Nazad | Glavni Menu | OD TOOLKIT |
Američki autor John Naisbitt razvio je metodu za stjecanje utiska o budućim razvojima. Ona je bazirana na analizi sadržaja velikog obima tiskanih medija.
Segment vijesti u novinama je zatvoreni sistem. Iz razloga ekonomičnosti relativni opseg prostora za vijesti (odnos između oglašavanja i vijesti) se tokom vremena vrlo malo mijenja. Ako se doda jedna tema, nešto drugo mora biti izbačeno. Pažljivim praćenjem novih i zaboravljenih tema, mi na neki način dobivamo sliku promjena tržišnih udjela u socijalnim aspektima natjecanja.
Naisbitt-ova analiza sadržaja koristi mjesečnu evaluaciju 6,000 lokalnih novina. Promjene koje na ovaj način otkriva on zove trendovi ili megatrendovi.
Trendovi se pojavljuju postepeno, dok su hirovi brži, manje trajni i više imaju veze s modom. Trendovi su masivne promjene u onom što javno mišljenje smatra važnim, bez obzira na njihovu "objektivnu" važnost.
U svojoj knjizi Naisbitt daje impresivne primjere kako trendovi funkcioniraju. On ističe, na primjer, da je interes za droge u vijestima dramatično opao u posljednjih 10 godina, iako je problem kao takav postajao progresivno sve veći. Drugim riječima, ne postoji odnos između pažnje koju tema dobiva i njezine suštine ili "stvarne" važnosti.
Drugi Naisbitt-ov primjer: šezdesetih godina je "prostor" bio ispunjen zabrinutošću zbog rasizma; 1969.g. se u rubrikama počeo pojavljivati seksizam. Do 1975.g. pola je prostora bilo posvećeno rasizmu, a druga polovica seksizmu. Od 1977.g. prema ovamo te su se teme izgubile na račun brige o diskriminaciji starijih ljudi. Na kraju, dvije trećine prostora o diskriminaciji je bilo ispunjeno problemima "ejđizma" (ageism), a ostalu trećinu podijelili su rasizam i seksizam. Na kraju, čim je američki Kongres podigao granicu za starosnu mirovinu sa 65 na 70 godina i ukinuo limit za javni sektor, priče o diskriminaciji zbog starosti počele su se smanjivati.
Naisbitt je napisao Megatrendove 1982.g. i Megatrends 2000 u 1990.g. Njegova prva knjiga bavila se slijedećim trendovima koji su, po njegovom mišljenju, "obilježili osamdesete" :
Megatrendovi 2000 opisuju zadnjih 10 godina prije 21. stoljeća. U toj dekadi "najvažniji trendovi koji su utjecali na naš život" prema Naisbitt-u su:
Najsveobuhvatniji trend koji je bio važan u društvenim razvojima u velikom dijelu svijeta je Naisbitt-ov broj 10, individualizacija. Iz toga su proizašli mnogi "pod-trendovi": kvaliteta, uspjeh, emancipacija građanstva, itd.
Za organizaciju može biti korisno istražiti koji trendovi su važni za njezino vlastito polje djelovanja. Koji netrivijalni razvoji mogu proizaći iz trendova i do kojeg stupnja razvoj donosi mogućnosti ili opasnosti.