Otkaz Dubravki Naumovski jedan je od slu�ajeva
bahatog uzimanja nepripadaju�ih prerogativa
i potom odbijanja izricanja moralnog suda o postupku
koji imperativno nala�e ustajanje u obranu ljudskosti
i temeljnih ljudskih prava
Pi�e Bojana Genov
Iako nema osnove za kaznenu prijavu u slu�aju otpu�tanja Dubravke Naumovski s HRT, jer nije imala ugovor o radu na neodre�eno vrijeme, ova pri�a o otkazu poslovne suradnje mo�e biti vrlo pou�na.
Naumovski je odmah u svojoj prvoj izjavi medijima rekla da nema pravne osnove za tu�bu, pa otpo�etka znamo da pou�ak pri�e o ovome otkazu mo�e imati samo moralnu dimenziju, kada ve� nemamo operativne �lanke zakona. Ipak, za nas je ovaj slu�aj izravan dokaz kako neki poslodavci mogu odlu�ivati po "bo�anskim kriterijima" - jer se rijetko kada dogodi da je poslodavac tako glup ili bahat ili oboje da neskriveno KA�E sto je razlog otkaza ugovora o radu ili o poslovnoj suradnji.
Svakodnevno svjedo�imo tome da �ene dobijaju otkaze jer su majke, jer imaju bolesne uku�ane ili jer su trudne, ali poslodavci znaju da, nemaju�i bo�anskih vjerodajnica, podlije�u ljudskim zakonima te da kao razlog otkaza trebaju navesti da im ba� sasvim ne odgovara taj profil stru�nosti ili da su �ene neradnice ili da ih vi�e ne trebaju.
Ovaj je, ina�e banalni i svakodnevni slu�aj u nizu otpu�tanja zbog bra�nog statusa, spola, seksualne orijentacije ili obje�enih dojki, jedinstven samo zbog toga �to je Trstenjak, u�ivljen u ulogu predstavnika premo�ne i nedodirljive crkve, smatrao da �ak nema potrebe niti prikriti motive otkaza.
Ina�e je od pona�anja Trstenjaka jos zanimljivije pona�anje Hrvatske biskupske konferencije, koja izabire diskurs po mjeri svojih trenuta�nih potreba, pa malo pri�a o moralu, a malo o zakonu. U ovome su slu�aju rekli da podupiru postupak po zakonu i da nemaju nikakvog komentara do li da treba po�tivati zakon - znaju�i jako dobro da zakon ne �titi od izvanrednog otkaza �enu na radu po ugovoru.
Kada se, me�utim, pri�a o poba�aju ili umjetnoj oplodnji, ne pada im na pamet da citiraju zakon, vec nas ga�aju moralnim prosudama i osudama. Crkva igra ulogu moralne vertikale u hrvatskom drustvu sve dok se ne radi o postupcima njenog sve�enstva, njihovih podr�avatelja, njihovih financijera ili mo�nih dru�tveno visoko pozicioniranih deklariranih katolika. U slu�aju Brezovica nije pala niti jedna moralna ni osuda ni prosuda, nego je Hrvatska biskupska konferencija papagajski ponavljala da sve prepu�ta nadle�nim slu�bama i zakonu. U slu�aju �u�eka, pohotnog ljubitelja malih curica, nije pala moralna osuda niti moralna uputa, nego su se uporno pozivali na djelovanje institucija sustava � koji je shvatio poruku i poslao ga u neku zabitu �upu uz olakotnu okolnost da je dobar katolik. U slu�aju �na�ih� optu�enih za ratne zlo�ine nije izre�ena ni jedna moralna poruka, ve� se �ekaju sudski pravorijeci i apelira za dobru odbranu. Ali kada se crkva suo�i sa ljudsko��u obi�nih slabih smrtnika, a naro�ito smrtnica, onda crkveni predstavnici grme o moralu, inovativno uvode�i svjetovne kazne uz neu�inkovite prijetnje paklenim ognjem.
Otkaz Dubravki Naumovski upravo je jedan od takvih slu�ajeva bahatog uzimanja nepripadaju�ih prerogativa i potom odbijanja izricanja moralnog suda o postupku koji imperativno nala�e ustajanje u obranu ljudskosti i temeljnih ljudskih prava.
Mali Lo�inj 22. o�ujka 2006.