ANNA MARIA GRÜNFELDER POLEMIZIRA SA STAVOM "ŽENSKE
MREŽE" DA HRVATSKA TREBA RASKINUTI UGOVOR SA SVETOM STOLICOM
PAUKOVA ŽENSKA MREŽA
25. svibnja, 2006.
"Stav" Ženske mreže, a poglavito zaključak iz
njega, zahtjev Saboru RH da se raskinu ugovori s Vatikanom, potvrđuje još
jednom kako je dobra nakana suprotna dobrom djelu. Način na koji Ženska mreža
Hrvatske detektira nedostatke vodi izravno u suprotni smjer, prisiljava me da
branim instituciju Crkve, iako nisam neosjetljiva na njezine mane. No, pregrštu
optužbi Ženske mreže nedostaju argumenti, dokazi. Umjesto njih nudi se obilje
stereotipa
Rezolucijom broj 1464 od 4. listopada 2005. o ženama i religiji
u Europi, Parlamentarna skupština Vijeća Europe obvezuje zemlje članice Vijeća
Europe na mjere protiv svih vrsta povreda ljudskih prava žena u ime i za
interese religija, i na suzbijanje zloporabe religija i relativiziranje
temeljnih ljudskih prava u cilju diskriminacije žena.
Pozivom na tu rezoluciju, Ženska mreža Hrvatske obznanila je
18. svibnja 2006. "Stav Ženske mreže Hrvatske o štetnom utjecaju Katoličke
crkve na položaj žena u RH". Zaključak iz tog "Stava" je pomalo
bizaran: Ženska mreža Hrvatske upućuje "zahtjev Saboru RH da se raskinu
ugovori s Vatikanom".
Emancipacija žena doista nije nikada bila dostojna brige Katoličke
crkve, niti pravoslavlja (dok se to za protestantizam ne može tako apodiktički
tvrditi). Za Katoličku crkvu se može – i u svjetlu dosadašnjih očitovanja pape Benedikta XVI. – s punim pravom
ustanoviti da vrhovni autoriteti ne smatraju potrebnim razmišljati o realnom položaju
žena. Štoviše, u konkretnim sukobima oko vjerske tradicije i crkvenog
naučavanja, s jedne strane, i osnovnih prava žena, s druge, Katoličkoj je crkvi
bitnije štititi instituciju, tj. sebe, nego braniti prava čovjeka. Jedina
utjeha i savjet što je žrtva može dobiti od Katoličke crkve, glasi - trpi i
izdrži!
Tko bi zamjerio ženskim inicijativama da javno problematiziraju
taj odnos vjerske zajednice globalnog značenja, tim više što je ona, Katolička
crkva, toliko utkana u hrvatsku povijest i hrvatsku zbilju. Kritična prema
Katoličkoj crkvi, mogu razumjeti nakanu predlagateljica "Stava", tim
prije što nikada nisam krila svoju kritiku i nikad je se nisam odrekla radi
skladnih odnosa s crkvenim institucijama (koje bi bile kudikamo korisnije i
unosnije od kritike). Ne činim to da bih se nametala kao saveznica Ženskoj
mreži. Dapače, dobra nakana još ne čini dobru akciju niti pozitivan rezultat. "Stav"
Ženske mreže, a poglavito zaključak iz njega, zahtjev Saboru RH da se raskinu
ugovori s Vatikanom, potvrđuje još jednom kako je dobra nakana suprotna dobrom
djelu. Način na koji Ženska mreža Hrvatske detektira nedostatke vodi izravno u
suprotni smjer, prisiljava me da branim instituciju Crkve, iako nisam
neosjetljiva na njezine mane.
Androcentrični
poredak
Ženska mreža Hrvatske tvrdi da Katolička crkva zbog "posebna
položaja" podržava androcentrični poredak (?) i održavanje tradicije
diskriminiranja žena, da njezini hipokrizijski stavovi u odnosu na seksualnost
imaju upliv na cijelo društvo, poglavito, pak, na pravosuđe i na tumačenje
muškog nasilja prema ženama. Tvrde i da kontrola Crkve
nad ženskom seksualnošću i stereotipno reproduciranje crkvene dogme (?) u svim
sferama javnog života predstavlja kršenje ženskog ljudskog prava itd.
Ovom pregrštu optužbi nedostaju argumenti, dokazi. Umjesto
njih, Ženska mreža nudi obilje stereotipa. Naime, "reproduciranje
stereotipa o seksualnosti" je čisti stereotip. Nadalje, gdje je "androcentrični
poredak"? U Crkvi? U hrvatskom društvu? Je li Katolička crkva bila
mjerodavna za izbor poretka, ili su to ipak bili hrvatski glasači? Zašto se ignorira
ne baš zanemariv broj žena koje obnašaju važne dužnosti u tom "androcentričnom"
poretku? Jesu li one korumpirane i pristale na to da samo figuriraju u tom
sustavu, ili Ženska mreža omalovažava njihovu prisutnost? Tekst vrvi od neprovjerenih
informacija - dominantni položaj, kontrola Crkve nad ženskom seksualnošću - a
rječnik odaje zadojenost ideološkim predrasudama. Teško je reći od čega mi više
zastaje dah: od očitog pomanjkanja svake logike i od očite nesposobnosti
prepoznavanja vlastite nelogike, ili od smjelosti da se nastupa s hrpom ispraznih
fraza.
Razlog zašto ne želim šutjeti o toj inicijativi Ženske mreže
Hrvatske, jest činjenica da autorice "Stava" govore u ime svih žena i
pretendiraju na obranu prava nas sviju. One se ne libe činiti to nesuvislim
tekstom, čija je glavna odlika odsutnost svake logike. Ne mogu se oteti bijesu
zato što vidim koliko autorice rade protiv vlastitih opravdanih interesa i
ciljeva. One olakšavaju protivnicima njihovih humanih nakana da im se rugaju i
da bez riječi osujete važnu inicijativu.
Ne želim da žene u ime žena i u ime ženskih prava istupaju s
nelogikom, nesuvislošću, jer na taj način potvrđuju poznate predrasude i – da
se koristim njihovim rječnikom – "stereotipe", a to u samome tekstu
čine izdašno. Naprosto, ne želim da bilo tko izjednači žene s nesuvislošću,
nepromišljenošću, površnošću. A Ženska mreža je već dokazala kako se dobre nakane
pretaču u kontraproduktivna djela kad je, istrčavši pred rudo, podržavala
kandidatkinju za predsjedničke izbore samo zato što je bila posrijedi žena.
Najnoviji njezin pucanj vratit će se svim ženama kao bumerang.
Bizaran prijedlog
Prijedlog Ženske mreže, kako suzbijati "štetno"
djelovanje Katoličke crkve, doista je bizaran: otkazati ugovore Republike
Hrvatske "s Vatikanom". Nećemo cjepidlačiti, u moru gluposti to je
zaista zanemariva pogreška, ali tek informacije radi podsjetimo da međunarodni
subjekt s kojim je Republika Hrvatska sklopila predmetne štetne ugovore, jest
Sveta Stolica. Prvo, naivno je zamisliti
da se ugovorima diktiraju, nameću ili ukidaju uvjerenja, tradicije, duhovna
baština, i da poništenjem spomenutih ugovora itko može izbrisati tragove
duhovno-materijalne kulture koja je stubokom obilježena kršćanstvom. Pedesetak
godina, sustavna ateizacija uz pomoć sredstava države, ne samo što nije uspjela
potisnuti "vjerske potrebe", nego je polučila prilično visok
stupanj homogenizacije vjernika i okupljanja oko Katoličke crkve, bez obzira na
tobožnje održavanje diskriminacije žena.
Nešto drugo je, pak, tobožnji veliki upliv Katoličke crkve
na javni život, poglavito, navodno, na pravosuđe. No, takva tvrdnja ne bi mogla
proći bez primjerena dokaza! Prisustvo u javnosti, međutim, još ne osigurava i
posluh vjerničkog puka. Statistički pokazatelji - istraživanja Državnog zavoda
za statistiku, Katehetskog instituta KBF u Zagrebu, Instituta "Ivo Pilar"
i drugih - potvrđuju da u Hrvatskoj doduše ima više od 86 posto deklariranih
katolika, ali da je broj praktičnih vjernika bitno manji (oko 25 posto) i da je
poglavito među mladima posluh crkvenom naučavanju također na veoma niskoj grani.
Crkva zastupa seksualni moral, ali kako nema mogućnosti izravnog pritiska,
seksualno ponašanje de facto je u priličnom raskoraku s crkvenim naučavanjem.
Za tvrdnju o "velikom uplivu Crkve" u pravosuđu voljela bih vidjeti
dokaze i – prije svega – očitovanje o metodici kojom su autorice došle do svoje
"spoznaje".
I kad Ženska mreža polemizira protiv školskog vjeronauka,
njezin pucanj ide u prazno. Koliko mi je poznato, a nisam sasvim neinformirana,
vjeronauk je slobodan izbor. Seksualni odgoj koji će se predavati u programu
vjeronauka, imat će jamačno restriktivnije poruke kao što je zabrana
predbračnog seksa, zabrana prezervativa u borbi protiv AIDS-a i sl. Prvo, to su
preporuke, obvezujuće za osobe koje se osjećaju vjernicima i vjernicama i žele
živjeti u skladu s crkvenim naučavanjem. U hrvatskome društvu na sreću nema ćudorednih
povjerenstava ili policija koji bdiju nad moralom niti nad korektnom
religijskom praksom. Biti vjernik može se ostvariti na različite načine i u
različitom intenzitetu crkvenosti, širokim dijapazonom između bespogovorna
posluha i apsolutnog neposluha, i nije zabranjeno koristiti se svojom glavom.
I ja sam ne jednom istupila protiv nesuvisle zabrane kondoma
u borbi protiv AIDS-a. Znam da mnogi diljem svijeta dišu kao ja i da sam u
pravu. Ali i da sam jedina na svijetu i da sto posto nisam u pravu, ne bih se
odrekla pogrešne zamisli samo zato što mi to nalaže Crkva.
Nesuvisle zabrane
Naposljetku, ugovori što ih je Republika Hrvatska sklopila s
"Vatikanom", ugovori su između dva subjekta međunarodnog prava i zato
imaju značaj međunarodnog sporazuma. Otkazivanje takva ugovora nije moguće bez
suglasnosti druge strane. Nepotrebno je špekulirati o tome kako bi druga strana
prihvatila takvu inicijativu – Sveta Stolica rijetko kad pristaje na izmjene,
prvenstveno radi svoje samosvijesti. Katolička crkva je "societas perfecta",
zaokružena cjelina i sredina koja se mijenja tek toliko da uvijek ostaje ista.
Ona je kamena stijena u mijenama povijesti, predstavnica vječnih istina, i ona
ne griješi. Jednostrani raskid sa strane Republike Hrvatske bio bi nepravda ("pacta
sunt servanda"). Istina je da Republika Hrvatska odustaje od drugih međunarodnih
obveza, što joj na žalost ne diže međunarodnu vjerodostojnost. U odnosima prema
moralnom autoritetu Svete Stolice takvo kršenje međunarodnopravnog ugovora je
gotovo neoprostivo.
Razumijem nakanu Ženske mreže Hrvatske da se bori protiv
zloporabe religije u cilju suzbijanja autonomije i slobode žena i taj cilj mogu
podržavati bez zadrške. No, u tom cilju treba se boriti s provjerenim,
nepokolebljivim argumentima – i u tom cilju jest upravo izvorno kršćanstvo, autentična
vjera jak saveznik. Sama biblijska tradicija brani sve pokušaje upredmećivanja religije,
vjere i njihova uprezanja u sasvim prizemne interese. Ne ubij! Ne laži! Ne
svjedoči krivo! Ne izrabljuj drugoga! To je biblijska, tj. kršćanska, židovska,
ali i islamska etika, dana od samoga Boga, Biblije. Rezolucija Vijeća Europe
jasno razlikuje vjeru i korištenje vjere što se za predlagateljice "Stava"
ne može reći.
Ženska mreža može, naravno, misliti da moji protuargumenti
predstavljaju izdaju ženskih interesa i prijelaz u neprijateljski tabor, jer,
vjerojatno, smatra da netko tko brani ženska prava, mora a priori biti protiv
Katoličke crkve ili da "tko nije za nas, protiv nas je". Ženska mreža
može također biti uvjerena da ženska solidarnost znači da moram dijeliti njezin
stav. Ona želi, iz razumljivih razloga, podršku svojoj inicijativi, pozornost,
zanimanje. Taj njezin interes dijelim s njome. No to vrijedi nezavisno o
njezinu stavu da su ugovori sa Sv. Stolicom uzrok zle sudbine žena. Kritička
provjera te tvrdnje ne mijenja moju solidarnost, ali obrnuto ne dam se ucjenjivati
i iznuditi solidarnost suglasnošću sa "Stavom".