Čitaj: organizacije 4: Evaluiranje i praćenje.
Rukovoditelji/ce, vodstvo i financijeri/ke ili sufinancijeri/ke žele znati
vode li njihove investicije i napori željenim rezultatima, i je li posao
obavljen adekvatno i efikasno. Radi toga treba te napore i rezultate učiniti
vidljivim i mjerljivim.
Neki projekti imaju ciljeve koji mogu biti precizno izmjereni. Na primjer,
30% izabranih osoba u politička tijela su žene. Kod drugih projekata treba više
indikatora kako bi se izmjerilo da li su njihovi ciljevi postignuti.
Na primjer: javna sigurnost. Indikator može biti: broj prijavljenih kaznenih
djela je u jednoj godini pao za 20%. Međutim, uzrok tome može biti činjenica da
žene misle kako je nevjerojatno zastrašujuće hodati sama po noći i zbog toga
odlučuju ostati kod kuće. Zato treba više indikatora koji mjere javnu
sigurnost. Na primjer: istražiti koja područja grada žene smatraju nesigurnim i
njih poboljšati (svjetla, manje grmlja, više patrola policije). Dodatni
indikator će biti stupanj u kojem se žene osjećaju sigurnije nakon nekog
perioda vremena. To se može istražiti povremenim intervjuiranjem lokalnih
žena.
Također, ima projekata i politika koje ne formuliraju svoj krajnji cilj
jasno, nego samo usmjerenje. U tim slučajevima nije moguće formulirati krajnji
cilj. Na primjer, projekt u kome surađuju različite organizacije (škola,
liječnik, policija) teži već u ranoj fazi otkriti situacije u kojima djeca ne
uspijevaju dobro. Sve vrste poremećaja mogu kod djeteta biti prisutne: loši
rezultati u školi, bolesti ili je možda uvijek samo ili na ulici. Da li će
partneri u projektu raditi odvojeno ili zajedno ovisi o situaciji. Drugim
riječima, ciljevi tih partnera nisu u detalje formulirani, ali usmjerenje
njihove suradnje jest. Ipak, bilo bi moguće nakon nekog vremena pogledati na
kakve probleme su nailazili, te koje su vrste suradnje izgleda dobro
funkcionirale. Ta dva cilja, gledajući na vrstu problema koji se pojavljuju i
kako partneri surađuju, se mogu evaluirati.
Različiti projekti bave se različitim stvarima. Kada različite strane rade
zajedno, one će imati i zajedničke i individualne interese, u ovom slučaju bit
će poželjne i različite evaluacije. Na primjer: tri organizacije surađuju kako
bi organizirale centar za žene. Dodatno toj zajedničkoj želji, svaka
organizacija ima svoje vlastite interese: preživljavanje kroz suradnju;
ostvarivanje dodatne vrijednosti u multikulturalnoj suradnji; proširivanje
svoje vlastite sfere utjecaja.
U nekim slučajevima, ti/e koji su direktno uključeni/e u projekt, kao i
njegovi financijeri/ke, željet će različite vrste evaluacije. Na primjer:
lokalno gradsko vijeće želi ohrabriti više djevojaka da izaberu tehnička
zanimanja. Istovremeno, ono želi olabaviti svoj angažman u izvedbi takvih
političkih planova. Zbog toga je napravljen ugovor sa brojnim školama i
organizacijama mladih po kojem će ovi posljednji primati novac za postizanje
ciljeva vijeća. Vijeće se ne miješa u to kako će oni to izvesti, ono je samo
zainteresirano za rezutat, ne i za primijenjene metode. Za škole i centre
mladih, način na koji su ciljevi postignuti bit će također važna točka
evaluacije. Različite situacije zahtijevat će različite metode evaluacije.
Ovdje ispod ćemo objasniti nekoliko koncepata. Tada ćemo razmatrati metode
evaluacije.
Moramo izvršiti više vrsta izbora koji se odnose na metode evaluacije.
Nekoliko koncepata:
- evaluirati znači skupljati podatke o procesu ili proizvodu i tim podacima
pridodavati određenu vrijednost.
- vrijeme evaluacije: ex-ante evaluacija: prije početka projekta ili
aktivnosti; formativna evaluacija: za trajanja projekta; ex-post ili
sumativna evaluacija: nakon što je projekt gotov.
- temelj za evaluaciju: evaluacija na temelju plana, ili procesa, ili
produkta.
- prikupljanje se radi na temelju inputa, outputa i rezultata. Input
je ono što je uloženo, output je trenutni rezultat (na primjer: broj učesnika
jedne konferencije). Rezultat ili utjecaj,
odnosi se na nastavljeni efekt (na primjer: kako će učesnici/e konferencije
koristiti informaciju u kasnijoj fazi).
- krajnja ili trajna evaluacija. Pod praćenjem
mislimo na trajnu kontrolu. Praćenje se može odnositi na projekt sa definiranim
granicama, ili razvoje koji okružuju projekt ili organizaciju. (Jedan primjer
temeljen na projektu o zdravstvenom informiranju: sama informacija može se
mjeriti kontinuirano, ali je isto tako moguće pratiti kako određeni razvoji u
društvu imaju utjecaj na one koji primaju informaciju.)
Evaluacijske metode koje se često koriste:
- analiza troškovi-zarada: svi napori i rezultati pretvoreni su u novac
i međusobno odvagnuti. Na primjer: ovaj festival košta x, i donijet će
y kroz cijenu ulaznica.
- analiza troškovi-efekti: troškovi određenog pristupa izraženi su u
novcu, a profiti i u novcu i u drugim efektima. Na primjer: postotak djevojaka
koje se prijavljuju za tehničke predmete, ili broj žalbi koje pristižu zbog
opasnih ulica. Ravnoteža troškovi/efekti jednog pristupa tada se uspoređuje sa
troškovima /efektima drugih pristupa.
- matrica postignuća ciljeva: mjere se testiraju na temelju doprinosa
koje daju većim ciljevima. Na primjer: efekt ove mjere na sigurnost je x, dok
druga mjera ima efekt y.
- multi-kriterijska analiza: evaluacija se bazira na kombinaciji
kriterija. Na primjer: povećana sigurnost mjeri se na bazi manje pritužbi žena,
povećanjem osjećaja sigurnosti i većem broju žena koje izlaze.
- izvještaj o efektima: prije no što projekt počne, efekti projekta ili
politike, npr. okoline ili položaja žena se izmjere.
Novi razvoji
Te metode se koriste prilično redovito. Karakteristično je da, dok se mnogo
projekata testira za određeni kriterij kad počinju, za vrijeme trajanja, pa čak
i poslije, gotovo da nema napora činjenih u smjeru zahtijevanih rezultata.
Danas se sve više koriste druge metode evaluacije koje su bliže povezane sa
modernim razvojima i zahtjevima. Nekoliko važnih razvoja uključuje:
- porasla je potreba za trajnim oblicima evaluacije umjesto jednokratnih.
Oni koji su uključeni također žele znati kakav je napredak i rezultati dok
projekt traje. Najvažnija prednost ove opcije je učenje na greškama. Moguće je
reagirati i možda prilagođavati, u jednoj ranijoj fazi.
- odnosi između strane koja financira i one koja prima se na mnogo mjesta
mijenjaju. Sufinancirana strana više nije objekt kojeg samo treba evaluirati i
dati upute. Sada vidimo zajednički interes i emacipirane "primatelje/ice"
koji/e također sami/e sudjeluju u evaluaciji.
- druga strana, ona sa dijela ciljane grupe politike ili projekta, se
također emancipira. Perspektiva orijentirana na potrošača/icu i prepoznavanje
neophodnosti imanja politike sa širokim temeljem, vodit će prema više
participirajućem pristupu projektima/politikama i njihovoj evaluaciji.
- nakon što je naglasak bio na kvantitativnim podacima, sada je pomak prema
većem interesu za kvalitativnim podacima.
- sada je i više prepoznavanja multiformnosti interesa i ciljeva različitih
strana. Jednakost strana znači da u nekim projektima različite strane mogu
slijediti i svoje vlastite sekundarne ciljeve, i da postojanje različitih
ciljeva u jednom projektu može, i trebalo bi biti, razjašnjeno svim uključenim
stranama.
Metode evaluacije koje se uklapaju u te razvoje uključuju:
- istraživanje tržišta uz pomoć okruglih stolova građana ili fokus grupa.
Istražuje se da li potrošači/ce ili ciljane grupe trebaju određenu mjeru ili
pod kojim okolnostima bi oni/e iskoristili neku specifičnu uslugu. U ovoj vrsti
istraživanja interesi i potrebe potrošača/ica zauzimaju središnje mjesto, na
primjer, umjesto ciljeva vlade ili kao dodatak njima.
- test realizacije: da li je prije istraženo mogu li određeni planovi
(politike) zaista i biti realizirani. To se radi, na primjer, kad se istražuje
da li bi plan naišao na mnogo podrške među svojim budućim korisnicima.
- takozvana metoda evaluacije četvrte generacije: ciljevi evaluacije
određeni su zajedno sa onima koji su uključeni. Evaluacija sama, koja nije
jednokratna već je kontinuirani proces, se također i izvodi sa onima koji su
uključeni. Evaluator/ica se ponaša kao posrednik/ca između različitih strana.
On ili ona će pregovarati o traženjima, brigama i temama (traženja: ono oko
čega se sve strane slažu da treba biti rezultat; brige: poslovi koje još treba
razraditi; teme: točke oko kojih se različite strane ne slažu jer za jednu
stranu one znače dobitak, a za drugu gubitak).
Indikatori
U okviru svih tih metoda evaluacije neophodno je odrediti indikatore za
mjerenje rezultata. Postavljanje takvih indikatora se modernim metodama radi
putem (predstavnika) svih uključenih. Dobar indikator udovoljavat će slijedećim
kriterijima:
- dostupnost podataka: da li je moguće prikupiti željene podatke? (npr.
podatke o sreći je puno teže prikupiti nego podatke o prihodu i zdravlju).
- može li se utjecati na indikator (npr. teško da možete utjecati na
vremenske prilike) i: mogu li uključene strane na nj utjecati( npr.neke
osobe/organizacije imaju utjecaj na kvalitetu pitke vode, dok druge nemaju).
- može li se indikator usporediti sa određenom normom? (npr. položaj žena u
drugim zemljama, ili tokom prošlog desetljeća, ili u drugim organizacijama.)
- govori li indikator išta o širem spektru ulazne informacije, procesu,
izlaznoj informaciji i rezultatu?
Ako sumiramo, evaluiranje je participatorni, trajni, edukativni i dinamički
proces.