NazadGlavni MenuOD TOOLKIT

Čitaj: komunikacija 2: Participacija i javna podrška kao efekti komunikacije.

Stalno se vode rasprave o tome da li komunikacija ima malo ili puno utjecaja na mišljenje javnosti i kako se to vidi. Trenutačno prevladavajuće mišljenje jest: ako se vješto koristi, komunikacijom se može povećati utjecaj u određenom smjeru koji je inače određen drugim faktorima.

Što se točno misli kada se govori o "efektima komunikacije" također se razlikuje u različitim periodima.

Nekad je ponašanje zauzimalo centralno mjesto kao željeni efekt. Otprilike od 1960. do 1980. ljude je zanimala činjenica je li komunikacija sposobna mijenjati mišljenja, prosuđivanja, predrasude itd.

Od devedesetih najpoželjniji rezultat komunikacije zove se "javna podrška". U mnogim zemljama ljudi koji žele nešto postići ne traže odmah moć, nego ljude koji će poduprijeti njihova gledišta. Primjena komunikacije očekuje se danas u tome da ona igra dominantnu ulogu na polju kreiranja javne podrške. Javna podrška znači da se može računati na podršku velikih dijelova populacije. Ideja koja ima javnu podršku često se može puno lakše realizirati. Otpor takvoj ideji će kroz javno mišljenje biti oslabljen.

Kako možemo ostvariti takvu situaciju?

Postoje tri strategije za kreiranje javne podrške korištenjem komunikacije: informacija, uključenost i participacija.

Informacija je oruđe u slučajevima kada ljudi žele dobiti podršku za neku ideju, nakon što je ona usvojena. Ideja se više ne može mijenjati. Objašnjavajući o čemu se u toj ideji radi, može se naći podrška za odluku koja je već donesena.

Na prvi pogled može izgledati nepotrebno kreirati javnu podršku za nešto o čemu se već odlučilo, ali to zaista može biti korisno. Možda će biti potrebno pripremiti ljude na posljedice primjene te odluke.

Nije tajna da stvari često odu krivo sa osiguravanjem informacija. Uobičajena je greška da se ne učini dovoljno jasnim da se daje samo informacija. U konačnici ljudi mogu misliti da je njihovo mišljenje još uvijek važno, a kad primijete da to nije slučaj, razljute se. Nesporazum može biti uzrokovan potpuno nedužnim razlogom kao što je taj da se zbog pristojnosti ne kaže da se radi o već ostvarenim činjenicama. Ali često postoji i kompleksniji razlog kao što je taj da odluka još nije donesena formalno, ali u realnosti se više ne može mijenjati. Ova zadnja situacija se često vidi kod odluka koje se rađa u političkim krugovima.

Jedan od temeljnih principa komunikacije jest da je slaba komunikacija štetnija za odnos nego potpuno odsustvo komunikacije. Ljudi koji nemaju što reći će s time biti nezadovoljni, ali manje nezadovoljni nego kada otkriju da nemaju što reći nakon što im je bilo rečeno drugačije.

Uključenost znači da ljudi mogu raditi promjene u predloženom planu.

Javna podrška putem uključenosti temelji se na vođenju računa o mišljenjima i interesima ljudi. Uspjehe i uključenost karakteriziraju promjene koje se rade na planu. Uključenost ne rezultira osjećajem da je plan zajednički proizvod, prije poziva javnost da samo da svoj doprinos. To može biti zadovoljavajuće, ali vodi pasivnoj podršci javnosti. To znači da kreativna snaga nije stvarno mobilizirana - plan nikada ne postane naš plan.

Karakteristika za razlikovanje uključenosti jest ta da doprinos onih koji komentiraju nije stvarno neophodan za realizaciju plana. Ako javnost iskoristi mogućnost komentiranja, oni koji trebaju izvršiti plan slobodni su uzeti u obzir iznijete želje i ideje. Ali, ako i nema nikakvih komentara, to neće utjecati na plan. U tom slučaju plan će normalno biti proveden u obliku u kom je podnesen javnosti na komentiranje.

Participacijamože značiti jednostavne ili ambicioznije oblike participacije.

U slučaju jednostavnog oblika, ljudi su pozvani da učestvuju u izvršenju plana koji je nastao bez njihove participacije. To može rezultirati entuzijastičnom suradnjom: grupa ljudi će zasukati rukave.

U slučaju ambicioznijih oblika participacije, ljudi su uključeni u analizu, provođenje i rješenje problema već od samog formuliranja problema. Polazišna točka je tada ta, da određeni problem može biti riješen samo participacijom.

Poruka ovdje jest: ako imate dovoljno interesa za temu, učestvujte! Ako se na ovaj apel reagira pozitivno, bit će osigurana maksimalna javna podrška za taj pristup.