Smatramo da je za položaj žena u Hrvatskoj najvažnije postići sekularni okvir,
pa će Ženska mreža Hrvatske obilježavanje 8. ožujka, Međunarodnog dana žena, ove
godine posvetiti odnosima države i Crkve. Jedna od naših poruka je "Crkva bez
politike, država bez propovijedi".
Bojana Genov, koordinatorica Ženske mreže Hrvatske, o rodno
uvjetovanim predrasudama, o pravu na oplodnju ...
Bojana Genov: Seksualni odgoj prepustili smo vjeroučiteljima
Vjeronauk je preuzeo spolni odgoj. Vjeroučitelji na nastavi
pohvaljuju 15-godišnjakinje što su odlučile roditi, no svi se prave ludi jer
neće oduzeti Crkvi poziciju samozvanog najboljeg seksualnog i zdravstvenog
eksperta
Predsjednik HDZ-ova Kluba saborskih zastupnika Andrija
Hebrang ovih je dana javnost „iznenadio" izjavom da ženama bez partnera ne bi
smjela biti dopuštena umjetna oplodnja.
Jesu li takve izjave paradigma odnosa hrvatskog društva
prema takozvanim ženskim pitanjima, jesmo li fizički i mentalno
pretradicionalni da bismo mijenjali stereotipe koji su još uvijek vrlo živahni,
pred kojim „manjinskim" problemima zatvaramo oči, kao i o drugim aktualnim
temama razgovaramo s Bojanom Genov, koordinatoricom Ženske mreže Hrvatske,
„feminističko političke mreže" koja okuplja 41 udrugu.
• Izjavu Andrije Hebranga nazvali ste seksističkom i protivnom
međunarodnim propisima, a velik dio javnosti priključio se tim kritikama. Kojim
argumentima potkrepljujete svoj stav?
- Razlikovanje žena po bračnom statusu je diskriminacija ne
samo po međunarodnim standardima, nego je ta odredba ugrađena i u Zakon o
ravnopravnosti spolova. Ne vidim kako onda ograničiti bilo koji medicinski
postupak ženama koje nisu u vezi, a da to ne bude diskriminacija. Briga države
o interesu djece je floskula, kada znamo koliko je samohranih majki u Hrvatskoj
i da država nije učinila baš ništa da omogući naplatu alimentacije od
neodgovornih očeva. To je mjesto gdje Hebranga demantira sam život. Žene same
odgajaju djecu, to je realnost. Prije bih rekla da se predlagač zakona ne usudi
proturječiti moćnoj Katoličkoj crkvi koja se snažno odupire bilo kojim
promjenama u patrijarhalnoj obitelji.
• Hebrangovi istomišljenici zamjerit će vam da time što
braneći jedno pravo „single" ženama, istovremeno unaprijed uskraćujete djeci
rođenoj na taj način pravo na oba roditelja. Što biste im odgovorili?
- Žena ima pravo odlučiti hoće li podizati dijete s
muškarcem ili ne. Ona to pravo već (prirodno) koristi pa ne vidim što tu
dozvola medicinski potpomognute oplodnje mijenja. Puno djece živi sa samo
jednim roditeljem i puno je drugih različitih faktora koji utječu na kvalitetu
djetetova života. Samo na temelju postojanja oba roditelja nije moguće donijeti
prognozu o djetetovoj sreći. Umjesto zabrane medicinskih postupaka, puno više
bi bilo u interesu djece da društvo malo smanji pritisak na sve one koji se ne
uklapaju u sliku na kojoj su mama, tata i dvoje raznospolne djece. Da obrazovni
sustav prihvati i ugradi u udžbenike kako su i mama i dijete obitelj, ili da su
dvije žene s djetetom obitelj, s vremenom bi nestalo stigmatizacije različitih.
Važno je da osvijestimo koje su okolnosti života stvarno protiv interesa
djeteta - oskudica, izloženost nasilju, nepostojanje poticajne sredine za
dosizanje djetetovih potencijala - a koje su to samo zato što smo ih mi takvima
proglasili i na tome uporno ustrajemo. Zna se da djeca mogu uspješno odrastati
u različitim modelima obitelji ili nepostojanja obitelji.
• Vratimo se zakonu. U Hrvatskoj je na snazi još uvijek onaj
iz 1978. kojim se, uz ostalo, regulira i medicinski potpomognuta oplodnja, po
čemu smo među raritetima u Europi. Tko bi, po Vama, trebao imati pravo na MPO,
uopće kakve biste izmjene zakona s tim u vezi predložili?
- Funkcioniranje ovoga zastarjelog zakona još je jedan plod
neprirodne veze između Crkve i države. Zna se da je promjena zakona potrebna,
ali Vlada nema hrabrosti da učini taj korak. Ako predloži pristojni zakon,
zamjerit će se Crkvi, a ako donese restriktivni zakon zamjerit će se 78 posto
svojih birača i biračica. Brojka je podatak posljednjeg, koliko znam,
istraživanja o raspoloženju građana prema legalno dozvoljenom pobačaju. Znamo
da je jedan prilično dobar prijedlog zakona naprasno nestao iz javnosti zbog
toga kalkulantstva, te da zbog njega postoji i nedostatak pravne regulative
niza detalja o kojima se 1978. godine nije znalo.
• Kakvim biste opisali današnji položaj žene u Hrvatskoj?
Koliko smo se odmaknuli od parole „manje pričaj, više rađaj!"?
- Žene su diskriminirani spol, a sada već povijesna izjava
upućena iz same hrvatske političke kreme svjedoči o dominantnim vrijednostima i
stavovima. Bilo bi nepravedno reći da se baš ništa ne mijenja, ali ne mijenja
se ništa što doista utječe na raspodjelu moći. Promjene su prespore da bismo
zbog njih mogle izraziti zadovoljstvo. Premda su doneseni zakoni protiv nasilja
i brojnih drugih oblika diskriminacije, stvarna promjena je zapravo da povrede
sada ne bilježimo više same, nego ih prebrojavaju institucije države. Dometnemo
li položaj žena na tržištu rada, položaj žene u Hrvatskoj je još i gori nego
prije.
• Prema siječanjskim podacima Hrvatskog zavoda za
zapošljavanje, žene u ukupnoj strukturi nezaposlenih čine čak 61,5 posto. Broj
nezaposlenih žena u odnosu na prethodni mjesec skočio je za nevjerojatnih 4,2
posto! Možemo li na osnovi toga procjenjivati da će žene biti najveće žrtve
krize i recesije, da će neki poslodavci tu situaciju jedva dočekati za još veću
diskriminaciju žena?
- Poslodavci već ionako čine što hoće, recesija će samo
izbrisati još jedan broj ženskih radnih mjesta. Loš položaj žena nije
posljedica krize, nego nedjelotvornih mehanizama zaštite radnika i nepostojanja
političke volje da se to čini, u okolnostima retrogradnih trendova i
repatrijarhalizacije.
• Svojedobno ste izjavili da je Katolička crkva jedna od
moćnijih brana promjenama za žene u nas. Oštar ste protivnik utjecaja Crkve na
krojenje pojedinih zakona, osobito onih koji se tiču prava žena ili istospolnih
zajednica, a i sada ste spomenuli neprirodne veze Crkve i države u zakonodavnoj
sferi.
- Smatram da Crkva i država trebaju biti jasno odvojene, baš
onako kako to stoji u hrvatskom Ustavu, te da je potpisivanje ugovora sa Svetom
Stolicom štetno po svojim posljedicama za sve građane, a posebice za žene.
Neprimjereno je da u svakom povjerenstvu sjede predstavnici Katoličke crkve i
da svoju vjersku dogmu mogu nametati svim građanima te da svi građani bez
obzira na vjerska uvjerenja financiraju vjerske zajednice. Baš zbog toga što
smatramo da je za položaj žena u Hrvatskoj najvažnije postići sekularni okvir,
Ženska mreža Hrvatske će obilježavanje 8. ožujka, Međunarodnog dana žena, ove
godine posvetiti odnosima države i Crkve. Jedna od naših poruka je "Crkva bez
politike, država bez propovijedi".
• Nekoliko katoličkih udruga krajem prošle godine prikupilo je
oko 200 tisuća potpisa u peticiji kojom su se, pozivajući se na Deklaraciju o
ljudskim pravima, usprotivili pobačaju i homoseksualnim brakovima. Tvrdili ste
da je to falsifikacija Deklaracije o ljudskim pravima, no je li vas iznenadio
toliki broj potpisa?
- Broj me potpisa uopće nije iznenadio, svaki je gledatelj
TV programa mogao vidjeti vjernike koji su, prigodom potpisivanja u crkvi,
jasno rekli i pokazali da ne znaju što potpisuju. Vjera i jest nešto što se ne
temelji na racionalnom i provjerljivom, nego na odluci da se nešto podrži ili
ne podrži, pa u tom smislu vjernici pristupaju svakom dokumentu koji im je
ponuđen u crkvi. Peticija koja im je ponuđena vrlo slobodno tumači i
falsificira međunarodnopravni dokument, koji nažalost većina ljudi ne pozna.
Jedan od razloga što Deklaraciju građani ne poznaju je i taj što je taj dio
zanemaren u obrazovanju i odgoju, za razliku od vjeronauka koji ima povlašten
položaj u obrazovnom sustavu. Građani su unaprijed već dobili niz poruka da ono
što dolazi iz crkve ne treba provjeravati jer je to dobro.
• Postoji li, po Vama, realna mogućnost da se zakonom zabrani
pobačaj u Hrvatskoj? S druge strane, vidite li političku opciju koja bi (i
kada) mogla ozakoniti istospolne brakove?
- Usprkos velikom ugađanju crkvenim dogmama, ne vjerujem da
će se itko upustiti u nešto toliko opasno i štetno kao što je zabrana pobačaja.
Sva iskustva zabrana pokazuju da to nema učinka, osim na štetu reproduktivnog
zdravlja i ekonomske stabilnosti žena. Postoje brojne još posve neiskorištene
mogućnosti zdravstvenog prosvjećivanja i treba se mobilizirati na tome
području. Isto tako ne vidim nikoga toliko spremnog da se izloži ozakonjenjem
istospolnih brakova. Mislim da su stranke u kreiranju svojih politika ipak
vođene brojevima, odnosno pitanjem koliki je broj birača kojem će se nešto
zamjeriti ili svidjeti. Jednostavno, uz kalkulantstvo naših političara treba
postojati javni pritisak većeg broja ljudi da se to ozakonjenje dogodi.
• Jesmo li homofobno društvo?
- Jesmo, ali društveni su stavovi podložni promjenama te se
i odnos prema istospolnim vezama ipak mijenja.
• Statistike prema kojima je u nas zlostavljana svaka peta
žena te da se broj slučajeva nasilja u obitelji iz godine u godinu povećava,
dio struke pripisuje tek većoj otvorenosti i spremnosti žena da prijave
nasilje. Je li to baš tako? Jesmo li još uvijek previše tolerantni na nasilje?
- Zakonski stav prema obiteljskom nasilju bitno je i
praktično preko noći izmijenjen, tako da brojke još uvijek doista ne moraju
biti odraz stvarnog porasta nasilja, nego samo izlaska na svjetlo dana. No ne
vidim da opada tolerancija prema rodno uvjetovanom nasilju. Tući ženu još je
uvijek pojava za koju se iskazuje veliko razumijevanje.
• Ministarstvo obrazovanja odustalo je od uvođenja Zdravstvenog
odgoja, a time i seksualne edukacije, u škole. Je li Vas to iznenadilo? Kakve
posljedice može imati ta odluka?
- Nakon nekoliko godina monitoriranja procesa uvođenja tog
predmeta u škole baš ništa u vezi toga ne može me iznenaditi. Ministarstvo je u
svojoj odluci priznalo da u uvedenim programima nije bilo novih sadržaja. Svi
znamo da je tako i da je vjeronauk već preuzeo spolni odgoj. Posljedice su već
vidljive u ilegalnim pobačajima, u maloljetničkim trudnoćama, u tome da
vjeroučitelji na svojoj nastavi pohvaljuju petnaestogodišnjakinje što su
odlučile roditi. Cijeli je proces uvođenja odgoja bio cirkus, Ministarstvo
zdravstva najbolje zna što bi program trebao sadržavati, ali svi se prave ludi
zbog toga jer neće oduzeti Crkvi poziciju samozvanog najboljeg seksualnog i
zdravstvenog eksperta.
Gola istina
• Javnost se ne prestaje baviti slučajem Nives Celzijus i
pitanjem je li njezina „Gola istina" zaslužila Kiklopa. U obranu novopečene
književnice stale su svojedobno i B.a.B.e i HHO. Kako Vi gledate na cijelu tu
priču - smatrate li Nives Celzijus žrtvom u bilo kojem pogledu?
- Pitanje Nives Celzijus, premda je ona žena, nije pitanje
ženskih prava, nego pitanje bazične pristojnosti u poštovanju procedure. Uopće
nije pitanje je li ona zaslužila Kiklopa ili ne, nego je pitanje je li ona
zadovoljila postavljene kriterije. Budući da jest, dopustivo je reći da su
kriteriji loši, ali u pristojnom društvu nije dopustivo mijenjati pravila u
hodu.
Ženske udruge
• Na ženskoj NGO sceni u nas bilo je nekih pretumbacija,
B.a.B.e su napustile Žensku mrežu, a Vi niste štedjeli Sanju Sarnavku. Kako
danas funkcioniraju ženske udruge, prati li Vaše napore adekvatna financijska
pomoć?
- Pojam ženske udruge sadržava široki raspon uvjerenja,
ciljeva, strategija i dosljednosti, tako da je nemoguće govoriti o toj sceni
kao o jedinstvenom entitetu. Sukladno nabrojanim elementima, neke udruge imaju
novca, neke nemaju. Više od novca me zabrinjava činjenica da žene izvan ženskih
organizacija slabo prepoznaju svoj interes u našim naporima. Primjerice,
Međunarodni dan žena kod nas je polako opet postao dan cvijeća i veselica. Ne
možemo mi ništa učiniti bez žena koje znaju da je to za svaku od nas.
Piše Marijana Cvrtila, Slobodna Dalmacija 21.2.2009.
|