I. OP�E ODREDBE
�lanak 1.
Ovim se Zakonom utvr�uju op�e osnove za za�titu i promicanje ravnopravnosti spolova kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, te definira i ure�uje na�in za�tite od diskriminacije na temelju spola i stvaranje jednakih mogu�nosti za �ene i mu�karce.
�lanak 2.
Nitko ne smije trpiti �tetne posljedice zbog toga �to je kao svjedok ili �rtva diskriminacije na temelju spola dao iskaz pred nadle�nim tijelom ili upozorio javnost na slu�aj diskriminacije.
�lanak 3.
Dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, te pravne osobe u prete�itom vlasni�tvu dr�ave i jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave du�ni su u svim fazama planiranja, dono�enja i provedbe neke odluke ili akcije ocjenjivati i vrednovati u�inke te odluke ili akcije na polo�aj �ena, odnosno mu�karaca, radi postizanja stvarne ravnopravnosti �ena i mu�karaca.
�lanak 4.
Odredbe ovoga Zakona ne smiju se tuma�iti niti primjenjivati na na�in koji bi ograni�io ili umanjio sadr�aj jamstava o ravnopravnosti spolova koja izviru iz op�ih pravila me�unarodnog prava, pravne ste�evine Europske zajednice, te Konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena i Europske konvencije za za�titu ljudskih prava i temeljnih sloboda.
II. DEFINICIJE POJMOVA
�lanak 5.
Ravnopravnost spolova zna�i da su �ene i mu�karci jednako prisutni u svim podru�jima javnog i privatnog �ivota, da imaju jednak status, jednake mogu�nosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata.
�lanak 6.
(1) Diskriminacija na temelju spola (u daljnjem tekstu: diskriminacija) predstavlja svako normativno ili stvarno, izravno ili neizravno razlikovanje, isklju�ivanje ili ograni�enje temeljeno na spolu kojim se ote�ava ili negira ravnopravno priznanje, u�ivanje ili ostvarivanje ljudskih prava mu�karaca i �ena u politi�kom, obrazovnom, ekonomskom, socijalnom, kulturnom, gra�anskom i svakom drugom podru�ju �ivota.
(2) Zabranjuje se diskriminacija na temelju bra�nog ili obiteljskog statusa i spolne orijentacije.
(3) Poticanje druge osobe na diskriminaciju smatra se diskriminacijom u smislu ovoga Zakona.
�lanak 7.
(1) Izravna diskriminacija postoji ako se prema osobi postupa ili bi se moglo postupati nepovoljnije u jednakim ili sli�nim okolnostima u odnosu na osobu suprotnoga spola.
(2) Neizravna diskriminacija postoji kada neutralna pravna norma, kriteriji ili praksa u jednakim ili sli�nim okolnostima stavljaju osobe jednoga spola u nepovoljniji polo�aj u odnosu na osobu suprotnog spola.
(3) Diskriminacijom se ne smatraju pravne norme, kriterij ili praksa koji su nu�ni, odnosno mogu biti opravdani objektivnim �injenicama koje su neovisne o spolu.
�lanak 8.
(1) Uznemiravanje i spolno uznemiravanje predstavljaju diskriminaciju u smislu ovoga Zakona.
(2) Uznemiravanje je svako ne�eljeno pona�anje uvjetovano spolom osobe, koje ima za cilj ili koje stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva i koje stvara neugodno, neprijateljsko, poni�avaju�e ili uvredljivo okru�enje.
(3) Spolno uznemiravanje je svako ne�eljeno verbalno ili neverbalno, odnosno fizi�ko pona�anje spolne naravi, koje ima za cilj ili koje stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva i koje stvara neugodno, neprijateljsko, poni�avaju�e ili uvredljivo okru�enje.
�lanak 9.
(1) Posebne mjere su specifi�ne pogodnosti kojima se osobama odre�enog spola omogu�uje ravnopravno sudjelovanje u javnom �ivotu, otklanjaju postoje�e nejednakosti ili im se osiguravaju prava u kojima su ranije bili prikra�eni.
(2) Posebne mjere se uvode privremeno radi ostvarivanja stvarne ravnopravnosti �ena i mu�karaca i ne smatraju se diskriminacijom.
III. POSEBNE MJERE
�lanak 10.
Posebne mjere se utvr�uju propisima kojima se ure�uju pojedina podru�ja javnog �ivota.
�lanak 11.
(1) Dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, te pravne osobe u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, obvezna su primjenjivati posebne mjere i donijeti planove djelovanja za promicanje i uspostavljanje ravnopravnosti spolova.
(2) Tijela iz stavka 1. ovoga �lanka donose planove djelovanja iz djelokruga svoje nadle�nosti na osnovi analize polo�aja �ena i mu�karaca, utvr�uju razloge za uvo�enje posebnih mjera, ciljeve koje treba posti�i, na�in provedbe i metode nadziranja provedbe.
(3) Planove djelovanja iz stavka 1. ovoga �lanka prethodno odobrava Ured za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske.
�lanak 12.
(1) Provo�enjem posebnih mjera promicat �e se ravnopravno sudjelovanje �ena i mu�karaca u tijelima zakonodavne, izvr�ne i sudbene vlasti, uklju�uju�i javne slu�be, te postupno pove�avati uklju�ivanje podzastupljenog spola tako da njegova zastupljenost dosegne razinu njegovog udjela u ukupnom stanovni�tvu Republike Hrvatske.
(2) U svrhu ostvarivanja cilja iz stavka 1. ovoga �lanka uvodit �e se posebne mjere kada je zastupljenost jednoga spola osjetno neuravnote�ena.
(3) Pri imenovanju u dr�avna tijela i tijela jedinice lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave i druge pravne osobe s javnim ovlastima, mora se voditi ra�una o ravnomjernoj zastupljenosti oba spola.
(4) Pri imenovanju �lanova odbora, povjerenstava i izaslanstva koja zastupaju Republiku Hrvatsku na me�unarodnoj razini, dr�avna tijela du�na su voditi ra�una o jednakoj zastupljenosti �ena i mu�karaca u odborima, povjerenstvima ili izaslanstvima.
IV. DISKRIMINACIJA NA PODRU�JIMA ZAPO�LJAVANJA I RADA
�lanak 13.
(1) Diskriminacija na podru�ju zapo�ljavanja i rada zabranjena je u javnom i privatnom sektoru, uklju�uju�i dr�avna tijela, u odnosu na:
1. uvjete za zapo�ljavanje, samozapo�ljavanje ili obavljanje zanimanja, uklju�uju�i kriterije i uvjete za izbor kandidata za radna mjesta, u bilo kojoj grani djelatnosti i na svim razinama profesionalne hijerarhije,
2. napredovanje na poslu,
3. pristup svim vrstama i stupnjevima �kolovanja, profesionalne orijentacije, stru�nog usavr�avanja i osposobljavanja, dokvalifikacije i prekvalifikacije,
4. uvjete zaposlenja i rada, sva prava iz rada i na temelju rada, uklju�uju�i jednakost pla�a,
5. �lanstvo i djelovanje u udrugama radnika ili poslodavaca ili u bilo kojoj drugoj profesionalnoj organizaciji, uklju�uju�i povlastice koje proizlaze iz tog �lanstva.
(2) Prilikom ogla�avanja potrebe za zapo�ljavanjem radnika u oglasu mora biti jasno istaknuto da se za ogla�eno radno mjesto mogu javiti osobe oba spola.
V. OBRAZOVANJE
�lanak 14.
(1) Obrazovanje o pitanjima ravnopravnosti spolova predstavlja integralni dio sustava osnovnog, srednjo�kolskog i visoko�kolskog obrazovanja, kao i cjelo�ivotnog u�enja koji uklju�uju pripremu oba spola za aktivno i ravnopravno sudjelovanje na svim podru�jima �ivota.
(2) Sadr�aji rodnostudijskih programa trebaju poticati nova � nediskriminatorna znanja o �enama i mu�karcima, uklanjanju spolno/rodne nejednakosti i rodnih stereotipa u obrazovanju na svim razinama, uva�avanja rodnih aspekata u svim obrazovno-nastavnim podru�jima te dono�enja mjera za osiguravanje ujedna�ene zastupljenosti po spolu kako u �kolsko/studentskoj populaciji tako i unutar predava�kih struktura.
(3) Sustavno obrazovanje i osvje�tavanje o ravnopravnosti spolova obvezuju�e je za sva dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, posebice obrazovne ustanove, te druge pravne osobe koje sudjeluju u provedbi promicanja i uspostavljanja ravnopravnosti spolova.
(4) Nadle�no dr�avno tijelo za obrazovanje i institucije na podru�ju obrazovanja provodit �e posebne mjere, osobito u odnosu na:
1. pristup obrazovanju,
2. pripremu, usvajanje i provedbu programa obrazovanja,
3. davanje obveznih odobrenja ud�benicima i nastavnim pomagalima,
4. uvo�enje organizacijskih inovacija,
5. mijenjanje pedago�kih i andrago�kih metoda.
VI. POLITI�KE STRANKE
�lanak 15.
Politi�ke stranke koje su upisane u registar politi�kih stranaka usvajaju svake �etiri godine plan djelovanja o pitanju uravnote�ene zastupljenosti �ena i mu�karaca i, u skladu s njim, odre�uju metode za promicanje uravnote�enije zastupljenosti �ena i mu�karaca u tijelima stranke, na popisima kandidata za izbore u Hrvatski sabor i tijelima jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.
VII. MEDIJI
�lanak 16.
(1) Mediji �e kroz programske koncepte promicati razvoj svijesti o ravnopravnosti �ena i mu�karaca.
(2) Zabranjeno je javno prikazivanje i predstavljanje �ena i mu�karaca na uvredljiv, omalova�avaju�i ili poni�avaju�i na�in, s obzirom na spol i spolnu orijentaciju.
VIII. STATISTI�KI PODACI
�lanak 17.
(1) Svi statisti�ki podaci i informacije koji se prikupljaju, evidentiraju i obra�uju u dr�avnim tijelima, javnim slu�bama i ustanovama, moraju biti iskazani po spolu.
(2) Statisti�ki podaci i informacije koji se prikupljaju, evidentiraju i obra�uju, prema stavku 1. ovoga �lanka, dostupni su javnosti u skladu s propisima kojima se ure�uje za�tita osobnih podataka i s odredbama posebnog zakona kojim se ure�uje podru�je slu�bene statistike.
IX. OSIGURANJE PROVEDBE ZAKONA
1. URED ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA
�lanak 18.
(1) Vlada Republike Hrvatske osnovat �e uredbom Ured za ravnopravnost spolova (u daljnjem tekstu: Ured) kao stru�nu slu�bu za obavljanje poslova u vezi s ostvarivanjem ravnopravnosti spolova.
(2) Ured obavlja stru�ne i druge poslove na na�in da:
1. koordinira sve aktivnosti kojima je cilj uspostavljanje ravnopravnosti spolova, �to uklju�uje pru�anje profesionalne pomo�i u primjeni i provedbi ovoga Zakona i drugih propisa koji se odnose na ravnopravnost spolova,
2. odobrava tijelima iz �lanka 11. ovoga Zakona provedbu planova djelovanja,
3. predla�e Vladi Republike Hrvatske i dr�avnim tijelima dono�enje ili izmjene zakona i drugih propisa kao i usvajanje drugih mjera,
4. izra�uje nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova i nadzire njezinu provedbu,
5. provodi istra�ivanja, izra�uje analize i svake dvije godine Vladu Republike Hrvatske izvje�tava o provedbi nacionalne politike,
6. prati uskla�enost i primjenu zakona i drugih propisa koji se odnose na ravnopravnost spolova u odnosu na me�unarodne dokumente,
7. priprema nacionalna izvje��a o ispunjavanju me�unarodnih obveza u podru�ju ravnopravnosti spolova,
8. sura�uje s nevladinim udrugama koje su aktivne u podru�ju ravnopravnosti spolova i osigurava djelomi�no financiranje njihovih projekata ili aktivnosti,
9. promi�e znanje i svijest o ravnopravnosti spolova,
10. prima predstavke stranaka o povredama odredbi ovoga Zakona i drugih propisa,
11. izvje�tava Vladu Republike Hrvatske svake godine, najkasnije krajem travnja za prethodnu godinu o svojim aktivnostima.
(3) Uredbom iz stavka 1. ovoga �lanka propisat �e se unutarnje ustrojstvo, na�in i organizacija rada, te druga pitanja zna�ajna za obavljanje poslova Ureda.
2. PRAVOBRANITELJ/ICA ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA
�lanak 19.
(1) Pravobranitelj/icu za ravnopravnost spolova (u daljnjem tekstu: pravobranitelj/ica) imenuje i razrje�ava Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
(2) Pravobranitelj/ica ima zamjenika/cu koje imenuje i razrje�ava Hrvatski sabor na prijedlog pravobranitelja/ice.
(3) Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ica du�nosnici su Republike Hrvatske, imenuju se na vrijeme od 8 godina i mogu biti ponovno imenovani.
(4) Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ca moraju biti razli�itog spola, a jedan/na od njih mora biti diplomirani pravnik/ica.
(5) Za pravobranitelja/icu i njegovog/njezinog zamjenika/icu mo�e biti imenovan hrvatski dr�avljanin/ka koji ima visoku stru�nu spremu i koji je osobnim zalaganjem poznat javnosti u podru�ju za�tite ljudskih prava.
�lanak 20.
Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ica bit �e razrije�eni du�nosti prije istjeka vremena na koje su imenovani u slu�aju:
1. vlastitog zahtjeva,
2. gubitka hrvatskog dr�avljanstva,
3. trajnoga gubitka sposobnosti za obna�anje du�nosti,
4. pravomo�ne osude za kazneno djelo, ili
5. neprihva�anja godi�njeg izvje��a o radu ili nezakonitog, nepravodobnog ili nestru�nog obavljanja svoje du�nosti.
�lanak 21.
(1) Pravobranitelj/ica djeluje neovisno i samostalno, prati provo�enje ovoga Zakona i drugih propisa koji se ti�u ravnopravnosti spolova i najmanje jednom godi�nje izvje��uje Hrvatski sabor.
(2) Pravobranitelj/ica razmatra slu�ajeve kr�enja na�ela ravnopravnosti spolova, slu�ajeva diskriminacije prema pojedincima ili grupama pojedinaca koje su po�inila tijela dr�avne uprave, jedinice tijela lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave i druga tijela s javnim ovlastima, zaposleni u tim tijelima i druge pravne i fizi�ke osobe.
(3) Svatko se mo�e obratiti pravobranitelju/ici zbog povreda odredbi ovoga Zakona bez obzira da li je neposredno o�te�en, osim ako se o�te�ena strana tome izrijekom protivi.
�lanak 22.
(1) U obavljanju poslova iz svoga djelokruga pravobranitelj/ica je ovla�ten/a upozoravati, predlagati i davati preporuke.
(2) Pravobranitelj/ica je ovla�ten/a od tijela iz �lanka 21. stavka 2. tra�iti izvje��a, a u slu�aju neudovoljavanja zahtjeva, pravobranitelj/ica mo�e tra�iti provo�enje nadzora od tijela koje obavlja nadzor nad njihovim radom.
(3) Ako u obavljanju poslova pravobranitelj/ica sazna za povredu odredbi ovoga Zakona s elementima kaznenog djela podnijet �e prijavu nadle�nom dr�avnom odvjetni�tvu.
�lanak 23.
(1) Pravobranitelj/ica ima pravo podnijeti prijedlog za pokretanje postupka ocjene ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugih propisa ako ocijeni da je povrije�eno na�elo ravnopravnosti spolova.
(2) Ako pravobranitelj/ica utvrdi da je povrije�eno na�elo ravnoprvnosti spolova zbog nesukla�enosti propisa s ovim Zakonom, predlo�it �e pokretanje postupka izmjene takvog propisa.
(3) Pravobranitelj/ica u obavljanju svojih poslova mo�e zatra�iti stru�nu pomo� znanstvenih i stru�nih osoba i institucija.
�lanak 24.
(1) Dr�avna tijela i pravne osobe s javnim ovlastima, pravnim osobama u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jednica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, te pravne i fizi�ke osobe, du�ne su pravobranitelju/ici dati sve potrebne informacije i omogu�iti uvid u dokumentaciju bez obzira na stupanj tajnosti najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka zahtjeva.
(2) Pravobranitelj/ica i osobe zaposlene u njegovom/njezinom uredu, du�ni su podatke za koje su saznali u obavljanju poslova �uvati kao slu�benu tajnu.
�lanak 25.
(1) Pravobranitelj/ica donosi poslovnik o svom radu kojim se ure�uje na�in i organizacija rada, unutarnji ustroj stru�ne slu�be, te druga pitanja zna�ajna za obavljanje poslova pravobranitelja/ice.
(2) Poslovnik o radu iz stavka 1. ovoga �lanka potvr�uje Hrvatski sabor.
3. KOORDINATOR/ICA U TIJELIMA DR�AVNE UPRAVE
�lanak 26.
(1) �elnik tijela dr�avne uprave odre�uje du�nosnika koji obavlja i poslove koordinatora za ravnopravnost spolova.
(2) Koordinator iz stavka 1. ovoga �lanka u skladu s nadle�nosti tijela dr�avne uprave sura�uje s Uredom te odgovara za provedbu ovoga Zakona.
4. SUDSKA ZA�TITA
�lanak 27.
U slu�ajevima diskriminacije iz �lanka 6., 7. i 8. ovoga Zakona osoba koja se smatra o�te�enom mo�e zahtijevati naknadu �tete po propisima obveznog prava o odgovornosti za �tetu.
X. OSIGURANJE SREDSTAVA
�lanak 28.
Sredstva za rad Ureda osiguravaju se u prora�unu Republike Hrvatske.
XI. KAZNENE ODREDBE
�lanak 29.
Odgovorna osoba u pravnoj osobi s javnim ovlastima i pravnoj osobi u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave koja Uredu ne podnese plan djelovanja kaznit �e se za prekr�aj nov�anom kaznom u iznosu od 3.000,00 kuna.
XII. PRIJELAZNE I ZAVR�NE ODREDBE
�lanak 30.
Tijela iz �lanka 11. ovoga Zakona du�na su izraditi analize i dostaviti planove djelovanja s posebnim mjerama Uredu u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
�lanak 31.
Nadle�no dr�avno tijelo iz �lanka 14. ovoga Zakona du�no je uskladiti programe osnovnog i srednjeg obrazovanja, programe stru�nog osposobljavanja i usavr�avanja i cjelo�ivotnog obrazovanja s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
�lanak 32.
Nadle�na tijela za vo�enje statisti�kih podataka iz �lanka 17. ovoga Zakona du�na su uskla�ivati obrasce za vo�enje tih podataka na na�in koji �e osigurati provedbu ovoga Zakona.
�lanak 33.
(1) Vlada Republike Hrvatske �e donijeti Uredbu iz �lanka 18. ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Vlada Republike Hrvatske �e Hrvatskom saboru predlo�iti imenovanje pravobranitelja/ice u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(3) Pravobranitelj/ica �e Hrvatskom saboru predlo�iti imenovanje zamjenika/ice u roku od 30 dana od dana svoga imenovanja.
�lanak 34.
Pravobranitelj/ica �e donijeti poslovnik iz �lanka 25. ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na du�nost.
�lanak 35.
Koordinatori iz �lanka 26. ovoga Zakona moraju biti odre�eni u roku od 3 mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
�lanak 36.
Zakoni i drugi propisi �e se uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
�lanak 37.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u �Narodnim novinama�.
Klasa: 044-01/03-01/05
Zagreb, 14. srpnja 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskoga sabora
Zlatko Tom�i�, v. r.
Na temelju �lanka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLA�ENJU ZAKONA O RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA
Progla�avam Zakon o ravnopravnosti spolova, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 14. srpnja 2003.
Broj: 01-081-03-2624/2, Zagreb, 18. srpnja 2003.
Predsjednik Republike Hrvatske
Stjepan Mesi�, v. r.
Vrh stranice
Site map |