u općenitije
strateško
usmjerenje. Postojanje mreža, saveza i potencijalnih suradnika/ca
predstavlja dobru podlogu za realizaciju takvog strateškog scenarija.
- Slijedeće važno pitanje je nužnost koordinacije. Snaga strateškog
scenarija je u kumulativnom efektu i vremenskom usklađivanju
mnogo
aktera koji pokušavaju doseći svoje podciljeve. Sa dobrim vremenskim
usklađivanjem, zajedničkim usmjerenjem, suradnjom kada i gdje je
potrebno, te dobrim sistemom komunikacije, strateški scenarij će
vjerojatno uspjeti.
- Uspjeh ovisi o:
- postojanju dovoljnog broja partnerskih grupa motiviranih da odrade svoj dio
posla (mobiliziranje podrške i entuzijazma);
- koordinacija, suradnja, vremensko usklađivanje;
- trendovi, mainstream tokovi koji pomažu ili bar ne odmažu
previše.
Strateški scenarij se može pripremiti slijedeći ovu listu za provjeru:
LISTA ZA PROVJERU STRATEŠKOG SCENARIJA
1. problem
- opis problema - u glavnim crtama
- zašto je to problem upravo sada i za koga?
- što se ovog trenutka događa da bi se napao/riješio problem
- ključni faktori uspjeha i prepreke u dosadašnjim rješenjima.
2. nadređeni cilj
- globalni cilj
- postoji li kakva podrška za ovaj cilj?
- da li je cilj ostvariv?
- da li je cilj inspirirajući?
3. analiza
- Koji aktualni trendovi i razvoj u društvu podupiru ovaj cilj?
- Koji aktualni trendovi i razvoj u društvu djeluju protiv ovog cilja?
4. odnosi moći
- Koje osobe i strane imaju interes održavati postojeće stanje problema i
tko ima ili je imao interes mijenjati situaciju/rješavati problem?
- Koje osobe imaju direktan ili indirektan utjecaj na problem ili su ga
sposobne djelomično riješiti?
(mislite o političkim strankama, državnoj administraciji, upravi,
savjetodavnim odborima, sindikatima, akcijskim grupama stručnih organizacija,
medijima, istraživačkim institutima itd.)
- Globalni utisak o relacijama moći: tko su osobe koje odlučuju,
saveznici/e, posrednici/e? Koju vrstu moći imaju jedni u odnosu prema drugima?
5. saveznici/e
- Koje stranke i osobe
- podupiru globalni nadređeni cilj?
- imaju dovoljno vlastitog interesa za formuliranje vlastitih podciljeva u
okviru tog nadređenog cilja?
- su pristupačne kao saveznici/e u strateškom scenariju?
6. podciljevi
Za svakog(u) saveznika(cu )/ savez /mrežu saveznika(ca):
- formulirajte podcilj u okviru nadređenog cilja. (kriteriji: specifičan,
mjerljiv, ostvariv i inspirirajući)
- kakav je odnos između podcilja i glavnog-globalnog cilja?
- tko donosi odluku o podcilju i izabire kroz koju strategiju bi se taj cilj
mogao doseći?
- kakav efekat bi ta izabrana strategija mogla imati na globalni cilj?
7. ostvarivost
Pogled na nadređeni cilj:
- ima li dovoljno i pravih saveznika/ca?
- ima li dovoljno točnih informacija, strateške ekspertize i vještina među
tim saveznicima/ama?
8. organizacija strateškog scenarija
- kako je organizirana komunikacija među saveznicima/ama? (razmjena
informacija, suradnja, uspjesi i ograničenja)
- tko brine da se nadređeni cilj drži u vidu?
- tko brine o vanjskom publicitetu?