Rješenje 10: Zatvaranje organizacije
Organizacije imaju svoj životni krug. Osnivaju se, rastu i sazrijevaju, a
mnoge od njih i umiru. Neke organizacije izgleda da žive vječno, ali takve su
iznimka. Treba samo uzeti u obzir kako se ogroman broj organizacija osniva
svake godine, da bi shvatili kako će većina njih ponovo nestati.
Gledajući na taj način, nestajanje organizacija nije katastrofa, to je samo
dio prirodnog procesa. Ali ovo je analiza sa distance. Jer, ako ste vezani za
organizaciju, njezinu ideologiju i ciljeve i proveli ste radeći u njoj dobar
dio svog života, proces zatvaranja organizacije može biti žalostan i težak.
Ključna pitanja kod te teme su:
- kada odlučiti o zatvaranju organizacije?
- kako spriječiti da zatvaranje postane trauma?
Kada odlučiti o zatvaranju organizacije?
Postoje mnogi dobri razlozi da se donese odluka o zatvaranju organizacije.
- 'najbolji' razlog je zaključak da su ciljevi prema kojima je organizacija
bila usmjerena i postignuti. Neke organizacije, predviđajući taj trenutak,
izabiru širiti svoj djelokrug i dodati svojoj misiji povezane ciljeve, kako bi
produžetak svog postojanja učinile legitimnim. Ako je takav potez usvojen od
strane konstituenata/ica i članova/ica organizacije, tada je to OK. Ali nekad,
ako ta potraga za produživanjem života organizacije postane malo previše
napadna, pojavit će se sumnja da je nastavak više vrednovan nego sami ciljevi.
- drugi dobar razlog za zatvaranje organizacije je taj da je nekad
jedinstvena, pionirska organizacija sada postala jedna od istovrsnih. Posebno
ako su vođe i drugi/e članovi/ice u dubini duše još uvijek isti/e pioniri/ke
koji/e vole poduzimati nešto novo i uzbudljivo.
- još jedan drugi razlog može biti nemogućnost natjecanja sa sličnim
organizacijama koje su tržišno orijentirane. Ako subvencioniranje više nije
dostupno, i sve vrste komercijalnih inicijativa ulaze na isto tržište, može
biti teško preživjeti kao organizacija koja je prije bila subvencionirana.
Preokret u organizacijskoj kulturi, potreban za dosizanje iste razine
kompetitivnosti, ponekad je previše tražiti.
- isto vrijedi za organizaciju koja je bila prisiljena postati tržišno
orijentirana, a u isto vrijeme za još uvijek postojeće zahtjeve tržište očito
nema kupovne moći. U takvom slučaju nema drugog rješenja nego zatvoriti
organizaciju i/ili se vratiti na status akcijske grupe. (Vidi rješenje 3.)
- drugi razlozi, očito manje časni, ali ipak značajni, mogu se naći u
nerješivim unutarnjim konfliktima,a provlačenje kroz njih bi značilo učiniti
više štete nego kroz zatvaranje.
Kako spriječiti da zatvaranje postane trauma?
U svakom slučaju, aktivno zatvaranje jedne organizacije puno je bolje nego
dozvoljavanje da umre sama. Proces postepenog umiranja, čak i ako je to
prirodna smrt, uzrokovat će kod ljudi izvana mišljenje da je ta organizacija
bila neuspješna. Aktivno zatvaranje čini takav krajnji zaključak manje
vjerojatnim.
Postoje dva odvojena načina za aktivno zatvaranje organizacije:
- slaviti njezin uspjeh;
- postaviti još uvijek postojeći problem na dnevni red.
U oba slučaja organizacija može organizirati skupštinu ili održati sastanak
sa konstituentima/icama, srodnim organizacijama, povezanim institucijama i
predstavnicima/ama vlade. Predstavljeni su uspjesi i postavlja se glavno
pitanje: koja ekipa će postati slijedeća smjena koja će se boriti sa još uvijek
postojećim problemima.