NazadGlavni MenuOD TOOLKIT

Rješenje 8: Mijenjanje organizacijske kulture

Neki problemi organizacija imaju veze sa organizacijskom kulturom: načinom na koji organizacija, uključujući njene dioničare/ke, razmišlja i djeluje.

Ovaj organizacijski mentalni make-up je – više od strukture ili strategije - odlučni faktor u održavanju uspjeha.

Ako organizacijska kultura blokira uspjeh, treba razmotriti promjenu kulture.

Kada je kultura organizacije problem?

Organizacijska kultura je problem kada način na koji organizacija funkcionira stavlja prepreke na put prema dostignućima.

Neki primjeri:

Organizacijska kultura nije rezultat samo odluke, nego ishodište procesa koji traje, u kojem se stavovi, vjerovanja i ponašanja ljudi postepeno oblikuju. Organizacijska kultura, čak i ako objektivno nije efektivna, uvijek je logično prilagođavanje na okolinu koja se mijenja. Može ju se usporediti sa mehanizmima nošenja sa situacijom: jednom efikasni u nekoj specifičnoj situaciji, zatim internalizirani, nesvjesno poznati i teško primjetljivi vlasniku/ici.

To je razlog što promjena organizacijske kulture nije laka.

Za 'agenta/icu promjene' koji/a vodi proces promjene: vođu ili rukovoditelja/icu ili vanjskog/u konzultanta/icu to uključuje:

  1. skromne ciljeve kombinirane s ambicijom
  2. razumijevanje kulture jedne organizacije
  3. fleksibilnost u strategiji

1) Skromni ciljevi i ambicija

Skromnost potrebna zbog promjene 'osobnosti', tj. 'duše' jedne organizacije može biti vrlo teška. Svejedno, organizacija (i njezin/a agent/ica promjene), ili vođa organizacije i njegov/njezin agent/ica promjene koji/a pomaže organizaciji u promjeni, svatko od njih treba biti ambiciozan/na, jer ako oni/e ne vjeruju u promjenu, tko će?

Agent/ica promjene mora biti skroman/na i ambiciozan/na u isto vrijeme, a to znači stimulirati i nagrađivati aktivnosti i osobe koji/e su krenuli/e u željenom smjeru. Kažnjavati ljude jer se nisu dovoljno brzo pokrenuli nije baš od pomoći. Bolje je motivirati ih na pozitivan način. To se radi nalaženjem i stimuliranjem zdrave jezgre koja postoji u svakoj organizaciji.

2) Razumijevanje kulture organizacije

Organizacijska kultura odnosi se na ono što zovemo osobnošću jedne organizacije: ako je struktura organizacije tijelo: koštana struktura, hranidbena struktura krvnih žila i komunikacijski kanali živčanog sistema, tada je osobnost ili duša način na koji se ljudi odnose jedni prema drugima, vrijednosti i vjerovanja koja postoje unutar organizacije. Restrukturiranje organizacije, kako bi se postigao određeni cilj, često ne uspije ili se zaglavi jer se osoba ne mijenja. To je razlog što se mi fokusirmo na kulturu organizacije kada se bavimo promjenom.

Kultura se definira kao kolektivni sklop mišljenja ili 'software mozga'. Pošto je često teško opisati što je to osobnost, slijedeća metoda može se iskoristiti za razumijevanje dubljih kulturalnih aspekata jedne organizacije.

Kultura jedne organizacije može se opisati pojmovima Hofsted-ovog 'luka':

Kroz sve te 'slojeve' mogu se vidjeti naznake srčike luka:

kako se razvija jedna organizacijska kultura?

Da bi razumjeli/e kulturu jedne organizacije i njezin razvoj, važno je analizirati njezino 'rođenje' i povijest. Na primjer: ako je jedna organizacija rođena iz protesta protiv postojećeg sistema, borbeno raspoloženje može biti vrlo jako. Kako god to bilo svrhovito u početku, takvo borbeno raspoloženje može postati smetnja ako se ga organizacija drži bez pravog razloga. To zahtijeva jedan pokušaj razumijevanja organizacije u okviru njezine prošlosti i konteksta, trauma koje su utjecale na način njezinog nošenja sa vanjskim utjecajima ili promjenom. Razumjeti je korisnije nego ljutiti se.

Zato agent/ica promjene mora u analizu uključiti slijedeće elemente organizacije:

  1. njezine proizvode: 'u kakvom smo mi to poslu?' Svaka grana ima svoje specifične 'mirise', zvukove, karakteristike.
  2. njezinu prošlost: kao i kod osobe, koje su bile traume, događaji u životu, itd. Kako je organizacija reagirala i kako to još uvijek utječe na način na koji se ona suočava s nekim pitanjima?
  3. interna/eksterna interakcija (kontekst dioničara): prijetnje koje se formiraju izvana izazvat će reakcije unutra.

Kako se kultura organizacije sama održava?

Odgovor je: samoselekcijom, selekcijom i socijalizacijom.

Kultura sama sebe održava kroz socijalizaciju, tj. 'tako mi ovdje radimo'. Ovdje mi nosimo kravate. Kod nas je cijelo vrijeme zezancija. Ovdje mi radimo k'o psi, često i 10 sati dnevno. Kod nas je klijent/ica stvarno kralj/ica.

Mijenjanje organizacijske kulture.

3) Fleksibilnost u strategiji

Baš svaka organizacija treba dobro prilagođenu strategiju kako bi mogla mijenjati svoju organizacijsku kulturu. Potrebni su pristupi po mjeri svake: što je svrhovito u ovoj situaciji sa ovim osobama može se razlikovati od drugih situacija sa drugim ljudima.

Ima i drugih ključnih faktora uspjeha koje treba definirati:

I biti će jasno da agenti/ce promjene trebaju široki arsenal strategija kako bi dosegli/e ciljeve promjena i da oni/one trebaju biti voljni/e kontinuirano prilagođavati svoje strategije da bi odgovarale uvijek promjenjivim relacijama i okolnostima.


*  Poborničke vrijednosti predstavljaju originalno prihvaćene suštinske normativne standarde organizacije. Primjer: na pitanje: "koja je suštinska vrijednost vaše organizacije?" članovi/ce osnovne škole mogu odgovoriti: "osnovna vrijednost naše organizacije je intelektualni, socijalni I emotivni razvoj individualnog djeteta". Ove poborničke vrijednosti mogu se naći pod pritiskom kada  vanjski uvjeti provociraju integrirane vrijednosti koje su manje izražene. Na primjer, kada se škola nalazi u situaciji da demografske promjene mogu dovesti do potrebe za ujedinjenjem sa drugim školama kako bi se zagarantirala najbolja moguća edukacija, integrirane vrijednosti dolaze do izražaja. Kontinuitet nečijeg posla ili privrženost svom timu će prevladati poborničke vrijednosti. Teško je predvidjeti koje će vrijednosti pobijediti.
Budite svjesni/e: poborničke vrijednosti nisu rezultat hipokrizije. Organizaciji su potrebne poborničke vrijednosti kao referentna točka za buduće akcije.