Ministarstvo
prosvjete i športa objavilo je 17. lipnja na svojim web
stranicama katalog odobrenih udžbenika s pozivom “učiteljima
i nastavnicima” – u struci koju pretežno čine žene - da
do kraja lipnja odaberu koje će udžbenike koristiti i
Ministarstvo izvijeste o tome .
Ženska mreža
Hrvatske prosvjeduje protiv ovako sramotno kratkih rokova,
koje cijeli proces donošenja udžbenika razotkriva kao
otaljavanje nevažnog posla.
Mada je Sabor donio udžbeničke
standarde još u travnju, Katalog udžbenika pojavio se u
posljednji čas, stavljajući učitelje i učiteljice u položaj
da udžbenike mogu odabrati tek temeljem slutnje da bi neki od
njih mogao biti dobar. Novih osnovnoškolskih udžbenika, vježbenica,
radnih listova i priručnika odobreno je ukupno 177 naslova.
Samo za prvi razred
osnovne škole odobreno je novih 9 naslova, ne računajući
strani jezik i vjeronauk. Ukupan broj naslova između kojih
bira učitelj ili učiteljica prvog razreda je 48, od toga 25
za hrvatski jezik. Taj učitelj ili učiteljica, koji između
ponuđenih udžbenika bira one po kojima će raditi, ima tek
slabu zadovoljštinu da mu je zakon omogućio da sam bira, ali
ne i stvarnu priliku. Naime, iz Kataloga udžbenika nastavnici
mogu saznati samo vrstu i naslov školskog priručnika, ime
autora, godinu prvog odobrenja i cijenu! Novih devet udžbenika
tek će po narudžbi ići u tisak, pa se tek onda naručitelju(ici)
u stvarnosti predstaviti. Sve da su novi udžbenici i
dostupni, učitelj(ica) do zadanog roka nema dovoljno vremena
da ih sve pregleda. O eventualnoj specifičnoj analizi, na
primjer rodnoj, koja bi pokazala koji udžbenik žene ne
predstavlja samo kao muzačice krava i pastirice, ne može
biti ni govora.
Dakako, u izboru udžbenika
može pomoći ime autora udžbenika, pa se oni koji biraju na
neviđeno mogu voditi njime. Ime koje jamči manjak okapanja
je svakako ono dr.sc. Ante Bežena, (ko)autora udžbenika
hrvatskog jezika od prvog do osmog razreda, jer to je ime
ujedno i ime člana Vijeća za udžbenike Ministarstva
prosvjete i športa.
Dakle, čak da u toj
enormnoj masi udžbenika i postoji dobar, da postoji nastavnik
koji bi ga znao prepoznati i htio primijeniti, Ministarstvo mu
nije dalo priliku za ovu školsku godinu
Deklarativno, djeca su
naše najveće bogatstvo i budućnost ove zemlje. Isto tako
deklarativno, ova se zemlja odlučila riješiti svih oblika
diskriminacije žena, pa je potpisala sve međunarodne
dokumente koje se potpisati dade, i u Saboru izglasala još
neke svoje, u kojima se lijepo spominju udžbenici i
uklanjanje rodnih stereotipa.
U stvarnosti, proces
donošenja udžbenika, njihov broj, sadržaj i vrijednosti
koje promoviraju, pokazuju nedostatak ikakve osmišljene
politike, te krajnji nemar za odgoj i obrazovanje djece,
posebice djevojčica koje su već o udžbenicima prvog razreda
osnovne škole prikazane kao drugi, manje vrijedan spol.
Ženska mreža
Hrvatske poziva Ministarstvo prosvjete i športa da se konačno
uistinu posveti razvijanju politike odgoja i obrazovanja i
djelovanje cijelog sustava odgoja i obrazovanja prestane
temeljiti na ad hoc odlukama.
|