Kao prst i naprstak

Pi�e Nata�a Petrinjak

Kare Bluntigen danski je pisac za djecu. Pro�loga je ljeta napisao knjigu o proroku Muhamedu koju je, s obzirom da je namijenjena djeci, htio ilustrirati. Zbog jedne od temeljnih zabrana islama - prikazivanja ljudskog lika, pa tako i glavnog proroka Muhameda, nakladnik Bluntigenove pri�e nije mogao na�i ilustratora koji bi se upustio u takav poduhvat.

Za sve je saznao Flemming Rose, urednik kulture danskog lista "Jylland Posten" i odlu�io se za eksperiment , kako je sam rekao "provjeru hrabrosti danskih ilustratora" i naru�io karikature spomenutog proroka, te iste krajem sije�nja ove godine i objavio. Mo�emo dakle zaklju�iti da danski ilustratori jesu hrabri, ali time smo daleko od kona�nog zaklju�ka posljedica objavljivanja karikatura koje su se narednih nekoliko dana na�le i na stranicama niza europskih novina, pa tako i hrvatskog tjednika "Nacional".

Kao �to se moglo i o�ekivati, a s obzirom na ukupnu svjetsku politi�ku situaciju, objava karikatura pro�irila je polje sukoba i netrpeljivosti izme�u dr�ava u kojima dominira kr��anstvo kao religija i onih gdje primat ima islam. No, istovremeno otvorila knjigu povijesti ljudskog roda na onim stranicama koje uporno uspijevaju izbje�i da budu ispisane, daju�i tako jasan signal da bjeline napokon valja popuniti.

Najprije, ne treba zanemariti �injenicu da je "Jylland Posten" desno orijentirana tiskovina za koju je te�ko, u situaciji kada se name�e isklju�ivo binarna pozicija "sukoba civilizacija" one kr��anske i one islamske, ne posumnjati da je narud�bom za provedbu eksperimenta imala na umu najbolje namjere � tek otkrivanje hrabrosti u propitivanju svetih mitova.

Nadalje, valja zamijetiti da je bilo potrebno svega tri dana da iz svih izvje�taja, diplomatskih nota, isprika i osuda nestane podatak kako je prorok Muhamed nacrtan s bombom umjesto turbana na glavi �to jeste jedan eklatantni primjer euro-ameri�ke konstrukcije islama. Islam jednako terorizam, George Bush i europski mu kolege izgovaraju kao prvu jutarnju mantru, i one su prije svega iskaz (i istovremeno karikature) euro-ameri�kog namjernog pojednostavljivanja, svo�enja na istu ravan svih onih razli�itosti koje �ine tzv. islamski svijet. A koji se provodi upravo zato da bi se tzv. zapadni svijet isto tako sveo na sli�nu univerzalnost, "prirodnu datost" s kr��anskim predzakom.

Karikaturalne "bombe u glavi" tako mogu povrijediti uzus islamske vjere, ali upravo �e mu se sparing-partner kr��anskog svijeta za isto i najiskrenije ispri�ati. Jer tko od njega bolje zna svu te�inu bola kad mu netko dirne svetinje i bo�anstva. Od najrigidnijih izdanaka islamske fanati�nosti kojima "bombe u glavi" nisu nepoznanica sti�i �e iskreno razumijevanje. Iranski vo�a, ajatolah Ali Hammnei tako �e re�i: "Gnjev muslimana opravdan je i svet. Ali on nije usmjeren protiv kr��ana svijeta, ve� protiv dijaboli�nih ruku upletenih u tu dijaboli�nu stvar".

Dijabolici su, naravno, vrlo rijetki, ali ipak postoje�i vjernici kojima je religija dio njihove intime, a ne politi�ko sredstvo konstruiranja rigidnih, patrijarhalnih dru�tava, a napose svi oni nevjerenici, ateisti koji ako ve� i moraju prihvatiti realnost postojanja dr�ava-nacija tra�e barem taj minimum po�tovanja � da one budu sekularne i svoje "podanike", i mu�karce i �ene, tretiraju jednakopravno. �to je, zbog, kako bi rekao �arko Pai�, "fundamentalisti�kih pokreta duhovne obnove" danas sve rje�e slu�ajem.

I najve�u cijenu tog projekta pla�aju � �ene. jer sve religije svijeta jednozna�no �ene smatraju manje vrijednom vrstom. Pa tako eksplicitniji fundamentalizam temeljen na islamu, koji uporno i uspje�no odstranjuje one svoje �lanove koji poti�u politi�ku modernizaciju dr�ava s ve�inskim islamskim stanovni�tvom (ne nu�no u smislu zapadnog poimanja demokracije), jo� i danas vrlo uspje�no negira subjektnost �ena, dozvoljava sve vrste nasilja, pa i onog da je se zbog nedokazane krivnje � ubije kamenovanjem. I tako potvrdi pogre�nost uvjerenja zapadnih "razvijenih" dru�tava da je bo�ja zapovijest "ne ubij" postala univerzalno ljudsko pravo.

Fundamentalizam temeljen na kr��anstvu, poglavito katoli�anstvu, samo u onom smislu u kojem sofisticiranija tehnologija omogu�uje ve�u perfidiju, provodi manje vidljivo, ali ni�ta manje stra�no nasilje prema �enama i rijetkim mu�kim neistomi�ljenicima. Pa je tako mogu�e da uz npr. pomo� sofisticiranih u�inaka medija uvjeri populaciju da je prirodno stanje �enskosti ostvarivo samo u okrilju braka i heteroseksualne obitelji, izmi�u�i joj ispod nogu svijet ekonomske samostalnosti, sve sa ciljem odr�avanja i produbljivanja njene zavisnosti, a �to oslabljuje i mogu�nost njena otpora spram svih oblika nasilja. Pa tako vi�e nikome nije �udno �to ministar gospodarstva Republike Hrvatske, dr�ave po �ijem je Ustavu crkva odvojena od dr�ave, za formiranje prijedloga zakona o radu nedjeljom odlazi na redovne konzultacije kod najvi�ih du�nosnika katoli�ke crkve.

Oni se, jednostavno, razumiju. Ma�inerije refundamentalizacije i repatrijarhalizacije svim manifestnim i performativnim razli�itostima usprkos savr�eno se nadopunjuju � poput prsta i naprstka. "Bombe u glavi" usprkos svim jezi�nim preprekama savr�eno komuniciraju.

Oni �e se me�usobno malo izazivati kakvom grubom rije�ju ili karikaturom, pa se ispri�avati i ucjenjivati, potom malo ratovati i poubijati, niti jednog trenutka ne pitaju�i �to o tome misli druga polovica stanovni�tva, �ene dakako, bile one vjernice ili nevjernice. I ateiste koji bi sada ve� trebali shvatiti da su multikulturalizam i transreligioznost samo pomo�ni aparati za uspje�nost provedbe procesa globalizacije � smanjiti broj onih koji raspola�u svjetskim kapitalom na �to je mogu�e manji broj.

Svi oni s nuklearnim glavama ipak prije svega po�tuju bo�ansko nadpravilo � da su bogovi sebi prvi stvorili brade.

Novosti 10. 2. 2006.