Èlanice Ženske mreže Hrvatske danas æe predati prijedlog za ocjenu ustavnosti Zakona o medicinskoj oplodnji u sklopu akcije Moja maternica, moji jajnici - o njima ne mogu odluèivati državni i crkveni tajnici.
Tekst prijedloga za ocjenu ustavnosti Zakona u nastavku ...
Iako je rijeè o zakonu koji se tièe temeljnih prava te sadržava kaznene
odredbe, zakon nije izglasan dvotreæinskom veæinom u Hrvatskom saboru,
nego na krajnje sramotan naèin, s jedva dobivenom podrškom i
natpoloviène veæine, istièu u Ženskoj mreži.
Smatraju kako je zakon po
sadržaju protuustavan jer ogranièava pravo žene na slobodno
raspolaganje vlastitim tijelom, ovisno o njihovu braènom statusu, pa
vrijeða njihova ljudska prava i temeljne slobode zajamèene u èl. 14.
22., 23. i 35. Ustava RH, a što proizlazi iz temeljnih odredbi Ustava
koji u èl.3. slobodu, jednakost i poštovanje prava èovjeka utvrðuje
najvišim vrednotama ustavnog poretka RH.
Nakon predavanja prijedloga za ocjenu ustavnosti èlanice Ženske mreže
dijelit æe na Cvjetnom trgu informativne letke o reproduktivnim pravima
žena te majice i naljepnice s natpisom Moja maternica, moji jajnici - o
njima ne mogu odluèivati državni i crkveni tajnici.
PRIJEDLOG
ZA
POKRETANJE POSTUPKA ZA OCJENU USTAVNOST
ZAKONA
O MEDICINSKOJ OPLODNJI
Podnositeljica prijedloga: ŽENSKA MREŽA HRVATSKE, Mali Lošinj, Lošinjskih brodograditelja 33, zastupana po
Sanji Bezbradici, odvjetnici iz Zagreba, Palmotiæeva 70
I. Temeljem èlanka 38. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (NN
49/02 - proèišèeni tekst) podnositeljica podnosi prijedlog za pokretanje postupka
za ocjenu ustavnosti Zakona o
medicinskoj oplodnji ( NN 88/09 od 22. srpnja 2009.g.; u daljnjem tekstu:
Zakon) sa Ustavom Republike Hrvatske ( proèišæeni tekst NN 41/01, ispravak NN
55/01; u daljnjem tekstu: Ustav).
Podnositeljica
predlaže da Ustavni sud, primjenom
odredbe èl. 43. st. 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske,
pokrene postupak za ocjenu suglasnosti Zakona o medicinskoj oplodnji sa Ustavom.
Nadalje predlaže da sud nakon provedenog postupka, a temeljem odredbe
èlanka 55. st. 3. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske, donese
odluku o poništenju Zakona, jer uzevši u obzir sve okolnosti od važnosti za
zaštitu ustavnosti proizlazi da poništenje zakona zahtijevaju interesi pravne
sigurnosti buduæi se njime vrijeðaju
ljudska prava i temeljne slobode zajamèene Ustavom, a pojedinci se neosnovano
stavljaju u nepovoljniji položaj.
O b r a z l o ž e n j e
I.1. Èlankom 82 st. 2. Ustava propisano je da
zakone (organske) kojima se razraðuju Ustavom utvrðena ljudska prava i temeljne
slobode, izborni sustav, ustrojstvo , djelokrug i naèin rada državnih tijela,
te ustrojstvo i djelokrug lokalne i podruène
(regionalne) samouprave, Hrvatski sabor donosi veæinom glasova svih
zastupnika.
Ustavni
sud Republike Hrvatske je u svojoj odluci posl. br. U-I-2566/2003 izrazio stav da se organskim imaju smatrati
oni zakoni èijim se odredbama u veæoj ili manjoj mjeri razraðuju pojedina
Ustavom utvrðena ljudska prava i temeljne slobode, time da se ogranièava na podruèje slobode,
jednakosti i poštivanja prava èovjeka kao temeljnih ustavnih vrednota
propisanih u èl. 3. Ustava. U tom smislu, organskim zakonom, prema stajalištu
Ustavnog suda, ima se smatrati samo onaj zakon kojemu su temeljni predmet
ureðenja pojedino ili pojedina Ustavom
utvrðena osobna i politièka prava i slobode èovjeka.
Predlagateljica
smatra da je Zakon o medicinskoj oplodnji zakon kojim se razraðuju Ustavom
utvrðene temeljne slobode i ljudska prava, te da je sukladno odredbi èlanka 82
st.2. Ustava Republike Hrvatske za
njegovo donošenje bila nužna veæina glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru.
S
obzirom da iz fonograma sjednice Hrvatskog sabora proizlazi da je za donošenje
Zakona o medicinskoj oplodnji glasovalo sedamdeset zastupnika, to je Zakon
donesen manjim brojem glasova od broja koji je Ustavom utvrðen kao potreban i
dostatan za donošenje organskih zakona.
I.2.
Opæim odredbama iz I poglavlja
odreðen je ratione materiae Zakona u
smislu ureðenja pitanja medicinske oplodnje, pretpostavki, postupka, prava, obveza i odgovornosti sudionika, dakle
ureðenja reproduktivnih prava koja primarno spadaju pod fizièki i moralni
integritet ljudskih prava zajamèenih èl.35. Ustava, odnosno èl. 8. Europske Konvencije
za zaštitu ljudskih prava ( u daljnjem tekstu: Konvencija).
Èlanak 35. Ustava
Svakom se jamèi štovanje i pravna zaštita
njegova osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i èasti.
Èlanak 8. St. 1. Konvencije
Svatko ima pravo na poštovanje svoga
privatnog i obiteljskog života, doma i dopisivanja.
Razraðivanje
zajamèenog prava, u smislu postojanja pozitivnih obveza, nalaže uspostavljanje
zakonskog okvira koji pruža uèinkovitu
zaštitu ljudskih prava u podruèju ureðenja medicinske oplodnje. Prema Konvenciji, opseg navedenog prava nije
apsolutan, on se može ogranièiti, no pritom država mora uzeti u obzir odreðene
principe prema kojima:
-
niti jedno ogranièenje ne smije ugroziti samu bit prava,
-
svako ogranièenje mora biti u skladu sa ciljevima i svrhama Konvencije,
-
prilikom primjene ogranièenja ne smiju biti upotrebljena restriktivnija
sredstva nego što to
zahtjeva postizanje svrhe ogranièenja,
-
svako ogranièenje mora biti u skladu sa drugim pravima koja proizlaze iz
Konvencije.
U
konkretnom sluèaju, zakonski okvir ne pruža uèinkovitu zaštitu ljudskih prava
koja se jamèi èl. 35. Ustava i èl. 8. Konvencije. Ogranièenje prava na
medicinsku oplodnju braènim partnerima ugrožava samu bit prava koje se jamèi.
Ogranièenje nije u skladu sa ciljevima i svrhom Ustava i Konvencije. Daljnja argumentacija navedena je u toèki
II.2.2. ( str. 5. ovog prijedloga), te je oèito da se zakonom razraðuje ljudsko
pravo i temeljna sloboda iz èl. 35. Ustava i èl. 8. Konvencije.
I.3. Poglavlje XI Zakona, èlanci 49. do 52.
, sadrže kaznene odredbe kojima se razraðuju prava
iz èl. 22. Ustava RH, odnosno èl. 5. Konvencije.
Èlanak 22. Ustava
Èovjekova je sloboda i osobnost nepovrediva.
Nikome se ne smije oduzeti sloboda, osim
kada je to odreðeno zakonom, o èemu odluèuje sud.
Èlanak 5. Konvencije
Svatko ima pravo na slobodu i osobnu
sigurost. Nitko se ne smije lišiti slobode osim u slijedæim sluèajevima i u
postupku propisanom zakonom...
Èlankom
49. Zakona u kaznenopravni sustav Republike Hrvatske uvedeno je novo kazneno
djelo sa zaprijeèenom kaznom zatvora od šest
mjeseci do pet godina.
„Materijalnim kaznenim zakonodavstvom,
odnosno propisivanjem biæa kaznenih djela i njima pripadajuæih kazni država
štiti graðane i institucije (društvo) od onih koji krše propisana društvena
pravila. S druge strane, u pravnom poretku utemeljenom na vladavini prava i
poèinitelja kaznenog djela mora se zaštititi od prekomjernog zadiranja javne
vlasti u njegovu slobodu, koje - pri zakonskom odreðivanju kaznenih djela i
kaznenih sankcija, te pri odreðivanju intenziteta tih sankcija - ne smije
prijeæi u neprihvatljiv stupanj državne represije." Na temelju citiranog
utvrðenja naslovljeni sud je u svojoj
odluci ( U-2566/2003;
U-2892/2003) ocijenio da se materijalnim kaznenim zakonodavstvom razraðuju
Ustavom utvrðene temeljne osobne slobode èovjeka, da se Kazneni zakon, njegove
izmjene i dopune imaju smatrati organskim zakonima za èije je donošenje prema
èl. 82. st.2. Ustava potrebna veæina glasova svih zastupnika u Hrvatskom
saboru.
Predlagateljica
smatra da bi se ocjena naslovljenog suda analogijom trebala primjeniti i na
odredbe Zakona koji je predmet
ovog prijedloga s obzirom da sadrži kaznene odredbe pa time razraðuje pitanje
ljudskih prava i temeljnih sloboda iz èl. 22. Ustava.
II U sluèaju da Ustavni sud, razmatrajuæi
pravnu narav Zakona o medicinskoj oplodnji, zauzme stav da se ne radi o
organskom zakonu, predlagateljica predlaže da ocjeni suglasnost èlanka 6. 7.,8.,9., 40., 41. i èl. 50. st.1.
t. 1 Zakona sa Ustavom.
Uz
prijedlog za ocjenu usklaðenosti Zakona sa Ustavom, predlagateljica predlaže ispitati
i suglasnost Zakona sa Europskom Konvencijom za zaštitu ljudskih prava.
Prijedlog utemeljuje na odredbi èl. 128.
Ustava u vezi sa odredbom èlanka 5. i 140. Ustava, prema kojima je Ustavni sud
ovlašten ocjenjivati suglasnost Zakona sa meðunarodnim ugovorima koji su
sklopljeni i ratificirani u skladu s Ustavom, objavljeni i èine dio unutarnjeg
pravnog poretka, te dosadašnjoj praksi sadržanoj u stavovima i odlukama Ustavnog suda ( U-I-322/1998, U-I-745/99 i
dr.).
O b r
a z l o ž e n j e
II.1. Predlagateljica smatra da su za pitanja ocjene suglasnosti
Zakona sa Ustavom i Konvencijom bitna slijedeæa utvrðenja:
II.1.1. Zakon je suprotan naèelima iz èl. 1., 3. i 5. i 14. Ustava;
II.1.2.
Zakon nije u suglasju sa odredbama sadržanim u glavi III odjeljku 2. Ustava pod
nazivom „osobne i politièke slobode i prava èovjeka" i to:
Èlanak 23. st. 1.
Nitko ne smije biti podvrgnut bilo kakvu
obliku zlostavljanja ili, bez svoje privole, lijeènièkim ili znanstvenim
pokusima.
Èlanak 35.
Svakome se jamèi poštovanje i pravna zaštita
njegova osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i èasti.
Èlanak 40.
Jamèi se sloboda savjesti i vjeroispovjedi i
slobodno javno oèitovanje vjere ili drugog uvjerenja.
II.1.3. Zakon nije u suglasju sa naèelima i ljudskim pravima zajamèenim Konvencijom i to odredbama:
Èlanka 1.
- obveza Visokih ugovornih strana na poštovanje ljudskih prava;
Èlanka 3.
- zabrana muèenja;
Èlanka 8. - pravo na poštovanje privatnog i
obiteljskog života;
Èlanka 9. - sloboda mišljenja, savjesti i
vjeroispovjesti;
Èlanka 14. - zabrana diskriminacije;
Protokol 12. - opæa zabrana diskriminacije.
II.2. Poglavljem III Zakona, èlankom 6. do 10.,
odreðen je krug ovlaštenika na medicinsku oplodnju na naèin da je uvjetovan braènim
statusom partnera, pa time Zakon nije u suglasju s Ustavom i Konvencijom i to sa
odredbama iz èl. 23.st.1., 35., i 40.
Ustava, odnosno èl. 1, 3., 8., 9. i 14.
Konvencije, te Protokola 12.
Èlankom
6. Zakona propisano je da cit: „Pravo na
medicinsku oplodnju uz uvjete iz èl. 3. ovog Zakona imaju punoljetni i poslovno
sposobni žena i muškarac koji su u braku i koji su s obzirom na svoju
životnu dob i opæe zdravstveno stanje sposobni za roditeljsku skrb o djetetu."
Èinjenica
da Zakon daje ili oduzima pravo na osiguranje
potomstva, primjenom medicinske oplodnje, ovisno o braènom statusu, predstavlja grubu povredu ljudskih prava i
razlog je da predlagateljica predlaže primjenu odredbe èl. 55. st. 3. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu, te poništenje osporavanih odredaba Zakona kojom se vrijeðaju osnovna ljudska prava i temeljne
slobode zajamèene Ustavom i Konvencijom, a pojedinci se neosnovano stavljaju u
povoljniji položaj.
II.2.1.
Nesuglasnost osporavanih odredbi sa èl. 23. st.1. Ustava, odnosno èl. 3.
Konvencije.
Fundmentalna važnost èl. 23. st.
1. Ustava i èl. 3. Konvencije naglašena je apsolutnom prirodom prava. Ove
odredbe nameæu državi niz pozitivnih obveza koje imaju izvorište u èl. 1. Konvencije i èl. 3. Ustava, a iz kojih proizlazi dužnosti osiguravanja prava zaštiæenih Konvencijom i Ustavom.
Odgovornost države postoji i kada
propusti osigurati zakonodavni okvir ili kada je on takvog sadržaja da nije u
suglasju i da vrijeða prava zajamèena Ustavom i Konvencijom.
Podnositeljica smatra da
osporavane odredbe Zakona nisu u suglasju sa odredbama Ustava i Konvencije - o zabrani muèenja.
Naime, onemoguæavanje ostvarenja
prava na potomstvo jednom dijelu graðana predstavlja ponižavajuæe postupanje. Ponižavajuæe jer neosnovano diskriminira, pa
time de facto prisiljava muškarca i ženu ili ženu koja nije u braku da pravo na potomstvo
ostvaruje u susjednim i drugim državama, ako za to imaju financijskih
sredstava. Ukoliko nemaju, Zakon ih potpuno
obespravljuje jer im ne daje
pravo na korištenje medicinskog tretmana
koji im može pomoæi u želji da imaju djecu. Na taj naèin osporavane odredbe
Zakona produbljuju problem koji je
primarno nastao zbog nemoguænosti ostvarenja trudnoæe prirodnim putem usljed
èega se žene ili oba partnera podvrgavaju lijeèenju neplodnosti, a u sluèaju
bezuspješnosti i bezizglednosti, iscrpljujuæim medicinskim tretmanima medicinske
oplodnje koji znaju potrajati više godina.
Takvo zakonodavstvo je
ponižavajuæe za ženu koja nije u braku kao i za
muškarca i ženu koji nisu u braku, a silno žele dijete, jer izaziva osjeæaj straha, strepnje i niže
vrijednosti. Ono je i neèovjeèno jer je doneseno s namjerom koja nije u
suglasju sa standardima ustavnopravne zaštite ljudskih prava te izaziva duševne
boli. Propuštanje osiguranja medicinskog tretmana u konkretnom sluèaju nije u
suglasnosti i predstavlja kršenje èl.
23. st. 1. Ustava i èl. 3. Konvencije.
Odredbama u glavi V Zakona kojima
se ureðuje provedba postupka medicinske oplodnje, èl. 15., smanjuju se izgledi
uspjeha i produžuje zahtjevan postupak, pa i u tom smislu osporavana odredba
nije u suglasnosti sa Ustvavom i Konvencijom.
II.2.2. Nesuglasnost osporavnih odredbi Zakona sa èl.
35. Ustava i èl. 8. Konvencije.
Sadržaj odredbe Ustava i
Konvencije u bitnom je identièan. U središtu èlanka je potvrda da svaki
pojedinac/pojedinka ima osobnu sferu koja se odnosi na intimne aspekte
svakodnevnog života. Osobni život kljuèan je za ostvarivanje zaštite ljudskih
prava jer sa zaštitom osobne sfere dolazi ljudsko dostojanstvo. Svakidašnjost
ovoga prava èini njegovu zaštitu iznimno važnom. „Za razliku od drugih
demokratskih i participatornih prava koja jasno i direktno pružaju jamstvo, èl.
8. Konvencije ne daje samo pravo na privatni i obiteljski život, dom i
dopisivanje, on zahtijeva i njihovo poštovanje." Ustav nameæe i više standarde, pa uz
poštovanje zahtijeva i pravnu zaštitu zajamèenog prava.
Zaštitom osobne sfere i prava
postojanja, èl. 8. Konvencije utjelovljuje samu bit vrijednosti Konvencije, te
je blizak sa drugim pravima iz Konvencije koja su apsolutne naravi ( èl. 3.)
Upravo radi navedenog, primarna
obaveza države je da se suzdrži od miješanja u sferu ljudskog prava koje se
štiti. Ako ipak dolazi do miješanja države i ogranièenja prava, onda miješanje
mora udovoljiti odreðenim principima koji su navedeni u toèki I.2. ( stranica 2
prijedloga), što u osporavnim odredbama nije sluèaj.
Uz navedeno, pozitivne obaveze
zahtijevaju od RH da uspostavi zakonski okvir koji pruža uèinkovitu zaštitu
ljudskih prava. Uvjetovanje medicinske
oplodnje braènim statusom oèigledno je miješanje u fizièki i moralni integritet
zaštiæen èl. 8. Konvencije.
Došlo je naime do miješanja
države, protivno principima Konvencije, na kranje nesrazmjeran naèin jer ne
postoji razumni odnos izmeðu upotrebljene mjere i cilja. Cilj je zapravo
potpuno nejasan pa time dakle predstavlja èistu diskriminaciju buduæi se osporavnim
èlancima nameæe nerazuman teret ženi
koja nije u braku, te muškarcu i ženi koji nisu u braku, a ne mogu imati djece
i žele provesti postupak medicinske oplodnje.
Kljuèan element prava na
poštovanje fizièkog i moralnog integriteta su reproduktivna prava, pravo na
zaèeæe i pristup tretmanima.
Onemoguæavanje postupka medicinske oplodnje ženi koja nije u braku, te
partnerima koji nisu u braku, otvara pitanje neèovjeènog i ponižavajuæeg
postupanja iz èl. 23.st. 1. Ustava i èl. 3. Konvencije.
Ogranièenje nema društvenu ulogu i razlog, te nije u
suglasju sa Ustavom i Konvencijom kojima je zajamèeno poštovanje i zaštita
obiteljskog života. Žena koja želi
dijete, a nije u braku ima pravo na zaštitu koju joj pruža Ustav i Konvencija. Parovi koji žive
zajedno, a nisu u braku, imaju pravo na zaštitu koju pruža Ustav i Konvencija.
Parovi koji ne žive zajedno, ali meðu njima postoji stabilnost i meðusobna
predanost takoðer uživaju zaštitu. Pod
pojmom obiteljskog života obuhvaæeni su dakle brojni „de facto" odnosi.
Prilikom procjene da li se takav odnos smatra obiteljskim životom, uzimaju se u
obzir brojni faktori. Planiranje potomstva
postupkom medicinske oplodnje
svakako je jedan od takvih faktora koji
upuæuje da se radi o konceptu obiteljskog života.
Europski sud za ljudska prava
pojam „obitelj" tumaèi kao autonomni koncept. Definicije koje koriste
nacionalna zakonodavstva neæe se uzimati u obzir zbog toga što æe sud
procjenjivati de facto situacije u svakom pojedinom predmetu, pa dolazimo do
pitanja suglasnosti osporavanih odredbi Zakona sa èl. 40. Ustava i èl. 9.
Konvencije .
II.2.3. Nesuglasnost osporavnih odredbi Zakona sa èl.
40. Ustava i èl. 9. Konvencije (
povezano sa èl. 35. Ustva i èl. 8. Konvencije)
Sadržaj èl. 6. i drugih èlanaka u
kojima se spominje braèni status, kao i
objašnjenje Ministra Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi kojim daje
razloge i opravdava ispravnost uvjetovanja
prava na medicinsku oplodnju braènim statusom, izazvalo je
negodovanje velikog broja graðana, civilnih udruga, dijela zastupnika, Pravobraniteljice
za ravnopravnost spolova, pa i Predsjednika RH jer se po logici stvari javio
strah i uznemirenost od posljedica donošenja Zakona kojim se razraðuju temeljna
ljudska prava i slobode.
Brak je u vjerskom smislu
sakrament, a sklapanjem braka zapoèinje obiteljski život muškarca i žene koji
žele imati djecu. Sakrament braka i vjersko poimanje pojma obitelji dragocjeno
je jer se odnosi na identitet vjernika i njihovog shvaæanja života. Dragocjeno
je i u širem smislu jer to proizlazi iz „pluralizma, teško steèenog tijekom
stoljeæa".
U demokratskom društvu meðutim,
kada unutar populacije graðana Republike Hrvatske postoji više religija, ateisti, agnostici, skeptici, ravnodušni...,
nužno je postaviti ogranièenja "kako bi
se pomirili interesi razlièitih skupina i osiguralo poštovanje svaèijeg uvjerenja".
Uvjetovanje potomstva primjenom
osporavanog Zakona - braènim statusom,
nikako dakle ne može biti „stav stranke"
kako to u razlozima ogranièenja navodi nadležni Ministar jer stranka ne može u
zakon prenjeti „stav crkve" na sve
graðane ove zemlje.
Pravo je graðana da žive
obiteljskim životom na naèin kako to proizlazi iz Konvencije i Ustava. Pravo je graðana da
osiguraju potomstvo primjenom postupka medicinske oplodnje neovisno o braènom
statusu jer je njihovo pravo da ne žive u braku, te da neovisno o tome
ravnopravno ostvaruju pravo na medicinsku oplodnju.
Ogranièenje kruga ovlaštenika,
koji mogu ostvariti potomstvo
postupkom medicinske oplodnje na
braène partnere, nije stoga u suglasnosti sa Ustavom i Konvencijom.
Tvrdnje da se time zapravo štite
prava djeteta nisu toène. Prava djeteta mogu biti zaštiæena izmjena i dopunama
drugih zakona koji ureðuju ovu materiju. Obiteljski zakon je veæ u posljednjim
izmjenama i dopunama 2007.g. uveo novo
poglavlje „posebne odredbe o majèinstvu i oèinstvu djeteta zaèetog uz
medicinsku pomoæ", koje æe se ponovno morati doraditi.
II.2.4. Nesuglasnost osporavanih odredbi Zakona sa
naèelima sadržanim u èl. 14. Ustava, èl. 14. Konvencije i Protokolu 12.
Konvencije.
Diskriminatorna narav osporavanih
odredbi proizlazi iz nesporne èinjenice da
RH kao èlanica Vijeæa Europe i potpisnica Konvencije ne samo da nije
poduzela „odluène daljnje korake za
promicanje jednakosti svih osoba kroz
kolektivno jaèanje opæe zabrane diskriminacije", nego je uèinila korak
natrag grubom diskriminacijom jednog dijela graðana po osnovi braènog statusa.
Svaka vrsta diskriminacije u
smislu odredbe èl. 14. Konvencije koja
je jasno usmjerena iskljuèivanju odreðene grupe ljudi iz pogodnosti koje se
pružaju ostalim èlanovima ljudske zajednice od Europskog suda za zaštitu
ljudskih prava se cijeni kao "napad
na ljudsko dostojanstvo".
Gruba diskriminacija uvjetovala
je javno izražavanje stavova o neprihvatljivosti osporavanog zakonskog
rješenja, od strane onih koji su pozvani i èija je dužnosti brinuti se o
uvoðenju nediskriminatornog zakonodavstva i suglasnosti Zakona sa Ustavom - dijela saborskih zastupnika, Predsjednika RH, Pravobraniteljice za
ravnopravnost spolova, brojnih civilnih
udruga i niza drugih.
III Slijedom svega što je izloženo u ovom prijedlogu za ocjenu
suglasnosti Zakona o medicinskoj oplodnji sa Ustavom Republike Hrvatske i
Europskom Konvencijom za zaštitu ljudskih prva, predlagateljica predlaže da Ustavni
sud temeljem èl. 43. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu, donese rješenje o pokretanju postupka za ocjenu ustavnosti
Zakona.
Predlagateljica predlaže da
Ustavni sud primarno razmotri pitanje pravne naravi zakona, dakle da odgovori
na pitanje da li se radi o organskom zakonu. Ako Ustavni sud zauzme stav da se
radi o organskom zakonu, predlagateljica predlaže da poništi Zakon jer nije donesen na naèin i u postupku utvrðenom u èlanku 82. st.2.
Ustava.
U sluèaju da Ustavni sud bude
mišljenja da se ne radi o organskom
zakonu, predlagateljica predlaže da poništi
poništi odredbe èl. 6., 7., 8., 9., 40., 41. i 50. st.1. t.1. Zakona jer su suprotna naèelima iz èlanaka 1.,
3., 5., i 14. Ustava; sa osobnim i
politièkim slobodama i pravima zajamèenih èlancima 23. st.1., 35. i 40. Ustava, te
ljudskim pravima koja proizlaze i zajamèena su èlancima 1., 3., 8., 9., i 14.
Konvencije, te èl. 12. Protokola.
ŽENSKA MREŽA HRVATSKE
Povezano:
- Nova TV: Èiji su jajnici?
- Nova TV: Prijedlog za ocjenu ustavnosti
- HRT: Pred Ustavnim sudom
- Moja maternica, moji jajnici ...
- Ministrov izravan napad na ustavni poredak
|