Nazad | Glavni Menu | OD TOOLKIT |
Možemo razlikovati formalne i neformalne organizacije, komplementarne jedna drugoj ili koje se međusobno potkopavaju.
Jednostavno rečeno: jedna organizacija postoji jer nekoliko ljudi zajedno slijedi cilj te organizacije. Kombinacija "nekoliko ljudi i cilj" traži raspodjelu zadataka (horizontalna ili vertikalna podjela poslova) i dogovore (koordinaciju transfer odluka koje se tiču cilja, ili ponašanje slijedom hijerarhije).
Varijacija u jednom i drugom, podjeli poslova i mehanizmima koordinacije, vodi do varijacije različitih oblika organizacija.
Za raspodjelu poslova ovdje niže, te za mehanizme koordinacije vidi.
Prednosti F-podjele:
Koncentracija sličnih aktivnosti:
Nedostaci F-podjele:
Prednosti P-podjele:
Krajnji proizvod ima centralno mjesto i to je razlog što se heterogene aktivnosti dovode zajedno u jedan odjel.
Nedostaci P-podjele:
Za zaključak: P-podjela: kraći periodi isporuke, visoka pouzdanost dostave, veći stupanj fleksibilnosti je s druge strane žrtvovanje više sredstava.
Poredak, osoblje, linijske organizacije sa kadrovskim odjelima.
Izlazi iz raspodjele zadataka koji sadrže sve više i više izvršnih elemenata. Svatko ima šefa/icu ili rukovoditelja/icu za koga se veže u strukturi moći.
Moć poretka: naređivanje i kontroliranje prema dolje, odgovornost prema gore.
Slijedeći vertikalni poredak:
Prednosti:
Nedostaci:
Rješenje bi moglo biti uklopiti horizontalni poredak u linijsku organizaciju, sačuvavši hijerarhijskog/u ravnatelja/icu, na primjer, institucionaliziranjem horizontalne koordinacije na istoj hijerarhijskoj razini, sa povratnom informacijom prema slijedećoj razini: kontakt prolaznik.
specijalizirano znanje zbog pitanja politike (ekonomsko istraživanje, studije tržišta, pravni savjet, itd.).
specijalizirano znanje zbog suštine djelatnosti (kadrovski odjeli, administrativni odjeli, odjeli održavanja itd.). Osoblje je savjetnik. Napori osoblja trebali bi biti usmjereni na to da savjet bude usvojen od poretka.
Kadrovski odjel radi i dio izvršnih poslova.
Proizvod osoblja je prisilna instrukcija,"funkcionalna kontrola". Jedinstvo reda je ukinuto.
Poredak kaže da nešto treba biti napravljeno, a kadrovski odjel zna kako to treba biti napravljeno.
Koordinacija u konstrukciji organizacije (funkcionira na istoj razini). Uprava u kojoj članovi/ice dijele odgovornosti (kolege/ice?), neovisnost u indivudualnim područjima donošenja odluka, promišljenost ili konzultacije u područjima zajedničkog donošenja odluka.
Direktna suradnja između funkcionera/ki iz različitih područja stručnosti. Vditelj/ica projekta sa operacionalnim nadležnostima. Radnici/e spadaju pod funkcionalnog/u rukovoditelja/icu koji/a ostaje odgovoran/na za profesionalne aspekte.
Ista stvar, ali voditelj/ica projekta ima operacionalnu nadležnost i nadležnost poretka nad radnicima/ama.
Gdje i koje se odluke donose. Tko je dobio nadležnost da donosi koje odluke.
Na primjer: hitni lokalni uvjeti zahtijevaju raspodjelu nadležnosti za donošenje odluka: decentralizacija.
Potreba za koordinacijom i postojanjem važnih odluka zahtijeva koncentraciju ovlasti odlučivanja: centralizacija.
To troje bi uvijek bez iznimke trebalo ići zajedno. Biti zadužen/a za neki odrđeni zadatak trebalo bi uključivati ovlast za donošenje odluka u okviru tog posla i dužnost odgovornosti za taj posao. Ako jedan od ta tri elementa nedostaje mogli bi se pojaviti problemi.
Mintzberg razlikuje pet mehanizama koordinacije:
Često se može vidjeti dijelove ovih pet mehanizama kroz rast organizacije. Kako raste kompleksnost i stupanj složenosti posla, tako će se uvijek ponovno uključivati obostrano prilagođavanje kao glavni mehanizam koordinacije.
Mintzberg opisuje pet glavnih dijelova organizacije:
Na tom temelju Mintzberg opisuje pet konfiguracija, karakteriziranih načinom na koji jedan od pet dijelova organizacije ima ključnu ulogu i u kojem od pet koordinacijskih mehanizama je on središnji.
Kasnije je Mintzberg dodao i šestu konfiguraciju:
Pet konfiguracija je nešto bolje elaborirano.
Često je to početak organizacije, mlada, mala, bez sofisticirane tehno strukture, u jednostavnom i dinamičnom kontekstu. Jaka pozicija moći rukovoditelja/ice.
(Konotacije: stara, velika, regulirajuća, bez suvremenih tehnoloških sistema, nefleksibilna, jednostavan i stabilan kontekst, vanjska kontrola, staromodna.)
Naglasak na standardizaciji vještina, usmjereno standardiziranom pružanju usluga klijentima/cama. Visoko obrazovano osoblje sa mnogo utjecaja i ovlasti, sa poštovanjem vlastitog rada. Radi se neovisno, malo je srednjeg rukovodstva, puno podrške za profesionalno osoblje.
Kompleksan i stabilan kontekst, a ne regulirajući,ne jako sofisticirana, ali upravljiva tehno struktura.
Standardizacija izlazne informacije.
Elastično tržište (proizvodi i usluge).
Apliciraju funkcije kao kvazi autonomne jedinice, bez nužnosti koordiniranja sa drugim jedinicama. Točno je propisano što treba biti delegirano odjelima. Mehanizam koordiniranja je izlazna informacija i ona će biti precizno kontrolirana. Jedinice same imaju tendeciju postati mehanička birokracija.
(Konotacije: stare, velike, potreba za moći kod srednjeg rukovodstva, prate modu.)
Povremene suradnje, organizacija prema projektima, kreativna rješenja za samo jednom jedinstvene probleme.
Nekad postavljena izvan poretka kako bi se spriječile teškoće u tekućoj proizvodnji.
Funkcije ad-hockracije kao ad hoc timova u odbačenoj organizaciji. Zahtijeva visoku sposobnost prilagođavanja svojih radnika/ca.
Horizontalna specijalizacija posla. Kompleksan i dinamičan kontekst, mladi, sofisticirani i često digitalizirani tehnički kontekst. Moderna.
Ponekad traži visoku toleranciju za nejasnoće. Ljudi koji to ne mogu podnijeti nastojat će ponovo sređivati stvari sa novim pravilima i regulativama.
Struktura čini da samo najsposobniji/e preživljavaju.
Mintzberg: Structures in five. Prentice Hall, 1983
Mintzberg: Mintzberg on management. Free Press, NY, 1989.