NazadGlavni MenuOD TOOLKIT

Čitaj : rukovodstvo & vođenje 5: Eksterno i interno usmjeravanje organizacija: batina, mrkva i propovijed.

Da bi se cilj postigao uz pomoć drugih, to zahtijeva te ljude pokrenuti u pravom smjeru. Najbitniji elementi usmjeravanja ljudi su: prebacivanje osuda na druge, raspodjela poslova (tko radi što) i koordinacija (aktivnosti).

Eksterno usmjeravanje: kontrola (dijela) društva od strane vlade ili interesnih grupa.

Interno usmjeravanje: kontrola organizacije od strane rukovodstva, jednog odjela koji ima ovlasti koordiniranja i utjecanja (odjel za ravnopravnost, kadrovski odjel), ili reprezentativno savjetodavno tijelo.

Budući da se na tom polju pojavljuje mnogo promjena, "usmjeravanje" je predmetna tema. Rukovodeće osobe sa osjećajem za socijalni razvoj žele svojim zaposlenim osobama dati šansu raditi neovisno. Delegiranje ovlasti, davanje odgovornosti nižim razinama organizacije, sloboda primjene: to su koncepti koji pripadaju individualiziranom društvu i oslobođenim zaposlenicima/ama.

No, druga strana individualizacije je pitanje zajednice. Kako će rukovodstvo osigurati da se pazi na ciljeve organizacije? Kako će rukovodstvo kontrolirati i usmjeravati sve te autonomne zaposlene, koji također imaju i svoje ciljeve? Inzistiranje na zajedništvu i korištenje naredbi je stvar prošlosti. Postoji potreba za kontrolnim instrumentima koji nisu nužno povezani s moći. Pravila i vrijednosti bi trebali biti temelj koji stoji ispod usmjeravanja: usmjeravanje je sve više pitanje ljudi koji su sami uvjereni da moraju postići neki zajednički cilj. Osim toga, u stvarnosti "vlada" ili "rukovodstvo" su sve manje strane koje jednostrano određuju cilj.

Cilj je sve više rezultat komunikacije između različitih igrača: vlade i njezinih građana, rukovodstva i njegovih zaposlenih. To je sukladno participativnom i konzultativnom stilu rukovođenja. Rukovoditelji/ce i agenti/ce promjene posvećuju se tome da ciljeve organizacije učine životnom stvarnošću svake pojedine osobe u organizaciji.

Kontrolni instrumenti

Znanost o državnoj upravi razlikuje formalne i neformalne kontrolne instrumente koje koriste vlade. Formalni instrumenti (od a do e) su oni "klasični", dok se neformalni instrumenti (f i h) svakim danom sve češće primjenjuju.

  1. legislativa i regulativa: dvije funkcije: 1) formuliranje pravila i osiguravanje da se ona poštuju, i 2) uvođenje specifičnog ponašanja kroz pravila;
  2. financiranje: novac postaje dostupan ad hoc kroz grantove, nagrade, premije ili strukturalno financiranje temeljem specifičnih ugovora, kao što je financiranje ulaznog ili izlaznog rezultata, budžet, naknade, paušalne svote;
  3. informiranje i edukacija: do mjere da to na određen način utječe na ponašanje;
  4. planiranje: formuliranje planova i stvaranje dogovora o njihovoj primjeni;
  5. organiziranje: npr.udruživanje umijeća i vještina u centar stručnosti ;
  6. uvjeravanje;
  7. pregovaranje;
  8. osobni utjacaj pojedinaca/ki i organizacija (npr. postavljanjem osobe nadležne za ravnopravnost).

U stvarnosti, teško da ljudi kad pokušavaju dostići cilj korištenjem samo jednog instrumenta - uvijek postoji određena mješavina instrumenata, a da dominantan nije više od jednog.

Tri tipa usmjeravanja

Postoje tri različita tipa usmjeravanja, a svaki se bazira na različitom konceptu.

  1. Direktna regulacija: usmjeravanje pomoću sredstava za i protiv ("batina").
  2. Indirektna regulacija: upravljanje pomoću činjenja određenih alternativa u ponašanju nepoželjnima ili poželjnima ("mrkva").
  3. Samoregulacija: uvjeravanje organizacija ili grupa građana kako sami trebaju biti odgovorni za svoje usmjerenje ("propovijed").

Najvažniji kontrolni instrumenti za direktnu regulaciju su zakonodavstvo i pravila. Vlade koje su najtradicionalnije koriste taj tip usmjeravanja.

Glavni instrument za direktnu regulaciju je dodjeljivanje premija/subvencija, iako se informiranje i edukacija također koriste za utjecaj na ponašanje.

Za samoregulaciju ima mnogo alternativa: ugovori (multilateralni planski dogovori), osobe kao instrumenti (npr, postavljanje koordinatora/ice za okoliš) te komunikacija (npr. razmjena informacija između vlade i drugih stranaka na temelju jednakosti umjesto na jednostranoj informaciji iz vlade). Važnu ulogu u samoregulaciji igraju neformalni instrumenti.

Samoregulacija je postala pojačano popularna tek nedavno, te izgleda da je direktna regulacija izgubila važnost. Pa ipak, niti jedan koncept kontrole nije poželjniji od onog drugog.

Direktna regulacija ima slijedeće prednosti:

Direktna regulacija, međutim, ima dvije velike zamjerke:

Indirektna regulacija ima slijedeće prednosti:

Indirektnoj regulaciji ipak postoje zamjerke:

Samoregulacija, na kraju, ima slijedeće prednosti:

Ipak, samoregulacija također ima svoje slabe strane i ograničenja:

U realnosti svakodnevice, ima naravno svih vrsta kombinacija; u slučaju samoregulacije, na primjer, često postane vrlo priručno koristiti direktnu regulaciju kao prijetnju.

Batina, mrkva i propovijed u internom usmjeravanju

Ova tri tipa koncepata kontrole izvedeni su iz javne uprave, tj. eksternih pitanja usmjeravanja. Pa ipak, oni mogu biti angažirani za mnoga interna pitanja usmjeravanja. Kadrovski odjel u jednoj organizaciji, na primjer, može koristiti tri koncepta kontrole u usmjeravanju svoje politike obučavanja:

Direktna regulacija: kadrovski odjel odobrava planove treninga, odvaja raspoloživa sredstva i odlučuje o pojedinačnim prijavama za trening, temeljno na svim vrstama (pisanih i nepisanih) pravila.

Indirektna regulacija: kadrovski odjel usmjerava politiku treninga raspodjeljujući novac raspoloživ za treninge na specifičan način (bazirano na karakteristikama ulazne i izlazne informacije), na način da odobrava sredstva određenim tečajevima (ili ih naručuje po jeftinoj cijeni) ili osiguravajući informacije na tečajevima.

Samoregulacija: kadrovski odjel bezuvjetno daje novac za treninge decentraliziranim odjelima, ali dogovara (neobavezujuće) sa rukovodstvom način na koji će on biti utrošen (npr. specijalna pažnja poklanja se tečajevima za zaposlene iz nacionalnih manjina), te postavlja Trening centar (koji ekspertize čini dostupnim na temelju pogodnosti).

Trebalo bi napomenuti da su određeni tipovi usmjeravanja bolje prilagođeni nekim organizacijama nego drugima. Uzimajući Mintzbergovih šest bazičnih konfiguracija kao polazišnu točku, poveznica sa usmjeravanjem može se naći u slijedećem:

Usput rečeno, razlikovanje između internog i eksternog usmjeravanja će postati sve više zamagljeno kako vlada pokušava doseći usmjeravanje na bazi jednakosti sa drugim stranama. Sve je to još veći razlog primjeni uvida nauke o javnim službama na pitanja internog usmjeravanja.