NazadGlavni MenuOD TOOLKIT

Čitaj: organizacije 4: Evaluiranje i praćenje.

Rukovoditelji/ce, vodstvo i financijeri/ke ili sufinancijeri/ke žele znati vode li njihove investicije i napori željenim rezultatima, i je li posao obavljen adekvatno i efikasno. Radi toga treba te napore i rezultate učiniti vidljivim i mjerljivim.

Neki projekti imaju ciljeve koji mogu biti precizno izmjereni. Na primjer, 30% izabranih osoba u politička tijela su žene. Kod drugih projekata treba više indikatora kako bi se izmjerilo da li su njihovi ciljevi postignuti.

Na primjer: javna sigurnost. Indikator može biti: broj prijavljenih kaznenih djela je u jednoj godini pao za 20%. Međutim, uzrok tome može biti činjenica da žene misle kako je nevjerojatno zastrašujuće hodati sama po noći i zbog toga odlučuju ostati kod kuće. Zato treba više indikatora koji mjere javnu sigurnost. Na primjer: istražiti koja područja grada žene smatraju nesigurnim i njih poboljšati (svjetla, manje grmlja, više patrola policije). Dodatni indikator će biti stupanj u kojem se žene osjećaju sigurnije nakon nekog perioda vremena. To se može istražiti povremenim intervjuiranjem lokalnih žena.

Također, ima projekata i politika koje ne formuliraju svoj krajnji cilj jasno, nego samo usmjerenje. U tim slučajevima nije moguće formulirati krajnji cilj. Na primjer, projekt u kome surađuju različite organizacije (škola, liječnik, policija) teži već u ranoj fazi otkriti situacije u kojima djeca ne uspijevaju dobro. Sve vrste poremećaja mogu kod djeteta biti prisutne: loši rezultati u školi, bolesti ili je možda uvijek samo ili na ulici. Da li će partneri u projektu raditi odvojeno ili zajedno ovisi o situaciji. Drugim riječima, ciljevi tih partnera nisu u detalje formulirani, ali usmjerenje njihove suradnje jest. Ipak, bilo bi moguće nakon nekog vremena pogledati na kakve probleme su nailazili, te koje su vrste suradnje izgleda dobro funkcionirale. Ta dva cilja, gledajući na vrstu problema koji se pojavljuju i kako partneri surađuju, se mogu evaluirati.

Različiti projekti bave se različitim stvarima. Kada različite strane rade zajedno, one će imati i zajedničke i individualne interese, u ovom slučaju bit će poželjne i različite evaluacije. Na primjer: tri organizacije surađuju kako bi organizirale centar za žene. Dodatno toj zajedničkoj želji, svaka organizacija ima svoje vlastite interese: preživljavanje kroz suradnju; ostvarivanje dodatne vrijednosti u multikulturalnoj suradnji; proširivanje svoje vlastite sfere utjecaja.

U nekim slučajevima, ti/e koji su direktno uključeni/e u projekt, kao i njegovi financijeri/ke, željet će različite vrste evaluacije. Na primjer: lokalno gradsko vijeće želi ohrabriti više djevojaka da izaberu tehnička zanimanja. Istovremeno, ono želi olabaviti svoj angažman u izvedbi takvih političkih planova. Zbog toga je napravljen ugovor sa brojnim školama i organizacijama mladih po kojem će ovi posljednji primati novac za postizanje ciljeva vijeća. Vijeće se ne miješa u to kako će oni to izvesti, ono je samo zainteresirano za rezutat, ne i za primijenjene metode. Za škole i centre mladih, način na koji su ciljevi postignuti bit će također važna točka evaluacije. Različite situacije zahtijevat će različite metode evaluacije.

Ovdje ispod ćemo objasniti nekoliko koncepata. Tada ćemo razmatrati metode evaluacije.

Moramo izvršiti više vrsta izbora koji se odnose na metode evaluacije. Nekoliko koncepata:

Evaluacijske metode koje se često koriste:

  1. analiza troškovi-zarada: svi napori i rezultati pretvoreni su u novac i međusobno odvagnuti. Na primjer: ovaj festival košta x, i donijet će y kroz cijenu ulaznica.
  2. analiza troškovi-efekti: troškovi određenog pristupa izraženi su u novcu, a profiti i u novcu i u drugim efektima. Na primjer: postotak djevojaka koje se prijavljuju za tehničke predmete, ili broj žalbi koje pristižu zbog opasnih ulica. Ravnoteža troškovi/efekti jednog pristupa tada se uspoređuje sa troškovima /efektima drugih pristupa.
  3. matrica postignuća ciljeva: mjere se testiraju na temelju doprinosa koje daju većim ciljevima. Na primjer: efekt ove mjere na sigurnost je x, dok druga mjera ima efekt y.
  4. multi-kriterijska analiza: evaluacija se bazira na kombinaciji kriterija. Na primjer: povećana sigurnost mjeri se na bazi manje pritužbi žena, povećanjem osjećaja sigurnosti i većem broju žena koje izlaze.
  5. izvještaj o efektima: prije no što projekt počne, efekti projekta ili politike, npr. okoline ili položaja žena se izmjere.

Novi razvoji

Te metode se koriste prilično redovito. Karakteristično je da, dok se mnogo projekata testira za određeni kriterij kad počinju, za vrijeme trajanja, pa čak i poslije, gotovo da nema napora činjenih u smjeru zahtijevanih rezultata. Danas se sve više koriste druge metode evaluacije koje su bliže povezane sa modernim razvojima i zahtjevima. Nekoliko važnih razvoja uključuje:

Metode evaluacije koje se uklapaju u te razvoje uključuju:

Indikatori

U okviru svih tih metoda evaluacije neophodno je odrediti indikatore za mjerenje rezultata. Postavljanje takvih indikatora se modernim metodama radi putem (predstavnika) svih uključenih. Dobar indikator udovoljavat će slijedećim kriterijima:

Ako sumiramo, evaluiranje je participatorni, trajni, edukativni i dinamički proces.