Rješenje 9: Suradnja
Suradnja bi trebala biti rješenje za razne organizacijske probleme, sve
vezane za nedovoljno kvantitativno ili kvalitativno postizanje ciljeva.
Na primjer:
- vlastita NVOa želi doseći ljude u specifičnom području, ali nema u tom
području službu distribucije. Mogući partner to isto nema.
- NVOa želi pokriti veći broj klijenata/ica, konzumenata/ica, ali je premala
u smislu ljudske snage, da bi uspjela. Zajednički, s drugom organizacijom, to
možda može biti ostvarivo.
- NVOa može služiti svojoj ciljanoj grupi u samo jednoj karici iz lanca
problema. Suradnja sa drugim organizacijama aktivnim na drugim dijelovima lanca
može voditi potpunom pokrivanju problema.
- NVOa ima specifično znanje (npr.u području socijalnog rada), ali nema
drugih znanja relevantnih za svoju ciljanu grupu (npr.u domeni pravnih
savjeta). Suradnja s drugim organizacijama bi mogla optimizirati ponudu
klijentima/icama.
Suradnja može biti uspješna ako su ulog i ishod proporcionalni. Stupanj
suradnje, od slučajnog, kada se nešto radi zajedno, do spajanja s drugom
organizacijom zahtijeva drugu vrstu investicija.
DODATNA VRIJEDNOST
Suradnja bi trebala voditi dodatnoj vrijednosti. Dodatnu vrijednost
razlikujemo u zajedničkom proizvodu (output) i dodatnoj
vrijednosti u samom procesu suradnje za strane koje surađuju (proces).
Output
- Dodatnu vrijednost u outputu jedne organizacije može
definirati samo ta organizacija. Trebalo bi izbjegavati govoriti drugima koliko
je suradnja za njih profitabilna.
- Dodatna vrijednost u smislu outputa je realizirana kada
proizvod kroz suradnju dobiva u kvalitativnom i kvantitativnom smislu. (Na
primjer: više sadržaja, više dubine, širi doseg, više klijenata/ica, jeftinije,
itd.)
Headword: enrichment of the product (obogaćivanje proizvoda).
Proces
- Ponovo: dodatnu vrijednost u procesu može definirati jedino svaka od
surađujućih organizacija za sebe.
- Dodatna vrijednost u smislu procesa je ostvarena kada surađujuće strane
tom suradnjom dobivaju. (Na primjer: više obostranog poštovanja, jačanje
vlastitog identiteta, više zabave na poslu, postati pametniji, itd.)
Headword: enrichment of the own organisation (obogaćivanje vlastite organizacije)
PREPREKE: moć i razočaranje.
- Kada organizacije koje nisu slične surađuju, to stvara strah od
dominacije, strah jedne da će biti pojedena od druge, da će biti bačena u
sjenu.
- Vlastiti imidž u terminima moći ili nemoći i percepcija (atributa) moći
druge strane može voditi k borbi za dominacijom.
- Kombinacija visokih očekivanja i malih efekata može voditi razočaranju.
TIPOVI SURADNJE:
- PRIGODNA SURADNJA: kad se nudi prilika, kad iskrsne prigoda
(dogovor o akcijskom cilju, slučajno preklapanje vlastitih interesa obiju
strana).
- ODRŽIVA SURADNJA (dogovor o akcijskoj strategiji, veće
preklapanje vlastitih interesa obiju strana).
- PRIPAJANJE (dogovor o identitetu i filozofiji, preplitanje
interesa)...
TIPOVI INVESTICIJE:
- Za PRIGODNU SURADNJU investirajte u dogovore. Interesi se dijelom
dodiruju: investirajte u dogovore o ulaznoj informaciji (troškovi) i profitu,
vremenskom rasporedu, odlukama ići-ne ići, (ponovnom) prilagođavanju, u
međuvremenu i finalnu evaluaciju.
- Za ODRŽIVU SURADNJU investirajte u usklađivanje. Interesi su
dijelom paralelni: investirajte u usklađivanje metoda rada i načina suradnje.
Upoznajte namjere obiju strana.
- Za PRIPAJANJE investirajte u dijeljenje.
Interesi djelomično koincidiraju: investirajte u partnerstvo kroz
dijeljenje kolektivnih ciljeva, obostrano povjerenje, dijelomičnu
supstituciju.