NaslovnicaEnglishKontakt
nogodnomaster.jpg

Sadržaj
Naslovnica
Platforma Ženske mreže
Kodeks
Struktura
Èlanice Mreže
Izjave
Aktivnosti
Kolumne
Kampanje
Ženska mreža u medijima
Nasilje prema ženama
Korisni linkovi
Plan stranice

Facebook
facebook.png
Dan žena 2014.
2014-03-08 13.01.35.jpg
18 myths of prostitution

18 myths of prostitution
Dan žena 2013.

Dan žena 2010.
dug-zenama.jpg

Dan žena 2009.
crkva

Koalicija za sekularizam
100 godina ...
Dan žena 2008.
let082.jpg
Dan žena 2007.
0008danzena07.jpg
Press clips

Definicija silovanja Ispis E-mail
Grupa autorica   
Utorak, 16 Sijeèanj 2007

Pišu Martina Horvat, Vanja Jagetiæ i Ines Vreèko u suradnji s udrugom Centar za žene žrtve rata

SAŽETAK

Cilj ovog rada je steæi bolji uvid u pristup hrvatskog zakonodavstva i drugih instanci kaznenom djelu silovanja, saznati posveæuje li se toj problematici adekvatna pozornost, ili je silovanje, kako navode neki autori/ice (Regan, Kelly, 2003) zaista "zaboravljena tema".

Kroz prikupljanje i sagledavanje nepotpunih statistièkih podataka, kakvi su bili dostupni, o kretanju broja prijavljenih, optuženih i osuðenih osoba za kazneno djelo silovanja u Republici Hrvatskoj, i kroz sagledavanje specifiènosti procesuiranja djela, te usporeðivanjem podataka iz Hrvatske s istraživanjima provedenim u drugim zemljama Europe, uoèavamo potrebu za nastavkom pozitivnih promjena u pristupu silovanju, koje se mogu pratiti u prethodnih dvadesetak godina.

Zakljuèno su ponuðene neke smjernice za poboljšanje statusa žrtve silovanja u Republici Hrvatskoj.

Kljuène rijeèi: kazneno djelo silovanja, istraga, prijave i osude kaznenog djela silovanja

SUMMARY

The aim of this paper is to attain a clearer perspective of the general attitude towards rape in Croatia. Some authors (Regan, Kelly, 2003) have recently mentioned that the crime of rape is becoming "The Forgotten Issue" in 21st Century Europe. This paper is trying to present a viewpoint of current strategies applied to this problem, and a brief overview of the way it has changed during the last 20 years. Namely, we try to establish whether the subject in question is given adequate attention by the legislative, the police and other instances, stressing some difficulties and reviewing available statistics. We charted information on attrition rates, using available data concerning reported, prosecuted and convicted cases of rape. As a conclusion a listing of possible future procedural reforms is given.

Key words: the crime of rape, interrogation, reporting prosecuting and convicting rape cases

1. DEFINICIJA KAZNENOG DJELA SILOVANJA

Silovanje, od kada je prepoznato i sankcionirano kao kazneno djelo, nije bilo lako definirati ni dokazati. Definicija silovanja je u Republici Hrvatskoj, kao i u mnogim razvijenim zemljama svijeta, kroz zadnjih dvadeset godina doživjela brojne promjene.

Tablica 1. Prikaz zakonskih promjena u anketiranim zemljama Europe

 

GODINA

ZAKONSKE PROMJENE

AUSTRIJA

1989

2001

• promjene u terminologiji

• rodno neutralan pristup

• silovanje u braku

• blaže definicije otpora

• porast osuda u sluèajevima koji imaju smrtnu posljedicu

• proširena definicija samog djela (oblici penetracije)

BELGIJA

1989

• nova definicija djela

• rodno neutralan pristup

CIPAR

1994

2001

• silovanje u braku

• muškarci kao žrtve silovanja

ENGLESKA i WALES

1993

1991

1993/7

1999

2003

• moguænost optuživanja djeèaka ispod 14 godina starosti

• muškarci kao žrtve silovanja

• silovanje u braku

• optuženi ne smije ispitivati žrtvu

• opæa revizija zakonskih odredbi

FINSKA

1998

1999

• rodno neutralan pristup

• potrebna manja razina prisile/prijetnje

• nije više djelo protiv morala

• tri stupnja težine za kaznena djela vezana za seksualni napad

• progon po službenoj dužnost za 2 teža stupnja KD

NJEMAÈKA

1997

• silovanje u braku

• rodno neutralan pristup

• proširena definicija koja ukljuèuje iskorištavanje ranjivosti i/ili zavisnosti žrtve

GRÈKA

1984

• proširena definicija na seksualno uznemiravanje i napad

MAÐARSKA

1997

• silovanje u braku

• rodno neutralan pristup

ISLAND

1992

• proširena definicija

IRSKA

1981

1990

• seksualna prošlost žrtve ne može služiti kao dokaz

• silovanje u braku

• proširena definicija (oblici penetracije)

• daljnje proširenje definicije

• optuženi mogu biti djeèaci ispod 14 godina starosti

(Regan, Kelly, 2003)

Najvažnije promjene tijekom proteklih 20 godina obuhvaæaju:

• proširenu definiciju (svi oblici penetracije spolnim organom i drugim objektima);

• priznavanje silovanja u braku kao kaznenog djela;

• rodno neutralan pristup (žrtvi i poèinitelju/ici).

Kazneno djelo silovanja opisano je na slijedeæi naèin u èl. 188 Kaznenog zakona Republike Hrvatske (Pavišiæ, Veiæ 1998) :

«Tko drugu osobu uporabom sile ili prijetnje da æe izravno napasti na njezin život ili tijelo ili na život ili tijelo njoj bliske osobe prisili na spolni odnošaj ili s njim izjednaèenu spolnu radnju, kaznit æe se kaznom zatvora od jedne do deset godina».

Iz gore navedenog vidljivo je da su promjene u zakonodavstvima stranih zemalja prikazane u tablici 1. analogne s promjenama pristupa ovom kaznenom djelu i u Hrvatskoj.

Donošenjem i stupanjem na snagu Kaznenog zakona od 1. sijeènja 1998. godine u glavi XIV. KZ. - kaznena djela protiv spolne slobode i spolnog æudoreða uèinjene su izmjene, graðene na temeljnim principima slobode i prava èovjeka: ravnopravnost meðu spolovima (spolna neutralnost), sloboda spolnog samoodreðenja i odluèivanja, opæa zabrana nasilnih spolnih ponašanja, apsolutna i pojaèana kaznenopravna zaštita osoba mlaðih od èetrnaest godina (djeteta) u podruèju spolnog integriteta, maloljetne osobe (od 14 - 18 godine života) pojavljuju se kao subjekt kaznenopravne zaštite kontinuirano u više zakonskih opisa kaznenih djela, primjerenost zaštite i kažnjavanja u podruèju spolnog æudoreða temeljenog na opæem interesu društvenog shvaæanja æudoreða u podruèju seksualnog ponašanja. Sila ili prijetnja u zakonskom opisu kaznenog djela silovanja bitna su, konstitutivna obilježja. Prisila u funkciji sile ili prijetnje, ili oboje, uvjet je za poèinjenje kaznenog djela silovanja. Iz definicije kaznenog dijela silovanja prema Kaznenom zakonu RH iz 1998. godine (Pavišiæ, Veiæ) vidljivo je da se takvom definicijom silovanja obuhvaæa ne samo spolni odnošaj veæ i s njime izjednaèena spolna radnja, braèni odnos izmeðu poèinitelja i žrtve ne navodi se kao prepreka da se prijavi kazneno djelo silovanja, a preuzet je i rodno neutralan pristup. Poèinitelj/ica ovog promatranog kaznenog djela, unesenim izmjenama u zakonski opis kaznenog djela silovanja od 01. sijeènja 1998. godine, može biti svatko. Radi se o kaznenom djelu delicta communia. Temeljem prihvaæenog opæeg naèela potpune izjednaèenosti meðu spolovima u pogledu kaznenopravne zaštite njihovih spolnih sloboda (spolne neutralnosti) poèinitelj, kao i žrtva kaznenog djela silovanja može biti ženska osoba, ali i muška osoba ( Pavi š i æ, Vei æ, 1998).

Meðutim, ovakvo zakonodavno objašnjenje definicije silovanja još uvijek je u praksi podložno razlièitim tumaèenjima. Jedan šokantan primjer tumaèenja definicije silovanja je obrazloženje presude gospiækog županijskog suca Branka Milanoviæa koji navodi da u sluèaju penetracije prstom u anus nije rijeè o silovanju zbog slijedeæih razloga: "u poèinjenju te radnje mora sudjelovati, ili na strani poèinitelja, ili na strani žrtve, spolni organ jedne od osoba i on mora prodrijeti u neki od ostalih dijelova tijela druge osobe, jednako kao što prodire u spolnom odnošaju... U ovom sluèaju ni prst ni anus nemaju svojstva spolnosti, ako bi bili u meðusobnom kontaktu, jer ni prst ni anus nisu spolni organi, pa njihovim kontaktom ne ostvaruje se spolna radnja i ne može se izjednaèavati sa spolnim odnošajem... U hrvatskom jeziku zna se toèno što je spolni odnošaj, zna se toèno što je spolna radnja i nitko ne može nešto drugo navesti kao spolnu radnju, niti izjednaèiti sa spolnim odnošajem", objašnjava sudac Milanoviæ dodajuæi: "Kada bismo prihvatili da je svaka radnja u meðusobnim kontaktima izjednaèena sa spolnim odnošajem, radnja koja se može podvesti pod ovo kazneno djelo, tada bi nastao kaos u pogledu primjene ovog kaznenog djela u praksi, jer bi se svaki dodir izmeðu dviju osoba praktièno mogao smatrati poèinjenjem ovog kaznenog djela, ako jedna od osoba nije željela tjelesni kontakt s drugom osobom, pa bi i obièno rukovanje bilo kazneno djelo silovanja, a što je neprihvatljivo" ( http://www.iskon.hr/vijesti/page/2005/12/19/0042006.html ). Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Gordana Lukaè Koritnik navodi drugaèije primjere sudaèke prakse u Republici Hrvatskoj, kao što je presuda Vrhovnog suda iz 2003. godine, prema kojoj se penetracija u analni otvor i usta smatra poniženjem jednakim silovanju (Gabriæ, 2005.)

Ovakvi primjeri nejednake sudske prakse prilikom procesuiranja kaznenog dijela silovanja u Republici Hrvatskoj ukazuju na brojne probleme u definiranju, a pogotovo u brzom i uèinkovitom procesuiranju kaznenih djela silovanja. Osim spomenutih problema javljaju se i dodatni, kao što su: sporost u procesuiranju i dugotrajnost sudskog postupka za vrijeme kojeg žrtva najèešæe nije nikako zaštiæena od poèinitelja, nedostatna educiranosti policijskih službenika koji su u prvom kontaktu sa žrtvom i kojima ona prijavljuje silovanje te brojni drugi problemi koji æe biti obrazloženi kroz daljnji tekst, ali koji ukazuju na nebrigu nadležnih institucija i nepostojanje prave politièke volje za postizanjem adekvatne društvene reakcije i efikasan pristup procesuiranju ovog kaznenog dijela.

2. CILJ RADA

Autorice Regan i Kelly provele su istraživanja 2001. i 2003. godine, u kojima se bave silovanjem kao «zaboravljenom temom» (Regan, Kelly, 2003). Cilj istraživanja bio je ojaèati veze izmeðu nevladinih organizacija koje se bave ovom problematikom. Anketirana su Ministarstva pravosuða 35 zemalja, a kroz upitnike se izmeðu ostalog tražio i broj prijavljenih, procesuiranih i osuðenih osoba za kazneno djelo silovanja u periodu izmeðu 1977. i 2001. godine. Tek pet zemalja (Finska, Njemaèka, Irska, Škotska, Èeška) je imalo potpune podatke, što ukazuje na nedovoljno praæenje pojave, tj. kretanja kaznenog djela. Autorice su na temelju dobivenih (uglavnom nepotpunih) podataka zakljuèile da su stope prijavljivanja kaznenog djela silovanja u opadanju, te da je potrebno posvetiti dodatnu pažnju problemu silovanja u svim zemljama Europe.

Cilj ovog rada je prikupljanje podataka o prijavljenim, optuženim i osuðenim poèiniteljima kaznenog djela silovanja u Republici Hrvatskoj. Ti podaci æe biti prikazani na naèin na koji je to zamišljeno istraživanjem navedenih autorica, da bi se Hrvatska mogla smjestiti u europski kontekst, i da bi se dobiveni podaci mogli usporeðivati s onima iz drugih zemalja.

Iz prikupljenih podataka može se dobiti i bolji uvid u pristup ovom kaznenom djelu od strane hrvatske policije i pravosuða, te saznati je li u širem društvenom kontekstu ova tema stvarno «zaboravljena».

Tablica 2. Statistièki prikaz kaznenih djela silovanja na podruèju RH 1985.-2002.

 

1985

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

prijave

optužbe

116

91

64

osude

72

79

80

72

89

94

81

41

37


1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

116

100

109

115

100

68

50

34

50

36

48

63

56

63

46

23

19

27

29

41

57

35

42


Podaci su prikupljani za razdoblje izmeðu 1985. i 2002. Raniji podaci nisu bili dostupni u Državnom zavodu za statistiku. Iz priloženih statistièkih podataka vidljivo je da je broj prijava prilièno ujednaèen, uglavnom iznad 100 prijava godišnje.

Blaži pad broja podnesenih kaznenih prijava zabilježen je 1998. na 1999., a zatim porast broja prijava u 2000. godini u odnosu na 1999. godinu. To se može tumaèiti ne samo znaèajnim izmjenama koje su se dogodile u zakonskom opisu tog kaznenog djela, usvajanjem i stupanjem na snagu Kaznenog zakona od 1. sijeènja 1998. godine, veæ i odreðenim pojaèanim senzibilitetom graðana na kazneno djelo silovanja. Nakon 2001. usporio se porast prijava. Što se tièe broja podignutih optužnica, vidljivo je da je njih uvijek manje nego prijava. Nagli pad podignutih optužnica bilježi se 1993. kada ih je oko 60, u odnosu na 1991 godinu, kada ih je bilo oko 120. Najmanje optuženih za kazneno djelo silovanja je zabilježeno 1996 (manje od 40). Broj osuda je znatno niži od broja prijava. Najmanji broj osuda izreèen je 1996. Te godine je bilo oko 20 osuda. Najviše se osuda bilježi 1990. godine. U 2000. godini broj osuda raste u odnosu na prethodne godine i približava se broju optužbi. Usporeðivanje podataka o prijavljenim poèiniteljima kaznenog djela silovanja s Analitièkog odjela MUP-a RH (Vreèko, 2003) i Državnog zavoda za statistiku pokazali su meðusobnu neusklaðenost. U svrhu ovog istraživanja korišteni su podaci Državnog zavoda za statistiku, meðutim, za period do 1998. godine podaci o prijavljenim poèiniteljima nisu ni prikupljani. Može se pretpostaviti da se nedovoljna pažnja posveæivala kretanju stope ovog kaznenog djela, pa tako i omjeru izmeðu broja prijava i osuda u navedenom periodu. Zanimljivo pitanje koje i dalje ostaje otvoreno je to koji faktori utjeèu na nedonošenje optužbi za kazneno djelo silovanja.

Pored dobivenih podataka postoji pitanje oko nagaðanja opsega "tamne brojke" ovog oblika delikta nasilja jer prikazane podatke treba komentirati kao nedovoljno vjerodostojne. Broj poèinjenih kaznenih djela uvijek se razlikuje od broja pravomoæno osuðenih osoba (zbog neotkrivanja poèinitelja, procesnih smetnji za dovršenje postupka i sl.), a i karakteristike ovog kaznenog djela upuæuju kako je silovanje daleko veæi problem i puno intenzivniji delikt nasilja od onog što se može zakljuèiti i vidjeti iz službenih statistika.

3. PREPREKE PROCESUIRANJU KAZNENOG DJELA SILOVANJA

Ovisno o pristupu kaznenom djelu silovanja postoje razlièite prepreke donošenju optužbi. S namjerom kategorizacije osnovnih razloga nedonošenja optužbe autorice Regan i Kelly (2003) tražile su od Ministarstva pravosuða 35 zemalja da sami procjene razloge, ovisno o specifiènostima razlièitih zakonodavstava ali i o cjelokupnom društvenom stavu i vremenskom kontekstu u kojem je anketiranje provedeno.

Tablica 3. Razlozi neoptuživanja kod kaznenog djela silovanja

RAZLOZI NEDONOŠENJA OPTUŽBI KD SILOVANJA

MINISTARSTVA PRAVOSUÐA

nedovoljni dokazi/teret dokazivanja/nepostojanje dokaza

Cipar, Èeška, Finska, Maðarska, Island, Slovenija, Španjolska, Švedska, Švicarska

vrlo rijetke prijave silovanja

Engleska, Njemaèka, Portugal, Rumunjska, Španjolska

žrtva se povlaèi iz postupka

Finska, Njemaèka, Maðarska, Švedska

neadekvatan pristup i nedostatak znanja policije

Belgija, Finska, Latvija

nepovjerenje prema žrtvi/okrivljavanje žrtve

Maðarska, Malta, Latvija

prijetnje navodnog poèinitelja koji je èlan obitelji/ žrtva je u situaciji konflikta - podijeljene motivacije

Njemaèka, Portugal, Španjolska

žrtvi je teško suoèavanje s pravnim sustavom

Èeška, Grèka

nedostatak instanci koje bi se bavile "prvom reakcijom" na silovanje / nedostatak podrške za žrtvu

Engleska, Maðarska, Švedska

teškoæe u procjeni kredibiliteta žrtve/vjerodostojnosti svjedoèenja

Njemaèka, Slovenija, Španjolska

dug vremenski period izmeðu trenutka poèinjenja djela i prijave policiji, što ukljuèuje i gubitak dijela dokaza

Irska, Španjolska

neadekvatan pravni postupak

Maðarska, Èeška

nedostaci u forenzièkoj obradi/ medicinskim institucijama i opremljenosti

Belgija, Latvija, Malta

neidentifikacija poèinitelja

Island

vrlo dug sudski postupak

Irska

slaba svijest o kaznenom djelu u opæoj populaciji/javnosti

Slovenija

ogranièeni poticaji za tužitelje

Engleska

(Regan, Kelly, 2003)

4. ELEMENTI KRIMINALISTIÈKE OBRADE SILOVANJA

Iskustva iz prakse ukazuju na složenost problematike istraživanja te dokazivanja kaznenog djela silovanja. Razloga za to ima mnogo. Delikt je u pravilu izvršen bez svjedoka, te zbog toga èesto od odluke žrtve ovisi hoæe li prijaviti dogaðaj i time inicirati djelatnost policije. Prema statistièkim podacima u Republici Hrvatskoj se u preko 80% sluèajeva za kazneno djelo silovanja saznaje prijavom od strane žrtve (Vreèko, 2003). Stoga žrtvi treba posvetiti posebnu pažnju, buduæi se radi o osobi koja je povrijeðena, kako fizièki, tako i psihièki, te treba iskazati razumijevanje za specifiènost situacije u kojoj se našla. Žrtva je èesto jedini/a svjedok/inja dogaðaja i izvor preliminarnih saznanja o samom djelu. Od njene spremnosti i sposobnosti za sudjelovanje u razgovoru ovisi hoæe li i koliko æe saznanja kriminalisti pribaviti, a samim tim prvi razgovor bitno utjeèe na uspješnost kriminalistièke obrade. Pitanja na koja treba nastojati dobiti odgovor vezana su za mjesto dogaðaja, vrijeme, naèin izvršenja, okolnosti koje su prethodile napadu, èinjenice koje ukazuju na identitet poèinitelja i dr. Ukoliko je izmeðu žrtve i poèinitelja bilo kontakta i prije izvršenja djela, utvrðuje se o kakvim se odnosima radilo, odnosno kakvi su oni bili prije, a kakvi nakon dogaðaja.

Sve to pomoæi æe usmjeravanju i osmišljavanju planiranja i poduzimanja odgovarajuæih radnji u istraživanju takvog dogaðaja.

Osumnjièeni najèešæe porièe djelo, vrši pritisak na žrtvu ili njenu rodbinu, pronalazi svjedoke za potvrðivanje alibija i dr. Složenost dokazivanja nadalje pojaèava i nemoguænost kompletiranja medicinske dokumentacije, vremensko odlaganje prijavljivanja dogaðaja, kao i mnogi drugi razlozi. Zbog svega navedenog uvjetuje se posebna angažiranost i aktivnost policije u istražnom postupku, kao i odreðenu specifiènost djelovanja pri istraživanju delikata te prirode (Modly, 1996).

Naroèito veliku važnost pri razjašnjavanju kaznenog djela silovanja ima izvoðenje oèevida. Unatoè tome, podaci za razdoblje unazad do 1975. godine ukazuju da se oèevid poduzimao u samo 35 % prijavljenih sluèajeva. Isti postotak svakako nije zadovoljavajuæi i zasigurno je da u praksi treba inzistirati na poveæanju tog postotka. Èak i kada je od samog dogaðaja prošlo duže vrijeme, korisno je izvršiti oèevid. Tek tada æe se vidjeti koliko tragova je moguæe pronaæi, a takoðer æe biti moguæe tom prilikom izvršiti misaonu rekonstrukciju dogaðaja i utvrditi odgovaraju li èinjenice iznesene po prijavljivanju onim utvrðenim na mjestu dogaðaja.

Opæenito prevladava stav da su policijski djelatnici dosta ravnodušni prema žrtvi silovanja te da je èak na neki naèin optužuju da je sama uzrokovala silovanje. Takvi stavovi mogu utjecati negativno na same žrtve silovanja, tako da one èesto odluèuju ne prijaviti zloèin upravo iz straha od policijskih stavova i mišljenja spram ovih delikata, te posebice spram njih kao žrtvi (Vreèko, 2003).

Znaèajnu ulogu ima i naèin obavljanja obavijesnog razgovora i ispitivanja žrtve. Naime, žrtve se èesto tijekom ispitivanja suoèavaju sa izraženim sumnjama u vjerodostojnost njihova iskaza što, posebno nakon jednog traumatizirajuæeg doživljaja, dovodi do sekundarne viktimizacije. Samim time s pravom se treba pribojavati da æe broj prijava ovih delikata opadati dok æe istovremeno rasti njihova tamna brojka. Ova skepsa prema žrtvi fenomen je koji je rasprostranjen, ne samo meðu redovima djelatnika policije, veæ i meðu žrtvinim prijateljima, poznanicima ponekad èak i roditeljima, što sve dodatno utjeèe na žrtvu da ona dvostruko osjetljivije reagira na “tonove” policijskih djelatnika (Modly, 1996).

Neadekvatan pristup žrtvi rezultat je nedostatne edukacije djelatnika i brojnih mitova o ovoj tematici (“fina dama ne može biti silovana”, “da nije tražila ne bi ni dobila”, “izazivala je svojom odjeæom”, “mnoge prijave silovanja su neosnovane tj. lažne” itd.). Bilo bi poželjno omoguæiti djelatnicima koji se susreæu s ovim deliktima dodatnu edukaciju, kako bi bili bolje upoznati sa specifiènostima kaznenog djela i s važnošæu pravilnog, objektivnog i pažljivog pristupa žrtvi. Time bi se našlo manje prostora za mnogobrojne mitove koje je teško iskorijeniti i koji utjeèu na stvaranje predrasuda i prejudicirajuæih stavova meðu djelatnicima policije (Vreèko, 2003).

Takoðer u interesu je policije da se broj prijava ovih delikata poveæa te da se istovremeno tamna brojka istih smanji.

5. ELEMENTI KAZNENOG POSTUPKA

Silovanje je kazneno djelo protiv države u smislu da država pokreæe postupak protiv poèinitelja (Krapac, 1998). Žrtva postaje samo svjedok/inja da je djelo poèinjeno i na taj naèin je cijeli pravni proces izvan njezine kontrole. Iako se djelo prvenstveno prijavljuje policiji, državno odvjetništvo je to koje vodi cijeli postupak iz faze u fazu, odluèuje ima li dovoljno elemenata za progon ili ne, kakva æe biti kvalifikacija djela, a takoðer može odustati u toku postupka (prekinuti ga). Hoæe li optužnica biti podignuta i kako æe se voditi postupak žrtvu nitko ne konzultira, ona nema dovoljno informacija u kojoj je fazi postupak, teško da može ikome nadležnom i priæi (osim u policiji inspektoru/ici koji je primio prijavu), a kamoli na bilo koji naèin utjecati na to što se dešava. Iako æe u postupku sudjelovati državni odvjetnici koji zastupaju optužbu, žrtva ih ne može birati, niti je vjerojatno da æe ih puno viðati do poèetka suðenja.

U nekim zemljama, npr. Škotskoj, je moguæe podnijeti privatnu tužbu (graðanska parnica, za naknadu štete).

Elementi koji otežavaju donošenje presude (Kolarec, Pamukoviæ i sur., 2003):

Nedostatak materijalnih dokaza

Osim iskaza žrtve, optužbu je potrebno poduprijeti materijalnim dokazima. Materijalni dokazi podrazumijevaju forenzièke nalaze lijeènika, fotografije povreda, poderanu odjeæu i sl. Samo izjava, bez podupiruæih dokaza, nije dovoljna da se optužba za silovanje održi. Policija vrlo èesto neæe ni podnijeti prijavu ako nema takvih dokaza.

Dugotrajnost postupka

Zbog dugotrajnosti postupka dolazi do sekundarne viktimizacije žrtve. Ona je primorana svjedoèiti nakon izuzetno dugog vremenskog perioda. Vrlo dug postupak kojeg susreæemo u današnjoj praksi (pa i prateæa neizvjesnost ishoda) nije u skladu s naèelom zaštite graðana/ki od strane Republike Hrvatske.

Odnos prema žrtvi (stav policije i opæenita društvena stigmatizacija)

Žrtva može imati osjeæaj da se sudi njoj. U našem zakonu ne postoji, kao u engleskom na primjer, odredba koja izrièito kaže: “Silovanoj osobi ne smiju se postavljati nikakva pitanja o njezinoj seksualnoj prošlosti - osim kada to sudac posebno odobri”. Seksualna prošlost i ginekološka anamneza se u postupku mogu pokušati iskoristiti kako bi umanjili vjerodostojnost izjave i potvrdili ukorijenjene predrasude. S obzirom na društveni kontekst kojim se odgovornost za poèinjeno kazneno djelo èesto prebacuje na žrtvu ne treba èuditi nespremnost žrtve na prijavljivanje.

6. PREPORUKE ZA POBOLJŠANJE POLOŽAJA ŽRTAVA SEKSUALNOG NASILJA

U tretmanu žrtava seksualnog nasilja potrebne su sljedeæe promjene (Kolarec, Pamukoviæ i sur., 2003) :

• Mehanizam zaštite ošteæene osobe: apsolutna tajnost adrese, te drugih informacija koje bi joj mogle naškoditi, ukoliko se saznaju

• Žrtvu ne treba ispitivati o aspektima njenog privatnog života (ugl. seksualnoj prošlosti), osim ako to sudac/tkinja posebno ne odobri

• Osiguravanje besplatnih odvjetnika/ca za zastupanje žrtava

• Omoguæavanje korištenja tehnièke opreme tokom kaznenog postupka (npr. video - zid i slièno), ako žrtva tako želi a neovisno o njenoj dobi i ostalim karakteristikama, da bi se žrtvi olakšalo svjedoèenje

• Potrebno je osigurati pravomoæno dovršavanje postupka za kazneno djelo silovanja u roku od najviše 2 godine

• Omoguæiti davanje iskaza policiji u vlastitom domu, bolnici, skloništu, kriznom centru

• Utvrditi obavezu policije da osigura uvjete u kojima žrtva može prijaviti silovanje policajki, ako to želi (policija mora nuditi tu moguænost)

• Moguænost podizanja privatne tužbe, graðanske parnice

Osim navedenog, potrebno je osnovati Krizni centar za žrtve silovanja, koji bi radio 24 sata, a bio bi financiran od države. Takoðer je potrebna izuzetno dobra suradnja tog centra i Odvjetnièke komore.

7. L I T E R A T U R A

Kolarec, Ð., Pamukoviæ, N. i sur. (2003) : Preporuke za poboljšanje pravnog položaja žena žrtava seksualnog nasilja, Centar za žene žrtve rata i Ženska mreža Hrvatske, interna dokumentacija.

• Krapac, D., (1998): Zakon o kaznenom postupku i drugi izvori hrvatskog kaznenog postupovnog prava. Zagreb, Targa.

• Kelly, L., Regan, L., (2003): Rape: Still a forgotten isue. Briefing document for strengthening the linkages - consolidating the European Network Project. London Metropolitan University.

• Modly, D., (1996): Metodika istraživanja silovanja. Zagreb, MUP RH.

• Pavišiæ, B., Veiæ, P., (1998): Komentar Kaznenog zakona. Zagreb, MUP RH.

• Vreèko, I., (2003): Traseologija kod kaznenog djela silovanja. diplomski rad, MUP, Policijska akademija , Visoka policijska škola.

http://www.iskon.hr/vijesti/page/2005/12/19/0042006.html

• Gabriæ, T., (2005): 24 sata, 284, I.


 
« Prethodna   Sljedeæa »
Povratak na vrh!
© 2024 �enska mre�a Hrvatske - Women's Network Croatia
Povratak na vrh!