�enska mre�a Hrvatske    

Pravni akti
Women's Network Croatia
Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova
gender
Informacije
Sadr�aj
 
Ispis Nacionalne poltike za promicanje ravnopravnosti spolova

HRVATSKI SABOR

NN/112/2001/1853

Na temelju �lanka 80. Ustava Republike Hrvatske, Hrvatski sabor na sjednici 4. prosinca 2001., donio je

NACIONALNU POLITIKU

ZA PROMICANJE RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA,
S PROGRAMOM PROVEDBE NACIONALNE POLITIKE ZA PROMICANJE RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ OD 2001. DO 2005. GODINE

UVOD

Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova svojim je odre�enjem funkcionalna politika za promicanje prava �ena. Njome se, na temeljima Pekin�ke platforme za djelovanje i zavr�nih dokumenata Posebnog zasjedanja Op�e skup�tine Peking+5, �ele, kroz pozitivna djelovanja, stvoriti uvjeti u kojima �e �ene u potpunosti ostvarivati svoja prava.

Ciljevi Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova su:

� promicanje prava �ena u svim podru�jima ljudskog djelovanja,

� osvje��ivanje �ena u svim sredina o njihovom stvarnom polo�aju i potrebi njegova uskla�ivanja s op�eljudskim standardima,

� stvaranje uvjeta za u�inkovito rje�avanja uo�enih problema,

� osiguranje potpore �enama u ostvarenju njihovih prava.

Navedeni ciljevi ukazali su na potrebu izrade takvog programa kojim �e se utvrditi djelovanja i razvidan program rada, a koji �e imati mjerljive rezultate. Tri su podru�ja na kojima �enama treba omogu�iti puno ostvarenje prava: obitelj, radna sredina i dru�tvo. Stvarni polo�aj �ene na tim podru�jima potvr�uje je kao nositeljicu zada�a, a ne kao objekt na kojem se one ostvaruju.

Ova Nacionalna politika nadogradnja je prethodne, redefinira program rada Povjerenstva Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova, te se bazira na pretpostavci uspostave nacionalne mre�e tijela za promicanje prava �ena.

Me�u prioritetne zada�e programa uklju�eno je:

� prikupljanje informacija o stanju prava �ena u Republici Hrvatskoj,

� obrazovanje �ena u svim sredinama i na svim razinama,

� uspostavljanje mre�e povjerenstava i razvijanje njihove me�usobne suradnje,

� osiguranje financijskih sredstava za ostvarivanje programskih zada�a,

� planiranje promid�benih djelovanja na svim razinama kao i onih s rezultatima ocjene provedbe programa,

� osmi�ljavanje pravne regulative za ostvarivanje prava �ena,

� poticanje na ve�u aktivnost svih medija u svrhu upoznavanja javnosti o pravima �ena.

PRIKAZ DOSADA�NJEG DJELOVANJA

Ustav Republike Hrvatske i Konvencija o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena osnovni su pravni akti za ure�enje pravnog polo�aja �ena u Republici Hrvatskoj, a u skladu s njima sustav �ine brojni zakoni koji sadr�e odredbe relevantne za unapre�enje polo�aja �ena. Izmjenama Ustava Republike Hrvatske utvr�ena je ravnopravnost spolova kao jedna od najvi�ih vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske. Prema �lanku 141. Ustava, Konvencija o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena, koje je Republika Hrvatska postala strankom notifikacijom o sukcesiji, ima pravni polo�aj iznad zakona, te je sna�an instrument za pravno ure�enje polo�aja �ena u Republici Hrvatskoj.

U pogledu primjene Konvencije u Republici Hrvatskoj Vlada je 1994. godine podnijela Odboru za uklanjanje diskriminacije �ena (CEDAW) inicijalno izvje��e o primjeni iste Konvencije, a u sije�nju 1995. godine na zahtjev CEDAW-a, i Posebno izvje��e o stradanju �ena u ratu. Inicijalno izvje��e o primjeni Konvencije je obuhvatilo razdoblje od 1990. do 1994. godine uz usmenu dopunu izvje��a u pogledu primjene Konvencije od 1994. do 1998. godine. CEDAW je razmatrao izvje��e u sije�nju 1998. godine te usvojio Preporuke za daljnju primjenu Konvencije u Republici Hrvatskoj.

Izrada Nacionalnog izvje��a o polo�aju �ena u Republici Hrvatskoj tijekom 1994. godine u sklopu priprema za �etvrtu svjetsku konferenciju o �enama, te sama Konferencija odr�ana 1995. godine u Pekingu predstavljali su najva�niji poticaj za razmatranje de jure i de facto polo�aja �ena u Republici Hrvatskoj. Izaslanstvo koje je sudjelovalo na �etvrtoj svjetskoj konferenciji o �enama, polaze�i od Platforme za djelovanje predlo�ilo je Vladi Republike Hrvatske osnivanje posebnog tijela za unapre�ivanje polo�aja �ena te izradu nacionalnog plana za primjenu Pekin�ke platforme u Republici Hrvatskoj.

Vlada Republike Hrvatske je 9. svibnja 1996. osnovala Povjerenstvo za pitanja jednakosti kao savjetodavno tijelo Vlade sastavljeno od predstavnica/ka ministarstava i drugih dr�avnih tijela, s tajni�tvom povjerenstva u Ministarstvu rada i socijalne skrbi.

Povjerenstvo je polaze�i od Pekin�ke platforme za djelovanje izradilo Nacionalnu politiku za promicanje jednakosti koju je Vlada usvojila 18. prosinca 1997. Nacionalna politika za promicanje jednakosti predvi�ala je, nakon utvr�enog stanja, ciljeve koje je trebalo posti�i i mjere koje je bilo potrebno poduzeti do 2000. godine na kriti�nim podru�jima: Ljudska prava �ena, Institucionalni mehanizmi za pobolj�anje polo�aja �ena, �ene na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja, �ene i zdravlje, �kolovanje i stru�no usavr�avanje �ena, Nasilje nad �enama, �ene i gospodarstvo i �ene i oru�ani sukobi.

Nacionalna politika bila je usmjerena uklanjanju stereotipa da de jure jednakost nu�no zna�i i de facto jednakost spolova. Pri izradi Nacionalne politike pozvane su i nevladine udruge koje se bave ovom problematikom, te je time zapo�ela stvarna suradnja Povjerenstva i nevladinih udruga u unapre�enju polo�aja �ena i provedbi Pekin�ke platforme. Zna�ajno je istaknuti da je nakon demokratskih promjena po�etkom devedesetih u Republici Hrvatskoj osnovan ve�i broj nevladinih udruga (70-tak) koji se sustavno bavi unapre�enjem polo�aja �ena. Povjerenstvo za jednakost je, prepoznaju�i njihov veliki zna�aj i ulogu zapo�elo s uspostav�ljanjem bolje komunikacije, a potom i suradnje s ve�im brojem nevladinih udruga na brojnim podru�jima provo�enja Nacionalne politike. Suradnja Povjerenstva i nevladinih udruga je institucionalizirana tako �to je Povjerenstvo zatra�ilo nevladine udruge koje se bave pravima �ena da imenuju Savjetodavni odbor za koji je bilo predvi�eno da zajedno s Povjerenstvom utvrdi djelovanje na ovom podru�ju.

Polaze�i od 1995. godine i �etvrte svjetske konferencije o �enama te direktne primjene Platforme za djelovanje u Republici Hrvatskoj bilje�imo sljede�i napredak:

� Osnivanje 1996. godine Vladinog Povjerenstva za pitanja jednakosti kao koordinativnog tijela za pra�enje polo�aja �ena i promicanje ravnopravnosti spolova,

� Usvajanje Nacionalne politike za promicanje jednakosti 1997. godine, u kojoj je utvr�eno postoje�e stanje (kao, primjerice, nedovoljno sudjelovanje �ena u javnom i politi�kom �ivotu) te koja sadr�i konkretne mjere za una�pre�enje polo�aja �ena,

� Usvajanjem Nacionalne politike od strane Vlade Republike Hrvatske napu�teno je razmi�ljanje prema kojem je de jure jednakost dovoljna za ostvarivanje de facto jednakosti spolova, te je prihva�ena politika o potrebi poduzimanja razli�itih mjera za unapre�enje polo�aja �ena i postizanje jednakosti spolova,

� Osigurana su financijska sredstva za rad Povjerenstva i provo�enje Nacionalne politike za promicanje jednakosti koja su se svake godine pove�avala i time omogu�avala �irenje aktivnosti Povjerenstva,

� Uspostavljena je suradnja Povjerenstva i nevladinih udruga koje se bave pravima i polo�ajem �ena,

� Nevladine udruge su institucionalno bile uklju�ene u rad Povjerenstva za jednakost,

� Povjerenstvo za jednakost je u suradnji s nevladinim udrugama organiziralo nekoliko zajedni�kih skupova i tribina na kojima su raspravljana razli�ita pitanja vezana uz polo�aj �ena, kao primjerice skup o zastupljenosti �ena u politi�kom �ivotu, te skup o nasilju nad �enama, �ime je potvr�eno da je u pitanjima unapre�enje polo�aja �ena nu�na suradnja Vlade i nevladinih udruga,

� Povjerenstvo je zapo�elo s financijskim podupiranjem projekata nevladinih udruga koji se odnose na provedbu Pekin�ke platforme �ime se omogu�uje �irenje i uklju�ivanje ve�eg broja sudionika u ostvarivanju ciljeva Nacionalne politike.

Osnivanje Povjerenstva za pitanja jednakosti te usvajanje i provo�enje Nacionalne politike, pridonijelo je podizanju svijesti o potrebi djelovanja za postizanje pune jednakosti �ena i mu�karaca. Provedene su brojne mjere za unapre�enje polo�aja �ena i odr�ane tribine uz sudjelovanje nevladinih udruga, a nevladine udruge su samostalno provele niz vrlo korisnih akcija i projekata.

Sve ove djelatnosti jo� uvijek nisu bile dovoljne za stvaranje op�e klime u kojoj bi daljnja demokratizacija dru�tva trebala voditi ve�em zna�aju sustavnog promicanja i postizanja ravnopravnosti spolova.

Provedbom Nacionalne politike uo�eno je da je ostvarivanje predvi�enih ciljeva usko povezano s financijskim sredstvima za provedbu konkretnih mjera odnosno da neke od predvi�enih mjera nisu provedene zbog nedostatka financijskih sredstava. Pove�anje financijskih sredstava je nu�no i za sufinanciranje projekata nevladinih udruga putem kojih se mo�e uklju�iti ve�i broj sudionika u ostvarivanje ciljeva iz Nacionalne politike i Pekin�ke platforme za djelovanja. Uo�en je i nedostatak kvalitetnih statisti�kih pokazatelja, koji bi omogu�ili jasno i sustavno pra�enje kretanja na ovom podru�ju te ocjenu postignutih rezultata. Daljnji problem je vezan uz nedostatak odgovaraju�ih obrazovanih kadrova u dr�avnoj upravi koji bi se sustavno bavili promicanjem politike ujedna�enog sudjelovanja �ena i mu�karaca u svim vidovima dr�avne politike.

NOVA DJELOVANJA I ODRE�ENJA

Nakon parlamentarnih izbora u sije�nju 2000. godine zna�ajno se pove�ao broj zastupnica u Zastupni�kom domu Hrvat�skoga sabora (sa 5,7% na 23,5%) �to je rezultiralo i osnivanjem saborskog Odbora za ravnopravnost spolova. Nova Vlada Republike Hrvatske osnovala je Povjerenstvo za pitanja jednakosti spolova i tako se jasno opredijelila za sustavno rje�avanje pitanja ravnopravnosti �ena i mu�karaca u hrvatskom dru�tvu. Predsjedavaju�om Povjerenstva imenovana je potpredsjednica Vlade �eljka Antunovi�. Na prijedlog Povjerenstva Republika Hrvatska postala je 5. lipnja 2000. potpisnicom Fakultativnog protokola uz Konvenciju o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena, koji je Hrvatski sabor potvrdio 27. sije�nja 2001., a potpred�sjednica Vlade Republike Hrvatske polo�ila je 7. o�ujka 2001. kod Glavnog tajnika UN-a ispravu o potvr�ivanju istoga.

Najnovijom izmjenom Ustava Republike Hrvatske kojom je me�u najvi�e vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske uvr�tena i ravnopravnost spolova iskazana je politi�ka volja i najvi�ega zakonodavnog tijela dr�avne vlasti da se Republika Hrvatska svrsta me�u sve one demokratske dr�ave koje svoj poredak grade uz puno priznanje i promicanje ravnopravnosti �ena i mu�karaca kao neizostavnog preduvjeta za odr�ivi razvoj. Time je potvr�eno politi�ko na�elo da je paritetna demokracija jedina stvarna demokracija, te su postavljeni temelji daljnjoj zakonodavnoj regulativi kojom se stvara okru�enje jednakih mogu�nosti za oba spola i dosljednoj primjeni te regulative u praksi.

U New Yorku je u lipnju 2000. godine odr�ano Posebno zasjedanje Op�e skup�tine Ujedinjenih naroda: ��ene 2000.: Jednakost spolova, razvoj i mir� na kojem su raspravljena djelovanja tijekom pet godina primjene pekin�ke Platforme za djelovanje. Predstavnice/ci dr�ava sudionica zasjedanja usvojili su zavr�ni dokument �Peking+5� koji je utvrdio postignu�a i prepreke, te zacrtao daljnju politiku za promociju polo�aja �ena na svim kriti�nim podru�jima obuhva�enim Platformom. Politi�ka deklaracija usvojena na Posebnom zasjedanju

Op�e skup�tine potvr�uje ciljeve i stremljenja Platforme za djelovanje, pozdravlja napretke postignute u njenoj provedbi, te utvr�uje obvezu dr�ava za daljnjom primjenom Platforme i redovitom ocjenom po�stignu�a o kojima �e se raspraviti 2005. godine, deset godina nakon njezina dono�enja.

Polaze�i od izlu�nih dokumenata Posebnog zasjedanja Op�e skup�tine i uo�enih nedostataka u primjeni Nacionalne politike do 2000. godine Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske zapo�elo je dijalog s nevladinim sektorom o daljnjim djelovanjima koje je na podru�ju ravnopravnosti spolova potrebno poduzeti u Republici Hrvatskoj kroz kreiranje nove politike. U tu svrhu organiziran je 5. i 6. listopada 2000. nacionalni skup: ��ene u Hrvatskoj 2001.-2005.� na kojoj su predstavnice/ci Hrvatskoga sabora, Vlade, nevladinih �enskih udruga, politi�kih stranaka, sindikata i znanstvenih institucija, ocjenjuju�i dosada�nji rad na podru�ju ravnopravnosti spolova u Republici Hrvatskoj, u razdoblju 1995.-2000. godine, donijeli zaklju�ke o ciljevima daljnjeg djelovanja, temeljnim odrednicama nove nacionalne politike i institucionalnim mehanizmima za provedbu iste kako slijedi:

ZAKLJU�CI SA SKUPA ��ENE U HRVATSKOJ 2001. - 2005.�

I. Tematska cjelina: Evaluacija dosada�njeg rada Povjerenstva Vlade Republike Hrvatske za pitanja jednakosti (spolova)

Zaklju�ci:

1. Zbog nedostatka politi�ke volje Povjerenstvo nije imalo stvarnog utjecaja unutar Vlade Republike Hrvatske i u tijelima dr�avne uprave da se provedu sve mjere zacrtane Nacionalnom politikom za promicanje jednakosti, dakle nije imalo izvr�ne mo�i jer se nisu uspostavili nacionalni mehanizmi koji bi osigurali provedbu.

2. Suradnja Povjerenstva i nevladinih udruga nije bila do�volj�no u�inkovita i dovoljno transparentna.

3. O radu Povjerenstva premalo se znalo u javnosti.

4. Financijska sredstva za rad Povjerenstva bila su nedo�statna.�

5. Povjerenstvo nije imalo osobu ili osobe koje bi se isklju�ilo bavile poslovima vezanim za rad Povjerenstva.

6. Dio mjera predvi�enih Nacionalnom politikom za promicanje jednakosti nije realiziran.

II. Tematska cjelina: Institucionalni mehanizmi za unapre�enje polo�aja �ena

Zaklju�ci:

1. Povjerenstvo �e ostati me�uresorno tijelo, te �e se strukturno usavr�iti uklju�ivanjem nezavisnih stru�njakinja.

2. Kroz Nacionalnu politiku potrebno je utvrditi na�ine pro��irivanja nadle�nosti Povjerenstva.

3. Povjerenstvo �e te�iti pobolj�anju kvalitete svog rada i u tu svrhu �e pristupiti profesionalizaciji osnivanjem operativnog tijela i kvalitetnom stalnom edukacijom svojih �lanica i �lanova.

4. Operativno tijelo pru�at �e stru�nu i tehni�ku podr�ku Povjerenstvu i osigurati kvalitetnije povezivanje s nevladinim udrugama, sindikatima i znanstvenim institucijama koje se bave polo�ajem �ena u dru�tvu.

5. Nadle�nosti operativnog tijela moraju biti tako utvr�ene da mu omogu�e djelotvorno provo�enje svih zada�a Povjerenstva.

6. Promjenom na�ina rada Povjerenstva stvaraju se mogu�nosti de se u narednom petogodi�njem razdoblju postave temelji za ustrojstvo kvalitetnijih nacionalnih mehanizama za pobolj�anje polo�aja �ena u Hrvatskoj.

7. U cilju pove�anja u�inkovitosti Povjerenstva potrebno je evaluaciju njegova rada provoditi redovito.

8. Potaknuti osnivanja regionalnih tijela za promicanje polo�aja �ena i ustrojiti vertikalnu komunikaciju i koordinaciju.

III. Tematska cjelina: Nova nacionalna politika
2001. - 2005.

Zaklju�ci:

1. Podru�ja koja mora obuhvatiti nova nacionalna politika jesu:

�ene i obrazovanje �ene na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja

�ene i zdravlje Institucionalni mehanizmi

Nasilje nad �enama �enska ljudska prava

�ene i oru�ani sukobi �ene u medijima

�ene i gospodarstvo �ene i okoli�.

2. Za svako od podru�ja osnivaju se radne skupine za izradu nacrta:

1. �ene i obrazovanje (Sanja Sarnavka, Aida Bagi�, Rasima Kaji�, Jasna Belamari�, Sanja Cesar, Maja Mamula)

2. �ene i zdravlje (Mirjana Bilopavlovi�)

3. Nasilje nad �enama (Irena Mraovi�-Cajner, Katarina Vidovi�, Sadika Zvirki�, Zdenka Ungar, �ur�ica Duli�-Mate�i�, Mirjana Bilopavlovi�)

4. �ene i oru�ani sukobi (Martina Beli�, Aida Bagi�, Vesna Kesi�)

5. �ene i gospodarstvo (Vlatka Kutnjak, Ela Kure�evi�, Ana Kne�evi�, Suzana Kunac, Jagoda Milidrag-�mid, Biserka Mom�inovi�)

6. �ene na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja (Jelena Cukrov, Dijana Top�i�, Biserka Mom�inovi�, Marina Peri�, Mirjana �erin, Marijana Crnjak Habek)

7. Institucionalni mehanizmi (Lovorka Marinovi�, Ela Kure�evi�, Rasima Kaji�)

8. �enska ljudska prava (Katarina Vidovi�, Marijana Crnjak Habek, �ur�ica Duli�-Mate�i�)

9. �ene i mediji (Sanja Sarnavka, Snije�ana Matej�i�, Jasna Belamari�, Suzana Kunac, Renata Vujnovi�)

10. �ene i okoli� (Biserka Hegedi�, Mirjana �erin)

Povjerenstvo �e odrediti svoje predstavnice u svaku od radnih skupina prema resorima koje pokrivaju.

3. Najkasnije do 1. studenoga 2000., radne skupine, sastav�ljene od predstavnica nevladinih udruga koje su se prijavile na skupu i �lanica Povjerenstva, pripremit �e nacrt nove nacionalne politike o promicanju jednakosti spolova prema dogovorenim tematskim podru�jima i dostaviti ga tajni�tvu Povjerenstva.

4. Nacrte �e skupine pripremiti prema materijalima koje su nevladine organizacije i tijela dr�avne uprave dostavili Povjerenstvu.

5. Predstavnice Povjerenstva sazvat �e radne skupine najkasnije do 20. listopada 2000. Radni materijali poslat �e se svim prijavljenima u radne skupine u ponedjeljak 9. listopada 2000.

Sukladno navedenim zaklju�cima oformljene su radne skupine i odre�ene koordinatorice od strane Povjerenstva: Ana Smajlovi� i Vera �utalo-RS �ene i obrazovanje, Mila Hrabri�-RS �ene i zdravlje, Lidija Lukina Karajkovi� i Vesna Be�i�-RS Nasilje nad �enama, Sanja �elinski Matunec-RS �ene i gospodarstvo, Marina Musulin-RS �ene na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja i RS Institucionalni mehanizmi, dr. sc. Adinda Dul�i� i Katarina Ivankovi� Kne�evi�-RS �enska ljudska prava, Katarina Ivankovi� Kne�evi�-RS �ene i oru�ani sukobi, Ivana Gorani�-RS �ene u medijima i Sonja Marketi� Pa�i�-RS �ene i okoli�.

Tijekom izrade nacionalne politike odlu�eno je, a obzirom na izmjene Ustava Republike Hrvatske, da se naziv politike promijeni u Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova.

NACIONALNA POLITIKA ZA PROMICANJE

RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA

PROGRAM DJELOVANJA

1. LJUDSKA PRAVA �ENA

a) provo�enje me�unarodnih ugovora o ljudskim pravima kojih je stranka Republika Hrvatska

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u cilju preispitivanja uskla�enosti va�e�ih zakona u Republici Hrvatskoj s temeljnim me�unarodnim ugovorima i regionalnim ugovorima o ljudskim pravima �ena, osnovat �e, do travnja 2002. godine radne skupine za sljede�a podru�ja: Socijalna sigurnost, rad i zapo�ljavanje; Obrazovanje; Gospodarstvo; Nasilje nad �enama i �enska ljudska prava, u kojima �e biti predstavnice/ci Povjerenstva i stru�njakinje/ci iz nevladinih udruga i drugih mjerodavnih institucija.

2. Radne skupine iz to�ke a) 1. �e, vode�i ra�una i o preporukama Odbora za ukidanje svih oblika diskriminacije �ena, do kraja 2002. godine izraditi izvje��a o uskla�enosti hrvatskih zakona s me�unarodnim ugovorima o ljudskim pravima �ena, te �e na temelju navedenih izvje��a, u slu�ajevima neuskla�enosti, dati prijedloge za izmjene i dopune zakona.

3. Sva ministarstva i druga tijela dr�avne uprave dostavljat �e Povjerenstvu na mi�ljenje, sve prijedloge zakona koji reguliraju materiju od utjecaja na polo�aj �ena. Mi�ljenja se Povjerenstva moraju uzeti u obzir pri dostavljanju zakonskih prijedloga Vladi Republike Hrvatske, a ukoliko ne budu prihva�ena moraju se obrazlo�iti.

4. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova dostavljat �e mi�ljenja iz to�ke a) 3. Odboru za ravnopravnost spolova Hrvat�skoga sabora.

b) pra�enje provedbe zakona i nacionalnih politika koje na bilo koji na�in utje�u na polo�aj �ena u Republici Hrvatskoj

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Sva ministarstva i druga dr�avna tijela, putem svojih pred�stavnica/ka koji su �lanice/ovi Povjerenstva za ravnopravnost spolova, dostavljat �e Tajni�tvu Povjerenstva za ravnopravnost spolova svakih �est mjeseci izvje��a, koja sadr�avaju analizu stanja, probleme i prijedloge za rje�avanje tih problema o primjeni zakona i provedbi nacionalnih politika koje na bilo koji na�in utje�u na polo�aj �ena u Republici Hrvatskoj. Tajni�tvo �e sva izvje��a objedinjavati i objavljivati na Web stranicama Povjerenstva.

2. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova zatra�it �e od �enskih nevladinih udruga da o svojim spoznajama provedbe zakona koji utje�u na polo�aj �ena izvje��uju Tajni�tvo Povjerenstva. Povjerenstvo �e o tome redovito raspravljati, izvje��ivati Hrvatski sabor, Vladu Republike Hrvatske i resorna ministarstva, te spoznaje nevladinih udruga i svoja djelovanja u svezi s tim objavljivati na Web stranicama Povjerenstva.

c) upoznavanje �to ve�eg broja �ena s njihovim temeljnim ljudskim pravima, posebice s pravima koja proizlaze iz Me�unarodne konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena i zakonodavstva Republike Hrvatske, te o na�inima ostvarivanja i za�tite tih prava

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ured za udruge, u sklopu redovnog javnoga natje�aja iz podru�ja aktivnosti �Promicanje i za�tita ljudskih prava� odobrit �e financijsku potporu za projekte nevladinih udruga kojima �e se sustavno provoditi upoznavanje �to ve�eg broja �ena s njihovim postoje�im pravima i putevima za�tite tih prava.

2. Jednom godi�nje Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora, uz sudjelovanje stranih stru�njakinja/ka i predstavnica/ka me�unarodnih organizacija, organizirat �e seminar o ljudskim pravima �ena koji �e biti promoviran kroz javna glasila i namijenjen naj�irem krugu sudionika/ca.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova izdat �e do o�ujka 2002. godine bro�uru s hrvatskim prijevodima tekstova me�unarodnih ugovora o ljudskim pravima �ena koju �e raspodijeliti uz pomo� medija.

d) dono�enje posebnog zakona o ravnopravnosti spolova

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Najkasnije do lipnja 2002. godine Povjerenstvo �e inicirati pokretanje postupka za dono�enje zakona o ravnopravnosti spolova.

e) obilje�avanje va�nih datuma vezanih za promicanje i za�titu ljudskih prava �ena uklju�uju�i:

� Me�unarodni dan �ena

� Me�unarodni dan borbe protiv nasilja nad �enama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Tajni�tvo Povjerenstva za ravnopravnost spolova svake �e godine u suradnji s nevladinim �enskim udrugama osmisliti javna djelovanja za obilje�avanje datuma koji su vezani za promicanje i za�titu ljudskih prava �ena.

2. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s nevladinim �enskim udrugama zapo�et �e kampanju za obilje�avanje 22. rujna kao Nacionalnog dana borbe protiv nasilja nad �enama.

f) obrazovanje o ljudskim pravima �ena u dr�avnim slu�bama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave, izradit �e do lipnja 2002. godine program sustavnog obrazovanja dr�avnih du�nosnica/ka, slu�benica/ka i namje�tenica/ka o ljud�skim pravima �ena, te uvo�enje na�ela ravnopravnosti spolova u sva djelovanja dr�avnih tijela koji �e se po�eti provoditi od 2002. godine

2. Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave do kraja 2002. godine izmijenit �e programe polaganja stru�nih ispita na na�in da se u te programe uklju�i materija o ljudskim pravima �ena.

g) uklju�ivanje na�ela ravnopravnosti spolova u izradu i primjenu svih nacionalnih politika i djelovanja dr�avnih tijela

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova u suradnji s me�unarodnim organizacijama i nevladinim �enskim udrugama organizirat �e tijekom 2002. godine seminar �Ravnopravnost spolova kao temeljno na�elo-izazov za 21. stolje�e� za slu�benice/ke i namje�tenice/ke u dr�avnoj i javnim slu�bama, te dr�avne du�nosnice/ke.

2. Za du�nosnice/ke, slu�benice/ke i namje�tenice/ke u jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, uz suradnju s lokalnim povjerenstvima i nevladinim �enskim udrugama, Povjerenstvo za ravnopravnost spolova organizirat �e tijekom 2002.godine posebne seminare: �Obrazovanje predava�a o ravnopravnost spolova�, kao po�etno djelovanje za obrazovanje svih zaposlenih u tijelima lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.

) za�tita i promicanje ljudskih prava pojedinih skupina �ena

PROGRAMSKE ZADA�E:

a) �ene s invaliditetom

1. Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske pri odabiru financiranja projekata nevladinih �enskih udruga vodit �e ra�una o projektima namijenjenim pobolj�anju polo�aja �ena s invaliditetom, te �e svake godine, u okviru svojih redovitih aktivnosti, na prijedlog Povjerenstva za ravnopravnost spolova i uz savjetovanje s Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i financijski podupirati takve projekte.

2. Dr�avni zavod za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i u suradnji s nevladinim udrugama koje skrbe za osobe s invaliditetom i ostalim �enskim udrugama, u svrhu promicanja i ukazivanja na posebne potrebe �ena s invaliditetom, organizirat �e dva puta godi�nje predavanja na temu ��ene s invaliditetom - ostvarivanje temeljnih ljudskih prava�.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova i Dr�avni zavod za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i u suradnji s udrugama koje skrbe za osobe s invaliditetom izradit �e program djelovanja u skladu s kojim �e po�ev�i od kraja 2001. godine putem medija (tisak, TV) informirati �ene s invaliditetom o njihovim ljudskim pravima i upoznavati javnost o problemima s kojima se susre�u �ene s invaliditetom.

4. Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo rada i socijalne skrbi uklju�it �e se u rje�avanje pitanja tjelesnog vje�banja i �porta kroz sustav obrazovanja i rehabilitacije �ena s invalidno��u.

b) �ene u ruralnim podru�jima

4. Ministarstvo poljoprivrede i �umarstva, u suradnji s Organizacijom za prehranu i poljoprivredu (FAO) i drugim me�unarodnim organizacijama, u cilju uklju�ivanja znanja i iskustava �ena u odr�ivom razvitku i pove�anja njihova sudjelovanja u razvoju ruralnog prostora, te promicanja obrazovanja i javne svijesti omogu�it �e odlazak hrvatskih stru�njakinja/ka na me�unarodne te�ajeve koji obuhva�aju metodologiju rada za �ene koje �ive u ruralnim podru�jima.

5. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede i �umarstva i Hrvatskim zavodom za poljoprivrednu savjetodavnu slu�bu promicat �e obrazovanje �ena u ruralnim podru�jima, radi pove�anja njihove uloge u proizvodnji, upravljanju i kori�tenju prehrambenih i prirodnih izvora.

6. Ministarstvo poljoprivrede i �umarstva, radi informiranja javnosti i utjecanja na javnu svijest, u suradnji s Povjerenstvom za ravnopravnost spolova, jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave i nevladinim udrugama obilje�it �e svake godine Svjetski dan seoskih �ena (15. listopada) promoviraju�i kroz medije sve dobre inicijative koje potje�u od �ena koje �ive na ruralnim podru�jima Republike Hrvatske.

7. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s mjesnim odborima jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave poticat �e udru�ivanje seoskih �ena u udruge te �e promovirati njihov rad.

8. Ministarstvo poljoprivrede i �umarstva po�ev�i od 2002. godine financijski �e podupirati projekte kojima se istra�uje uloga �ena u razvitku ruralnih podru�ja.

c) samohrane majke

9. Ministarstvo rada i socijalne skrbi, u suradnji s Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i, prikupit �e do kraja 2002. godine podatke o broju i polo�aju majki koje same skrbe o djeci i na temelju toga tijekom 2003. godine izraditi cjelovit program pomo�i takvim majkama, te izdati bro�uru o dr�avnim institucijama kojima se takove osobe mogu obratiti za ostvarenje i za�titu svojih prava. Bro�ura �e se raspodijeliti u svim podru�nim slu�bama Hrvatskog zavoda za zapo�ljavanje, domovima zdravlja, tijelima dr�avne uprave i lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.

d) �ene pripadnice nacionalnih manjina

10. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Uredom Vlade Republike Hrvatske za nacionalne manjine i Dr�avnim zavodom za statistiku, osnovat �e, do kraja 2001. godine, radnu skupinu koja �e prikupiti podatke o polo�aju �ena pripadnica nacionalnih manjina i o tome, najkasnije do rujna 2002. godine, sastaviti izvje��e i, uz suradnju Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora i Ureda Vlade Republike Hrvatske za nacionalne manjine, izraditi program djelovanja o unapre�enju polo�aja �ena pripadnica nacionalnih manjina.

11. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova uz suradnju s nevladinim udrugama koje se bave polo�ajem �ena pripadnica nacionalnih manjina, nakon izvr�enja zada�e iz to�ke d)10., organizirat �e jednom godi�nje javne tribine o polo�aju i ulozi �ena pripadnica nacionalnih manjina, te promicanju za�tite njihovih temeljnih ljudskih prava.

e) �ene starije dobi

12. Ministarstvo rada i socijalne skrbi zatra�it �e od svih centara za socijalnu skrb da do lipnja 2002. godine izrade ocjenu stanja na svom podru�ju, a vezano za polo�aj �ena starije dobi. Na temelju ocjene stanja Ministarstvo rada i socijalne skrbi izradit �e prijedlog programa o mogu�nostima i na�inima ostvarenja posebnih potreba tih �ena, vode�i posebno ra�una o �enama starije dobi koje �ive same.

f) objavljivanje statisti�kih podataka razvrstanih po spolu o polo�aju �ena u svim podru�jima �ivota

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova jednom godi�nje objavit �e bro�uru sa statisti�kim podacima razvrstanim po spolu i, ukoliko je mogu�e, po srodstvu o polo�aju �ena u svim podru�jima odre�enim ovim Programom djelovanja.

2. �ENE I ZDRAVLJE

a) promicanje i osiguranje punog ostvarenja prava �ena na najvi�e standarde tjelesnog i du�evnog zdravlja

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo zdravstva vodit �e ra�una o posebnim potrebama �ena pri izradi zakonskih prijedloga koji su od zna�ajnog utjecaja na zdravlje �ena, a vezani su za ostvarenje Strategije i plana reforme sustava zdravstva i zdravstvenog osiguranja Republike Hrvatske.

2. Ministarstvo zdravstva �e putem Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo osigurati, najkasnije do 2002. godine, prikupljanje i obradu zdravstvenih pokazatelja po spolu u slu�ajevima zna�ajnim za pra�enje zdravstvenog stanja �ena.

3. Ministarstvo financija do lipnja 2002. godine ispitat �e mogu�nosti i predlo�iti izmjene poreznih zakona kojima bi se poslodavce odgovaraju�im poreznim olak�icama poticalo na organiziranje sistematskih preventivnih pregleda �ena.

4. Ministarstvo zdravstva izradit �e do kraja 2002. godine program mjera kojima �e se, u svrhu za�tite trudnica kao posebno osjetljive skupine �ena, poticati trudnice na redovite lije�ni�ke preglede tijekom i nakon trudno�e.

5. Ministarstvo zdravstva, u suradnji s Ministarstvom rada i socijalne skrbi, obavje�tavat �e �ene o posebnim rizicima vezanim za ugro�avanje zdravlja �ena koje rade, uva�avaju�i posebnosti radnih mjesta i uvjeta u kojima �ene rade, te o mogu�nostima za�tite i o�uvanja njihovog zdravlja.

b) promicanje znanja o prednostima planiranja obitelji i primjeni kontracepcije, te razvijanje svijesti o odgo�vor�no�sti mu�karaca u planiranju obitelji

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo zdravstva u suradnji s Ministarstvom prosvjete i �porta i Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i nastavit �e s provo�enjem dosada�njih aktivnosti radi informiranja �ena i djevojaka o metodama planiranja obitelji i spolnim funkcijama njihovog tijela pripremom odgovaraju�ih zdravstveno prosvjetnih materijala: kaseta, bro�ura i drugih materijala, te njihovom raspodjelom putem �kola i �upanijskih zavoda za javno zdravstvo.

2. Ministarstvo zdravstva, u suradnji sa �kolama, od �kolske godine 2002./2003. zapo�et �e u ve�im gradovima, a potom na cijelom podru�ju Republike Hrvatske, posebno uklju�uju�i seoske �kole, organizirano zdravstveno prosvje�ivanje namijenjeno adolescentima i to odr�avanjem javnih predavanja s temom planiranja obitelji i ja�anja odgovornosti mu�karaca u planiranju obitelji.

3. Zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravstva �e u okviru svog djelovanja prilikom redovnog zdravstveno-inspekcijskog nadzora zdravstvenih ustanova posebnu pa�nju posvetiti dostupnosti i sigurnosti uvjeta u kojima se prekidaju trudno�e, u skladu sa zakonom propisanim postupkom.

4. Ministarstvo zdravstva �e osigurati da djelatnosti �kolske medicine u �upanijskim zavodima za javno zdravstvo jedanput tjedno provode savjetovanja adolescentica/ata o seksualnosti, kontracepciji i za�titi od spolno prenosivih bolesti.

5. Ministarstvo zdravstva �e voditi brigu o opskrbljenosti tr�i�ta svim vrstama kontraceptivnih sredstava, uklju�uju�i i sredstva postkoitalne kontracepcije, te �e o tome redovito izvje��ivati Povjerenstvo za ravnopravnost spolova.

c) promicanje smanjenja smrtnosti novoro�en�adi i male djece

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo zdravstva provodit �e obrazovanje iz podru�ja neonataologije stru�njaka pedijatara koji rade na poslovima zbrinjavanja novoro�en�adi u rodili�tima.

2. Zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravstva �e poja�ati zdravstveno-inspekcijski nadzor zdravstvenih ustanova iz podru�ja neonatologije.

d) promicanje u javnosti prednosti hranjenja na prsa

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo zdravstva uz dosada�nje aktivnosti vezane za projekt promicanja dojenja pokrenut �e, do lipnja 2002. godine, inicijativu za usvajanje Zakona o promicanju i za�titi dojenja.

2. Ministarstvo zdravstva �e 2001. godine posebno obilje�iti dvogodi�njicu provo�enja projekta �Sretna beba� te nastaviti s tom praksom u svim rodili�tima u Republici Hrvatskoj.

e) ja�anje aktivnosti na obrazovanju o spolno prenosivim bolestima uklju�uju�i HIV/AIDS

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za AIDS koje djeluje pri Ministarstvu zdravstva, uva�avaju�i posebne potrebe �ena i djevojaka, nastavit �e s procesom informiranja javnosti o prevenciji i borbi protiv AIDS-a, putem medija, izdavanjem plakata i bro�ura.

2. Svake godine Ministarstvo zdravstva �e obilje�iti Dan borbe protiv AIDS-a, a u dogovoru s Ministarstvom prosvjete i �porta, toga dana u osnovnim i srednjim �kolama organizirat �e posebne programe.

3. Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo prosvjete i �porta u suradnji s nevladinim udrugama i drugim mjerodavnim institucijama izradit �e program obrazovanja o reproduktivnom zdravlju djece i mlade�i u osnovnim i srednjim �kolama, kojega �e po�eti provoditi u �kolskoj godini 2002./2003.

f) Promicanje i poticanje, te provedba programa, uz potporu medija, usmjerenih na sprje�avanje, rano otkrivanje i lije�enje raka dojke, maternice i drugih vrsta zlo�udnih bolesti reproduktivnog sustava �ena

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo zdravstva i Liga za borbu protiv raka nastavit �e sa zapo�etim aktivnostima na obrazovanju �ena o pravovremenoj za�titi i ranom otkrivanju zlo�udnih bolesti izdavanjem bro�ura, obrazovnih letaka i drugim aktivnostima uz znatno �iru raspodjelu svih materijala u domovima zdravlja i �kolama.

2. Ministarstvo zdravstva i Liga za borbu protiv raka svake �e godine posebnim programom kroz medije obilje�iti Me�unarodni tjedan borbe protiv raka, s posebnim naglaskom na prevenciju raka dojke.

3. Ministarstvo zdravstva pristupit �e tijekom 2001. godine izradi Nacionalnog programa za prevenciju svih karcinoma, uklju�uju�i i ginekolo�ki karcinom. U Nacionalnom programu posebna pa�nja posvetit �e se utvr�ivanju mjera kojima �e se svim �enama omogu�iti ve�a dostupnost i besplatna dijagnostika �to �e pridonijeti u�inkovitijem lije�enju i palijativnoj skrbi.

4. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Odborom za ravnopravnost spolova i nevladinim udrugama, te ostalim mjerodavnim institucijama, a radi osiguranja �to ve�eg broja mamografa u domovima zdravlja u jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, organizirat �e svake godine niz akcija putem kojih �e se prikupljati i osigurati sredstva za kupnju mamografa.

g) promicati bavljenje �ena sportom kao jednim od oblika za postizanje i o�uvanje zdravlja �ena

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova u suradnji s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora, te stru�njakinjama/cima iz sportskog i medicinskog �ivota izradit �e, najkasnije do kraja 2002. godine, program sustavnog promicanja bavljenja �ena sportom kao jednim od oblika za postizanje i o�uvanje zdravlja �ena.

3. NASILJE NAD �ENAMA

a) izrada nacionalne strategiju za borbu protiv nasilja nad �enama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova osnovat �e Radnu skupinu za izradu Nacionalne strategije za borbu protiv nasilja nad �enama. �lanice/ovi ove Radne skupine bit �e predstavnice/ci Vlade i resornih ministarstava na najvi�oj razini i nezavisne stru�njakinje/aci iz nevladinih udruga koje se bave problematikom nasilja nad �enama i drugih mjerodavnih institucija. Nacionalnu strategiju Radna skupina izradit �e do kraja 2002. godine na temelju izvr�ene ocjene postoje�eg stanja na podru�ju za�tite i podr�ke �enama �rtvama nasilja, prikupljenih broj�anih pokazatelja, utvr�enih uzroka, prirode i posljedica nasilja nad �enama, te analize hrvatskog zakonodavstva, kao i zaklju�aka Hrvatskoga sabora.

b) analiza zakona kojima se sankcionira nasilje nad �enama i osiguranje pra�enja provedbe tih zakona

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave najmanje dva puta godi�nje izvje��ivat �e Povjerenstvo za ravnopravnost spolova i Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora o primjeni Zakona o prekr�ajima, Kaznenog zakona i Zakona o kaznenom postupku, Ministarstvo rada i socijalne skrbi o primjeni Obiteljskog zakona, a Ministarstvo unutarnjih poslova o djelovanjima u okviru svoje nadle�nosti, vezanim za nasilje nad �enama, posebice o statisti�kim podacima vezanim za isto.

2. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova objavljivat �e izvje��a i statisti�ke podatke iz programske zada�e 1. na Web stranicama Povjerenstva.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova aktivno �e sura�ivati sa �enskim nevladinim udrugama koje djeluju na suzbijanju nasilja nad �enama i uva�avati njihova neposredna iskustva pri predlaganju novih zakona i mjera za borbu protiv nasilja nad �enama.

c) provo�enje stalnog obrazovanja svih osoba koje rade na provedbi zakona, pru�anju usluga i podr�ke u slu�ajevima nasilja nad �enama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave i Ministarstvo vanjskih poslova nastavit �e suradnju s me�unarodnim organizacijama, radi razmjene saznanja i podataka, te provedbe izobrazbe policije i sudaca o borbi protiv krijum�arenja, odnosno trgovine �enama i djecom u svrhu spolnog iskori�tavanja.

2. Ministarstvo unutarnjih poslova provodit �e dopunsku obuku policijskih slu�benica/ka u sklopu Ravnateljstva policije u svezi s kriminalitetom po�injenim prema �enama i djeci.

3. Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave nastavit �e posebnu izobrazbu osoba koje rade u dr�avnom odvjetni�tvu i na sudovima, a u doticaju su sa �enama �rtvama nasilja.

d) osiguranje financijske pomo�i �enama �rtvama nasilja

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Vlada Republike Hrvatske �e svake godine, po�ev�i od 2002. godine, u dr�avnom prora�unu, sukladno postoje�em zakonodavstvu i prora�unskoj politici, osigurat sredstva za financijsku potporu nevladinim udrugama koje skrbe o �enama �rtvama nasilja.

e) potaknuti osnivanje posebnih policijskih odjela za vo�enje i obradu predmeta koji se odnose na nasilje nad �enama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo unutarnjih poslova izradit �e do kraja 2003. godine analizu stanja i obu�enosti djelatnika policije o problematici nasilja nad �enama, te ispitati mogu�nost osnivanja posebnih policijskih odjela za vo�enje i obradu predmeta koji se odnose na nasilje nad �enama, posebice u obitelji.

2. S obzirom da je suradnja s gra�anima prijeko potreban preduvjet kvalitetnog funkcioniranja policije i imaju�i u vidu �injenicu da veli�ini tamne brojke nasilni�kog kriminaliteta nad �enama pridonosi i nespremnost �rtve da prijavi kazneno djelo, Ministarstvo unutarnjih poslova do kraja 2003. godine pokrenut �e istra�ivanje o stavovima i o�ekivanjima �ena kada je rije� o postupanju policije povodom razli�itih kaznenih djela po�injenih na �tetu �ena.

f) izrada analize postoje�eg stanja i davanje preporuke o osnutku obiteljskih sudova

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Na temelju analize postoje�eg stanja iz to�ke 3. a) 1. Povjerenstvo �e u suradnji s Radnom skupinom za borbu protiv nasilja nad �enama, uzimaju�i u obzir zaklju�ke Hrvatskoga sabora o ovoj materiji, najkasnije do kraja 2002. godine, dati preporuke o osnutku obiteljskih sudova.

4. �ENE I ORU�ANI SUKOBI

a) upoznavanje i kontinuirano informiranje �ena o Me�unarodnom kaznenom sudu u Rimu

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo pravosu�a, uprave i lokalne samouprave osigurat �e prevo�enje, tiskanje i raspodjelu bro�ure s hrvatskim tekstom Statuta Me�unarodnoga kaznenog suda u Rimu.

2. Radi upoznavanja dr�avnih institucija s pitanjima vezanim za ravnopravnost spolova u Statutu Me�unarodnoga kaznenog suda u Rimu Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Ministarstvom pravosu�a, uprave i lokalne samouprave organizirat �e tijekom 2002. godine seminar o toj temi.

3. Stru�njakinje/ci Ministarstva pravosu�a, uprave i lokalne samouprave, kao oblik suradnje sa �enskim nevladinim udrugama, sudjelovat �e, od 2002. do 2005. godine kao predava�ice/�i na tribinama nevladinih udruga o pitanjima vezanim za ravnopravnost spolova Statuta i o radu Pripremne komisije Me�unarodnoga kaznenog suda.

b) upoznavanje i kontinuirano informiranje �ena o Me�unarodnom kaznenom sudu za podru�je biv�e Jugoslavije

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Radi upoznavanja �to ve�eg broja �ena i stru�ne javnosti s pitanjima vezanim za ravnopravnost spolova u Statutu Me�unarodnoga kaznenog suda za podru�je biv�e Jugoslavije Ured za suradnju s Ha�kim sudom osigurat �e publiciranje hrvatskog teksta Statuta.

2. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s Uredom za suradnju s Ha�kim sudom i �enskim nevladinim udrugama, organizirat �e tijekom 2002.-2005. godine seminare i predavanja o pitanjima vezanim za ravnopravnost spolova Statuta Me�unarodnoga kaznenog suda za podru�je biv�e Jugoslavije.

c) dodatno obrazovanje djece i �ena o minama i ostalim vrstama eksplozivnih naprava

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za javne radove, obnovu i graditeljstvo, Ministarstvo prosvjete i �porta, Ministarstvo obrane i Ministarstvo unutarnjih poslova u suradnji s Centrom za razminiravanje izradit �e do lipnja 2002. godine poseban program obrazovanja �ena povratnica o minama na podru�jima gdje se nalazi najve�i broj mina.

d) osiguranje odgovaraju�e pomo�i �enama prognanicama, povratnicama, sudionicama i stradalnicama domovinskog rata i olak�avanje njihovog povratka i ponovnog uklju�ivanja u dru�tvo

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Hrvatski zavod za zapo�ljavanje, pri provo�enju mjera aktivne politike zapo�ljavanja prioritetno �e voditi ra�una o potrebama �ena povratnica. U tu svrhu osigurat �e im, u svojim podru�nim slu�bama, primjeren pristup informacijama o mjerama aktivne politike zapo�ljavanja.

2. Do rujna 2002. godine Ministarstvo rada i socijalne skrbi izradit �e program sustavnog pru�anja psiholo�ke pomo�i prognanicama i povratnicama koji �e se provoditi u centrima socijalne skrbi na podru�jima gdje su smje�tene prognanice i na podru�jima povratka.

3. Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske pri odabiru financiranja projekata nevladinih �enskih udruga vodit �e ra�una o projektima nevladinih udruga koje pru�aju psiholo�ku pomo� �enama prognanicama, povratnicama, sudionicama i stradalnicama domovinskog rata.

4. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova �e do travnja 2002. godine izraditi preporuku tijelima jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave o uva�avanju posebnih potreba �enskih nevladinih udruga na podru�jima povratka, posebice glede osiguranja prostora za rad istih.

5. Ministarstvo prosvjete i �porta, Ministarstvo znanosti i tehnologije i Hrvatski zavod za zapo�ljavanje, poduzet �e mjere kojima �e se osigurati svim zainteresiranima �enama stradalnicama, posebice �enama stradalnicama od mina i civilnim �rtvama rata, besplatan nastavak �kolovanja, besplatno dodatno �kolovanje ili prekvalifikacija.

6. Ministarstvo rada i socijalne skrbi u suradnji s Ministarstvom za javne radove, obnovu i graditeljstvo i Ministarstvom za europske integracije pokrenut �e projekt osnivanja Me�unarodnog centra za �ene stradalnice domovinskog rata �ija bi primarna zada�a bila koordinacija razli�itih sustava skrbi za �ene stradalnice, a u cilju njihovog osposobljavanja za samostalno rje�avanje problema s kojima se susre�u u svakodnevnom �ivotu.

e) promicanje sudjelovanja �ena u djelovanju za mir na svim razinama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova uputit �e do travnja 2002. godine preporuku dr�avnim tijelima i institucijama koje u okviru svoje nadle�nosti odlu�uju o pitanjima vezanim za odr�anje mira i o nacionalnoj sigurnosti da u svoj rad uklju�e �ene.

2. Ministarstvo prosvjete i �porta, Ministarstvo kulture, Dr�avni zavod za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i i Ured za udruge, u suradnji s nevladinim udrugama koje promi�u nenasilno rje�avanje sukoba, izradit �e do po�etka �kolske godine 2002/2003. program obrazovanja mladih za toleranciju, kulturu mira i nenasilno rje�avanje sukoba, koji �e se provoditi na lokalnim razinama putem radionica.

f) razvijanje znanja o me�unarodnom humanitarnom pravu i ljudskim pravima, osobito o sprje�avanju nasilja nad �enama u ratu i oru�anim sukobima

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo obrane u suradnji s Povjerenstvom za ravnopravnost spolova predlo�it �e najkasnije do rujna 2002. godine uvo�enje kolegija o me�unarodnom humanitarnom pravu, s posebnim naglaskom na ljudska prava �ena, na Hrvatsko vojno u�ili�te.

2. U svrhu uvo�enja kolegija iz programske zada�e f)1. Ministarstvo obrane u suradnji s me�unarodnim organizacijama izradit �e do kraja 2002. godine program predavanja kolegija me�unarodno humanitarno pravo, koji svojim sadr�ajem mora obuhvatiti sve aspekte i na�ine sprje�avanja uzroka nasilja nad �enama u ratu i oru�anim sukobima.

g) osiguranje ve�e zastupljenosti �ena u Ministarstvu obrane Republike Hrvatske (MORH) i Oru�anim snagama Republike Hrvatske (OSRH)

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova, u suradnji s nadle�nim tijelima MORH-a, ispitat �e, do lipnja 2002. godine zastupljenost �ena u MORH-u i OSRH-u i o tome �e sastaviti posebno izvje��e.

2. Sukladno izvje��u iz to�ke 1. Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova, zajedno s tijelima MORH-a zadu�enima za pitanja upravljanja ljudskim resursima, izradit �e do lipnja 2003. godine plan provo�enja politike ravnopravnosti spolova i uklanjanja diskriminacije kojim �e se osigurati postupno pove�anje broja vojnih slu�benica i namje�tenica, kao i �ena vojnih osoba, na svim razinama, a posebice na rukovo�de�im polo�ajima u MORH-u i OSRH-u i o tome �e jedanput godi�nje podnositi izvje��e Vladi Republike Hrvatske.

5. �ENE I GOSPODARSTVO

a) poticanje �enskog poduzetni�tva

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetni�tvo u suradnji sa svim tijelima i institucijama s podru�ja gospodarstva i poduzetni�tva nastavit �e s promicanjem poduzetni�tva i informiranjem o poduzetni�tvu, te razvijati pozitivan stav stanovni�tva prema poduzetni�tvu i mogu�nostima koje ono pru�a za samo�zapo�ljavanje i ostvarivanje osobnih sposobnosti, kao i osigurati potpune i dostupne informacije o svim vrstama poticaja koje Vlada Republike Hrvatske provodi u razvoju poduzetni�tva, usmjeravaju�i pri tom dio promid�be i informiranja prema �enama kao posebnoj ciljnoj skupini. Ministarstvo za obrt, malo i sred�nje poduzetni�tvo o provedbi ove mjere redovito �e, a najmanje jednom godi�nje, izvje��ivati Povjerenstvo za ravnopravnost spolova i Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora.

2. Kreditni programi za razvoj malog gospodarstva Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetni�tvo razradit �e se u vi�e razli�itih kreditnih linija, s uvjetima posebno prilago�enim �eljenim ciljevima razvoja i ciljanoj skupini, uz nastojanje da se ve�e uklju�ivanje �ena u poduzetni�tvo i razvoj kooperacijskih projekata koji pridonose zapo�ljavanju �ena, uvrste u �upanijske programe kao jedan od kriterija za podr�ku poduzetni�kim projektima ili uz predvi�anje posebnih kreditnih linija namijenjenih �enama-poduzetnicama. Kreditiranje �e se provoditi uz sustavno pra�enje ostvarenih u�inaka, s posebnom pa�njom u odnosu na �ene-poduzetnice, u okvirima u kojima to dopu�ta priroda pra�enih podataka, uz obvezu redovitog izvje��ivanja Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske, sukladno rokovima utvr�enim za izvje��a o provedbi Programa razvoja malog gospodarstva.

3. Obrazovanjem o poduzetni�tvu i za poduzetni�tvo u sklopu redovnog �kolovanja, razli�itih oblika dokvalifikacije i prekvalifikacije u kontekstu strate�kih ciljeva razvoja gospodarstva i zahtjeva tr�i�ta, te kroz dopunsku izobrazbu i stru�nu pomo� od strane za to osposobljenih savjetnica/ka i institucija koje se bave promicanjem malog gospodarstva, te uz suradnju s nevladinim udrugama, �ene �e se osposobljavati za uklju�ivanje u poduzetni�tvo i uspje�no vo�enje samostalnog poslovanja.

4. Ministarstvo gospodarstva u suradnji s Ministarstvom za obrt, malo i srednje poduzetni�tvo, Ministarstvom turizma, Ministarstvom prosvjete i �porta, Ministarstvom znanosti i tehnologije i Ministarstvom za europske integracije, izradit �e do kraja 2002. godine poseban program stalne izobrazbe menad�era uz primjenu europskih standarda i me�unarodnih konvencija, s posebnim naglaskom na ve�e anga�iranje stru�njakinja u rukovode�im strukturama gospodarstva.

b) prilago�avanje mjera aktivne politike zapo�ljavanja posebnim potrebama �ena

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Hrvatski zavod za zapo�ljavanje u provo�enju redovnih aktivnosti vezanih za profesionalnu orijentaciju, posebnu �e pa�nju posve�ivati savjetovanju djevojaka i �ena o pravilnom odabiru zvanja i mogu�nostima zapo�ljavanja.

2. Ministarstvo rada i socijalne skrbi, u pripremi nacionalne politike zapo�ljavanja predlo�it �e posebne mjere za zapo�ljavanje �ena u te�e zapo�ljivim kategorijama nezaposlenih osoba, a posebice mladih �ena koje prvi puta tra�e zaposlenje, �ena s invaliditetom, te �ena starijih od 40 godina koje te�ko pronalaze novo zaposlenje.

c) dosljedno provo�enje zakonodavstva na podru�ju rada i zapo�ljavanja

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova zatra�it �e od pred�stavnica/ka Vlade u Gospodarsko-socijalnom vije�u (GSV) da istom predlo�i dono�enje cjelovitog plana o ravnomjernoj zastupljenosti �ena u svim aktivnostima GSV-a, kao i u djelovanjima socijalnih partnera vezanim za kolektivno pregovaranje radi uva�avanja posebnih interesa �ena u radnom odnosu.

2. Inspekcije nadle�ne za nadzor nad primjenom propisa o radu i za�tite na radu pri svakom inspekcijskom nadzoru du�ne su utvrditi uvjete pod kojima �ene rade kod poslodavca kod kojeg vr�e nadzor i o tome posebno izvijestiti u zapisniku o izvr�enom nadzoru i redovnim godi�njim izvje��ima.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova osnovat �e do lipnja 2002. godine radnu skupinu za izradu prijedloga na koji na�in i kroz koje zakone se mo�e regulirati pitanje spolnog uznemirivanja na radu u kojoj �e biti uklju�ene/i predstavnice/ci sindikata i poslodavaca.

4. Nadle�na dr�avna tijela u roku od tri godine ispitat �e mogu�nost izmjene zakonskih propisa koji se odnose na za�titu maj�instva radi uno�enja takvih odredbi koje bi potakle mu�karce da koriste prava vezana uz odgoj i podizanje djece.

6. �ENE I OBRAZOVANJE

a) razvijanje programa sustavnog obrazovanja o ravnopravnosti spolova i spolnosti, te poticanje osvije�tenosti za pitanja ravnopravnosti spolova u redovnom obrazovanju, s posebnim naglaskom na mirnom rje�avanju sporova i suzbijanju svakog oblika nasilja u obrazovnom sustavu

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo prosvjete i �porta �e pri izradi nastavnih programa svake godine voditi ra�una o promicanju ravnopravnosti spolova.

2. Do po�etka �kolske godine 2002./2003. Ministarstvo prosvjete i �porta ispitat �e koji ud�benici koji se koriste u nastavi ne odgovaraju uvjetima promicanja ravnopravnosti spolova i iste �e zabraniti za upotrebu u nastavi. Posebna pa�nja posvetit �e se ud�benicima koji se koriste u nastavi hrvatskog jezika i povijesti, te ostalim ud�benicima u kojima se spominju uloge �ena i mu�karaca u dru�tvu.

3. Ministarstvo prosvjete i �porta imenovat �e u stru�na tijela za izradu novih nastavnih programa i stru�njakinje/ake istaknute u javnosti svojim stru�nim radom u pitanjima ravnopravnosti spolova.

4. Ministarstvo prosvjete i �porta uputit �e prijedlog svim �kolama da od �kolske godine 2002./2003. u sklopu redovne i dodatne/izborne nastave poti�u u�enice na ve�e sudjelovanje u informati�kim i prirodno-znanstvenim aktivnostima.

5. Ministarstvo prosvjete i �porta pri izradi nastavnih planova i programa predvidjet �e u sklopu dodatne/izborne nastave posebne programe za razvijanje vje�tina rukovo�enja i za motiviranje prihva�anja vode�ih uloga u dru�tvu.

6. Nacionalni odbor za obrazovanje o ljudskim pravima, na zahtjev Ministarstva prosvjete i �porta, do kraja 2002. godine izradit �e programe i planove za obrazovanje o ljudskim pravima �ena. Nacionalni odbor pri tome �e sura�ivati s nevladinim udrugama koje se bave promicanjem �enskih ljudskih prava.

7. Ministarstvo znanosti i tehnologije i Nacionalno vije�e za visoku naobrazbu u suradnji s Ministarstvom prosvjete i �porta do kraja 2002. godine pokrenut �e istra�iva�ki projekt na nacionalnoj razini na temelju kojeg �e se dobiti analiza sadr�aja nastavno-znanstvenih programa obrazovanja odgojitelja djece pred�kolske dobi, u�itelja razredne nastave i predmetnih nastavnika u vi�im razredima osnovne �kole s obzirom na promicanje ravnopravnosti spolova, slobode, kulture mira i sno�ljivosti. Pri tom treba istra�iti jesu li ti odgojno-obrazovni i nastavno-znanstveni programi uskla�eni s me�unarodno utvr�enim standardima.

8. Ministarstvo znanosti i tehnologije na temelju dobivene analize stanja iz programske zada�e 7. pokrenut �e izradu i dono�enje novih nastavno-znanstvenih programa obrazovanja budu�ih odgojitelja, u�itelja i predmetnih nastavnika.

9. Ministarstvo znanosti i tehnologije potaknut �e osnivanje �enskih studija na fakultetima (u obliku posebnih kolegija, te dodiplomskih i poslijediplomskih studija).

10. Ministarstvo prosvjete i �porta, na temelju javnog natje�aja, do kraja 2002. godine osnovat �e skupinu stru�njakinja/ka koji �e osmisliti prijedlog programa obrazovanja o spolnosti u ni�im razredima osnovne �kole.

b) ostvarenje programa koji promi�u ravnopravnosti spolova u obrazovnom sustavu

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo prosvjete i �porta u suradnji s udrugama ravnatelja pripremit �e do po�etka �kolske godine 2002./2003. prijedlog uvo�enja mjera za�tite u�enica/ka od spolnog uznemirivanja i zlostavljanja, obrazovanja �kolskih psihologinja/ga i pedagoginja/ga o tom problemu, te prijedlog o postupanju u slu�ajevima spolnog uznemirivanja i zlostavljanja.

2. Ministarstvo znanosti i tehnologije do po�etka akademske godine 2002./2003. izradit �e poseban program za za�titu i potporu samohranih studentica majki.

c) dodatno obrazovanje djelatnica/ka u obrazovanju

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo prosvjete i �porta i Ministarstvo znanosti i tehnologije, u suradnji s nevladinim udrugama putem tematskih predavanja i radionica dva puta godi�nje organizirati �e izobrazbu o ravnopravnosti spolova i pravilnoj uporabi jezika za razvijanje svijesti o ravnopravnosti spolova za djelatnice/ke u �kolstvu na svim razinama obrazovanja.

d) promicanje posebnih djelovanja usmjerenih na pobolj�anje polo�aja djevojaka i �ena s invaliditetom

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Dr�avni zavod za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i u suradnji s Ministarstvom zdravstva, Ministarstvom rada i socijalne skrbi te Ministarstvom prosvjete i �porta izradit �e u roku od tri godine priru�nik za roditelje i obitelji djevoj�ica i djevojaka s invaliditetom, a radi osvje��ivanja o posebnim potrebama i problemima vezanim za obrazovanje djevoj�ica i djevojaka s invaliditetom.

2. Ministarstvo prosvjete i �porta, u suradnji s Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i �e u roku od godine dana, u svrhu osvje��ivanja, obrazovanja i uspje�nije integracije djece i mladih s te�ko�ama u razvoju, zapo�eti izobrazbu odgojiteljica/elja, u�iteljica/elja, nastavnica/ka o posebnim potrebama koje su vezane uz djevoj�ice i djevojke s invaliditetom;

7. �ENE I ZA�TITA OKOLI�A

a) aktivno uklju�ivanje �ena u procese planiranja, odlu�ivanja i provo�enja programa za�tite okoli�a i odr�i�vog razvoja

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog ure�enja koje koordinira izradu Strategije za�tite okoli�a i Nacionalnog plana djelovanja za okoli� s drugim tijelima dr�avne uprave, tijelima jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, nevladinim udrugama i Hrvatskom gospodarskom komorom uvrstit �e u navedene dokumente na�elo ravnopravnosti spolova.

b) osiguranje ravnopravnog pristupa gospodarenju prirodnim resursima

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Vlada Republike Hrvatske i Povjerenstvo za ravnopravnost spolova �e sustavno raditi na uklanjanju kulturolo�kih, obrazovnih, ekonomskih, zdravstvenih i svih drugih barijera koje �enama onemogu�avaju ravnopravan pristup gospodarenju prirodnim resursima.

c) osiguranje aktivnog sudjelovanja �ena u akcijama za�tite okoli�a i provo�enju na�ela preventivne za�tite

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog planiranja dva puta godi�nje �e provoditi akcije razvijanja ekolo�ke svijesti gra�ana organiziranjem raznih stru�nih i javnih skupova i radionica.

2. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog planiranja �e svake godine organiziranjem seminara, radionica i konferencija promicati razvoj ekoturizma i odr�ivog razvoja sela.

d) promicanje obavje�tavanja �ena o zaga�enosti okoli�a i ekolo�kim katastrofama

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog ure�enja �e putem bro�ura, glasila �Okoli��, Web stranice Ministarstva i drugih na�ina javnog informiranja obrazovati i obavje�tavati �ene o opasnostima i rizicima od ekolo�kih katastrofa, o na�inima postupanja s otpadom, mjerama prevencije, racionalnom na�inu kori�tenja energije i dr.

e) osiguravanje punog ostvarenja prava �ena na �istu i zdravu okolinu, stambenu i komunalnu infrastrukturu

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog ure�enja i Ministarstvo za javne radove, obnovu i graditeljstvo �e, kroz zakonske i podzakonske akte, osigurati jednaka prava �enama na �istu okolinu, te pristup stambenoj i komunalnoj infrastrukturi.

2. Ministarstvo za javne radove, obnovu i graditeljstvo razmotrit �e mogu�nosti za uvo�enje olak�ica pri rje�avanju stambeno-komunalnih problema posebno osjetljivih skupina �ena kao �to su samohrane majke, �ene s invaliditetom i sl.

f) uklanjanje i sprje�avanje nastanka arhitektonskih i prostornih prepreka za osobe s invaliditetom, uva�avaju�i posebne potrebe �ena s invaliditetom

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo za�tite okoli�a i prostornog ure�enja �e kroz izmjene i dopune Zakona o gradnji i Zakona o prostornom ure�enju osigurati uklanjanje arhitektonskih i prostornih prepreka, odnosno gradnju gra�evina bez prepreka za osobe s invaliditetom, uva�avaju�i posebne potrebe �ena s invaliditetom.

8. �ENE NA POLO�AJIMA MO�I I ODLU�IVANJA

a) pove�anje broja �ena na razinama politi�kog odlu�ivanja uklju�uju�i Hrvatski sabor i Vladu Republike Hrvatske

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo pravosu�a, lokalne uprave i samouprave do kraja 2002. godine ispitat �e mogu�nosti mijenjanja svih izbornih zakona, kao i Zakona o politi�kim strankama na na�in da se utvrde na�ini kojima bi se osiguralo poticanje politi�kih stranaka na kandidiranje �ena, �ime bi se potaknulo pove�anje broja �ena u Hrvatskom saboru i skup�tinama u jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) razine na najmanje 30% 2004. i 2005. godine.

2. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova u suradnji s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora osnovat �e do kraja 2002. godine radnu skupinu za izradu prijedloga izmjena izbornih zakona i Zakona o politi�kim strankama nakon izvr�enog preispitivanja istih od strane Ministarstva pravosu�a, uprave i lokalne samouprave radi pronala�enja najboljeg na�ina za poticanje �ena na uklju�ivanje u sva podru�ja politi�kog djelovanja.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova osigurat �e sredstva kojima �e se u suradnji s nevladinim �enskim udrugama tijekom 2002. godine provesti obrazovanje politi�ara i politi�arki na razini Vlade u okviru regionalnog programa Gender Task Force-a Pakta o stabilnosti ��ene to mogu�.

4. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova, u suradnji s nevladinim �enskim udrugama, dva puta godi�nje organizirat �e skupove, javne tribine i okrugle stolove o polo�aju �ena u politici radi podizanja svijesti dru�tva o ulozi �ene u hrvatskom dru�tvu i mijenjanja uvrije�enih stereotipa.

5. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova �e u suradnji s Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i do kraja 2002. godine izraditi program za obrazovanje voditeljica/lja udruga �ena s invaliditetom. U tu �e svrhu osnovati radnu skupinu sastavljenu od predstavnica/ka nadle�nih Vladinih tijela, nevladinih udruga koje se bave ljudskim pravima �ena i udruga osoba s invaliditetom. Obrazovanje treba po�eti provoditi od po�etka 2003. godine

b) pove�anje broja �ena u odborima, povjerenstvima i delegacijama, te na svim rukovode�im mjestima unutar dr�avne uprave

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Vlada Republike Hrvatske poduzet �e mjere kako bi od 2002. godine postupno pove�avala primjerenu zastupljenost �ena u svim njenim tijelima, povjerenstvima i delegacijama, a posebice na rukovode�im mjestima unutar njene strukture, na na�in da �e obvezati sva ministarstva i druga dr�avna tijela da kod imenovanja povjerenstava i delegacija vode ra�una o zastupljenosti oba spola ravnomjerno, a za imenovanja za voditeljice/lje delegacija, predsjedavaju�e povjerenstava i na rukovode�e polo�aje predlo�e i kandidatkinju i kandidata.

2. Pri provo�enju programske zada�e 1. Vlada Republike Hrvatske posebno �e voditi ra�una o sudjelovanju �ena s invaliditetom, osobito kada se radi o imenovanju delegacija za me�unarodne konferencije i pripremama za iste.

3. Vlada Republike Hrvatske zadu�it �e sva ministarstva i druga dr�avna tijela da po�ev�i od 2002. godine pri objavljivanju natje�aja za slu�beni�ka mjesta u dr�avnoj upravi na kojima nema dovoljan broj �ena u tekst natje�aja unesu re�enicu kojom se ohrabruje prijava �ena na natje�aj.

c) pove�anje broja �ena na rukovode�im mjestima u javnim slu�bama u kojima su prete�ito zaposlene �ene

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Ministarstvo prosvjete i �porta u suradnji s Udrugom ravnatelja do po�etka 2002. godine dogovorit �e na�ine pove�anja broja �ena ravnateljica u �kolama na najmanje 40% do 2005.godine i o provedbi ove programske zada�e redovno izvje��ivati tajni�tvo Povjerenstva za ravnopravnost spolova i Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora.

2. Ministarstvo znanosti redovito �e izvje��ivati Povjerenstvo o polo�aju �ena na sveu�ili�tima i mjerama koje se poduzimaju za postizanje ve�e zastupljenosti �ena u okviru profesorskog kadra.

9. �ENE I MEDIJI

a) promicanje aktivnog uklju�ivanja �ena u kreiranje i provo�enje politike vezane za medije

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova odmah po usvajanju Nacionalne politike osnovat �e Radnu skupinu za medije, sastavljenu od predstavnica/ka Povjerenstva, Hrvatskoga sabora, nevladinih �enskih udruga i predstavnica/ka Hrvatskoga novinarskog dru�tva, koja �e kontinuirano pratiti stanje u medijima i o tome svaka tri mjeseca izvje�tavati Povjerenstvo.

2. Radna skupina za medije kontinuirano �e, u suradnji s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora, provoditi javno zagovaranje i lobiranje da u zakone o telekomunikacijama i Hrvatskoj radio-televiziji u�u odredbe o sankcioniranju postupanja protivno odredbama o uklanjanju diskriminacije na bilo kojoj osnovi; pra�enje svih drugih zakonskih ili podzakonskih akata (uklju�uju�i i eti�ke kodekse i sli�ne dokumente); inicirati njihove izmjene ili dono�enje novih akata koji bi bolje regulirali navedeno podru�je (izmjene ili dono�enje zakona koji bi zabranjivali pornografiju, spre�avali medijsko poticanje na nasilje, zabranjivali kr�enje ljudskih prava kroz medije), kao i poticati pristupanje Republike Hrvatske me�unarodnim ugovorima koji reguliraju podru�je medija.

3. Radna skupina za medije, po�ev�i s 2002. godinom, organizirat �e dodjeljivanje godi�nje nagrade za najbolji medijski rad o �enama.

4. Radna skupina za medije organizirat �e medijska djelovanja i izlo�be kojima �e se promicati raspodjela roditeljskih i ku�anskih poslova i odgovornosti izme�u spolova, utjecati na smanjenje nasilja protiv �ena i djece, promicati �ene na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja, s posebnim naglaskom na elektronske medije, kao i na ulogu �ene i mu�karaca u reklamnim svrhama.

b) poticanje �ena na kori�tenje elektronskih medija

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Radna skupina za medije izradit �e do kraja 2002. godine program sustavnog obrazovanja �ena o kori�tenju elektronskih medija, upotrebi Interneta i programiranju, koji �e se provoditi uz financijsku potporu Ureda za udruge, u sklopu redovnih programskih aktivnosti pod nazivom �Informatizacija dru�tva�.

c) promicanje obrazovanja djelatnica/ka u medijima

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Radna skupina za medije promicat �e uklju�ivanje �ena na klju�ne pozicije u tijela koja odlu�uju o programskoj politici me�dija, te �e uz financijsku potporu sponzora i me�unarodnih organizacija, organizirati te�ajeve kojima �e se poticati novi i nestereotipni prikazi �ene i njezinog djelovanja i isticati njezine mnogostranosti i razli�itosti.

2. Radna skupina za medije u suradnji s Hrvatskim novinarskim dru�tvom inicirat �e uno�enje odredbi u eti�ki kodeks koje se odnose na sliku �ene koju promi�u mediji.

3. Radna skupina za medije �e dva puta godi�nje organizirati okrugle stolove, tribine, izlo�be i predavanja te tako upozoravati javnost o na�inu predstavljanja �ene u medijima.

10. INSTITUCIONALNI MEHANIZMI

a) unapre�enje rada Povjerenstva za ravnopravnost spolova

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Do kraja 2001. godine provest �e se preispitivanje sastava Povjerenstva po resorima i utvrditi novi na�in imenovanja �lanica/ova istoga.

2. Na prijedlog predsjednice Povjerenstva Vlada �e do lipnja 2002. godine imenovati nezavisne stru�njakinje/ke za �lanice/ove Povjerenstva.

3. Do kraja 2002. godine provest �e se sustavno obrazovanje svih �lanica/ova Povjerenstva kako bi se pobolj�ala njihova znanja o uvo�enju politike ravnopravnosti spolova u sva nacionalna djelovanja, politike, programe i projekte.

4. Do 2005. godine sastav Povjerenstva treba izmijeniti tako da u njemu budu razmjerno zastupljeni i mu�karci.

5. Povjerenstvo �e �to je vi�e mogu�e svoj rad prezentirati u medijima odr�avanjem redovitih konferencija za tisak.

b) poticanje osnivanja povjerenstava na lokalnoj i podru�noj (regionalnoj) razini

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. U roku od �est mjeseci od usvajanja Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova tajni�tvo Povjerenstva, u suradnji s nevladinim udrugama, ispitati �e mogu�nosti osnivanja lokalnih i podru�nih (regionalnih) povjerenstava.

2. Tajni�tvo Povjerenstva pru�it �e svu potrebnu tehni�ku pomo� jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave za osnivanje povjerenstava na lokalnoj razini.

3. Nakon osnivanja lokalnih povjerenstava Vladino Povjerenstvo u suradnji s nevladinim udrugama organizirat �e kontinuirano obrazovanje �lanica/ova lokalnih povjerenstava koje �e trebati izvr�iti do 2005. godine

4. Svake godine po�ev�i od 2002. godine provest �e se analiza ostvarenja procesa stvaranja mre�e institucionalnih mehanizama i njihova ja�anja.

c) osnivanje koordinacije svih institucionalnih oblika na podru�ju Republike Hrvatske koji se bave promicanjem ravnopravnosti spolova

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Do lipnja 2002. godine osnovat �e se koordinacija postoje�ih institucionalnih tijela za promicanje ravnopravnosti spolova koja �e se pro�irivati dinamikom kojom budu osnivana povjerenstva odnosno druga tijela na nacionalnoj i lokalnoj razini.

2. Koordinacija �e do kraja 2004. godine utvrditi, prema prethodno provedenim analizama ostvarenja iz to�ke b.4), nacionalnu strategiju za daljnji razvoj i ja�anje nacionalnih tijela za stvaranje jednakih mogu�nosti u svrhu pripreme nacionalnih djelovanja nakon 2005. godine.

3. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova �e se uklju�iti u rad drugih nacionalnih tijela i institucija s podru�ja za�tite ljudskih prava.

4. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova usko �e sura�ivati s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora, te �e redovito izvje��ivati Odbor o provedbi Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova.

d) sustavno obrazovanje �lanova Vlade o ljudskim pravima �ena i uno�enju perspektive spolova u sva djelovanja

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova do lipnja 2002. godine sa�init �e plan obrazovanja �lanova Vlade Republike Hrvatske o pitanjima ravnopravnosti spolova i podizanju svijesti o problemima punog ostvarenja �enskih ljudskih prava.

2. Obrazovanje iz programske zada�e 1. provest �e se do kraja 2004. godine.

e) osiguranje sredstava za rad Povjerenstva

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo za ravnopravnost spolova poduzimat �e sve potrebne mjere kako bi se osigurala dostatna sredstva za rad Povjerenstva za ravnopravnost spolova i ispitati mogu�nosti pove�anja istih sukladno prora�unskoj politici.

2. Svako ministarstvo, u okviru svoje nadle�nosti, poduzimat �e potrebne mjere kako bi se osigurala posebna sredstva za provo�enje Nacionalne politike, te po�ev�i od 2002. godine osmisliti i osiguravati sredstva za posebne programe kojima se perspektiva spolova uvodi u njihova djelovanja.

3. Radi osiguranja sredstava iz drugih izvora osnovat �e se Skupina za marketing i projekte.

f) osiguranje tiskanja i �iroke raspodjele Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova

PROGRAMSKE ZADA�E:

1. Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova tiskat �e, u roku 4 mjeseca od usvajanja, Nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova u �to ve�em broju primjeraka. Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova biti �e objavljena i na Web stranicama Povjerenstva.

2. Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova u suradnji s Dr�avnim zavodom za za�titu obitelji, materinstva i mlade�i tiskat �e knji�icu nove Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova, vode�i ra�una o potrebama osoba s invaliditetom. Isto tako izdat �e se i audio zapis Nacionalne politike.

PROGRAM PROVEDBE NACIONALNE POLITIKE ZA PROMICANJE RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ OD 2001. DO 2005. GODINE

Programom provedbe Nacionalne politike za promicanje rav�nopravnosti spolova poti�u se sva tijela dr�avne vlasti, uklju��uju�i Hrvatski sabor, Vladu Republike Hrvatske, ministarstva i ostala tijela dr�avne uprave i lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, te nevladine udruge i druge institucije i organizacije, na promicanje i unapre�enje polo�aja �ena u Republici Hrvatskoj.

U cilju punog ostvarenja na�ela ravnopravnosti spolova �e se:

� Osiguravati stvaranje uvjeta �enama za ostvarenje njihovih prava otklanjanjem svih oblika diskriminacije,

� Ustrajati na pove�anju pristupa �ena odgovaraju�oj zdravstvenoj za�titi, informirati ih o zdravim na�inima �ivljenja, poticati preventivne programe za za�titu zdravlja �ena, pokretati djelovanja vezana za posebne zdravstvene potrebe �ena, uklju�uju�i spolno i reproduktivno zdravlje, te prednost planiranja obitelji,

� Upoznavati javnost o potrebi otklanjanja stereotipa i diskriminacijskih pona�anja koji su temelj nasilja nad �enama, prikupljati i objavljivati podatke o slu�ajevima u kojima su �ene �rtve nasilja, promicati sva javna djelovanja na ovom podru�ju, te u tom cilju izraditi strategiju za suzbijanje nasilja nad �enama,

� Poduzimati sve mjere radi o�uvanja stabilnog i trajnog mira u Republici Hrvatskoj, poticati odgoj za mir i nenasilno rje�avanje sukoba i vezano za to otklanjati posljedice rata,

� I dalje aktivno raditi na pobolj�anju polo�aja �ena u gospodarstvu, omogu�avaju�i im pristup novim tehnologijama i trajnom stru�nom usavr�avanju kako bi se pove�alo njihovo zapo�ljavanje i omogu�ilo napredovanje u radu, promicati �ensko malo i srednje poduzetni�tvo, te stvarati uvjete za uskla�ivanje radnih i obiteljskih obveza �ena i mu�karaca u Republici Hrvatskoj,

� Promicati ravnopravnost spolova kroz obrazovne programe u pred�kolskom odgoju, osnovnim i srednjim �kolama, te visoko�kolskim ustanovama i unapre�ivati obrazovanje djevoj�ica i djevojaka za aktivnu ulogu u dru�tvu,

� Poduzimati aktivnosti radi otklanjanja pravnih, administrativnih, kulturnih, obi�ajnih, dru�tvenih i gospodarskih prepreka kako bi se �enama osiguralo da na svim razinama sudjeluju u odlu�ivanju o pitanjima vezanim za okoli�, gospodarenje prirodnim resursima i provedbu politike odr�ivog razvoja,

� Poticati sudjelovanje �ena na svim podru�jima dru�tvenog �ivota kako bi se pove�ao njihov broj na polo�ajima mo�i i odlu�ivanja,

� Promicati uklju�enje �ena u kreiranje i provo�enje politike vezane za medije, kako bi se otklonili postoje�i stereotipi vezani za na�ine prikazivanje �ena u medijima, te pove�ao pristup novim informacijskim tehnologijama,

� Promicati postoje�e, ali i stvarati odgovaraju�e nove me�ha�nizme za unapre�enje polo�aja �ena.

Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova, kao savjetodavno tijelo Vlade, koje je sastavljeno od predstavnica/ka svih ministarstava i drugih dr�avnih tijela, a osnovano radi koordinacije i objedinjavanja svih aktivnosti vezanih za provedbu dokumenata s 4. svjetske Konferencije o �enama, kao i dokumenata s posebnog zasjedanja Op�e skup�tine pod nazivom ��ene 2000.: Jednakost spolova, razvoj i mir�, unapre�enje polo�aja �ena, suradnju s drugim dr�avama i nevladinim udrugama, koordinirat �e i pratiti provedbu Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova od 2001. do 2005. godine.

Planirane aktivnosti �e se u najve�oj mjeri financirati iz sredstava koja su za tu namjenu izdvojena iz dr�avnog prora�una na posebnoj poziciji Povjerenstva Vlade Republike Hrvatske za ravnopravnost spolova, a dio aktivnosti �e se financirati i provoditi u okviru redovitih aktivnosti pojedinih ministarstava i institucija.

Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova i Program provedbe Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova objavit �e se u �Narodnim novinama�.

Programom provedbe utvr�uju se mjere za ostvarenje Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova posebice na sljede�im podru�jima:

1. NA PODRU�JU: LJUDSKA PRAVA �ENA

1.1. Sudjelovati u provedbi me�unarodnih ugovora o ljudskim pravima �ena kojih je Republika Hrvatska strankom.

1.2. Pratiti provedbu zakona i nacionalnih politika (programa, strategija i sl.) koji na bilo koji na�in utje�u na polo�aj �ena u Republici Hrvatskoj.

1.3. Upoznavati �to ve�i broj �ena s njihovim temeljnim ljudskim pravima koja proizlaze iz Me�unarodne konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena i zakonodavstva Republike Hrvatske, te o na�inima ostvarivanja i za�tite tih prava.

1.4. Poticati dono�enje posebnog zakona o ravnopravnosti spolova.

1.5. Izraditi Pojmovnik o ravnopravnosti spolova kao posebne publikacije Povjerenstva za ravnopravnost spolova.

1.6. Obilje�avati va�ne datume vezane za promicanje i za�titu ljudskih prava �ena.

1.7. Provoditi obrazovanje o ljudskim pravima �ena u dr�avnim slu�bama.

1.8. Uklju�ivati na�elo ravnopravnosti spolova u izradu i primjenu svih nacionalnih politika i djelovanja dr�avnih tijela.

1.9. �tititi i promicati ljudska prava posebno osjetljivih skupina �ena, uklju�uju�i �ene s invaliditetom, �ene u ruralnim podru�jima, samohrane majke, �ene pripadnice nacionalnih manjina i �ene starije dobi.

1.10. Objavljivati statisti�ke podatke razvrstane po spolu o polo�aju �ena i mu�karaca na svim podru�jima �ivota.

2. NA PODRU�JU: �ENE I ZDRAVLJE

2.1. Promicati puno ostvarenje prava �ena na najvi�e standarde tjelesnog i du�evnog zdravlja.

2.2. Promicati znanja o prednostima planiranja obitelji i primjeni kontracepcije, te razvijati svijest o odgovornosti mu�karaca u planiranju obitelji.

2.3. Promicati sve mjere za smanjenje smrtnosti novoro�en�adi i male djece.

2.4. Promicati u javnosti prednosti hranjenja na prsa.

2.5. Poticati aktivnosti vezane za obrazovanje o spolno prenosivim bolestima, uklju�uju�i HIV/AIDS.

2.6. Promicati i provoditi programe usmjerene na sprje�avanje, rano otkrivanje i lije�enje raka dojke, maternice i drugih vrsta zlo�udnih bolesti reproduktivnog sustava �ena.

2.7. Promicati bavljenje �ena sportom kao jednim od oblika za postizanje i o�uvanje tjelesnog i du�evnog zdravlja �ena.

1. NA PODRU�JU: NASILJE NAD �ENAMA

3.1. Izraditi nacionalnu strategiju za borbu protiv nasilja nad �enama.

3.2. Analizirati zakone kojima se sankcionira nasilje nad �enama i osigurati pra�enje provedbe tih zakona.

3.3. Provoditi stalno obrazovanje svih osoba koje rade na provedbi zakona, pru�anju usluga i podr�ke u slu�ajevima nasilja nad �enama.

3.4. Osigurati financijsku pomo� �enama �rtvama nasilja.

3.5. Inicirati osnivanje posebnih policijskih odjela za vo�enje i obradu predmeta koji se odnose na nasilje nad �enama.

3.6. Sudjelovati u izradi analize postoje�eg stanja u sudstvu i dati preporuke za osnivanjem obiteljskih sudova.

3.7. Izraditi posebne programe za po�initelje obiteljskog nasilja.

1.8. Obvezati po�initelje obiteljskog nasilja da sudjeluju u programu putem uvo�enja novih odredbi u Obiteljski/Kazneni zakon.

2. NA PODRU�JU: �ENE I ORU�ANI SUKOBI

4.1. Upoznavati i kontinuirano informirati �ene o Me�unarodnom kaznenom sudu u Rimu.

4.2. Upoznavati i kontinuirano informirati �ene o Me�unarodnom kaznenom sudu za podru�je biv�e Jugoslavije.

4.3. Dodatno obrazovati �ene i djecu o minama i ostalim vrstama eksplozivnih naprava.

4.4. Osigurati odgovaraju�u pomo� prognanicama, povratnicama, sudionicama i stradalnicama Domovinskog rata, te sudjelovati u provedbi mjera za olak�avanje njihovog povratka i ponovnog uklju�ivanja u dru�tvo.

4.5. Promicati sudjelovanje �ena u aktivnostima vezanim za odr�avanje mira na svim razinama.

4.6. Razvijati znanja o humanitarnom pravu i ljudskim pravima, osobito o sprje�avanju nasilja nad �enama u ratu i oru�anim sukobima.

4.7. Osigurati ve�u zastupljenost �ena u tijelima nadle�nim za obranu Republike Hrvatske.

3. NA PODRU�JU: �ENE I GOSPODARSTVO

5.1. Promicati poduzetni�tvo i osiguravati dostupnost informacijama o �enama u poduzetni�tvu.

5.2. Poticati samozapo�ljavanje �ena.

5.3. Promicati i poticati obrazovanje �ena u gospodarstvu, posebice im osiguravati pristup novim tehnologijama.

5.4. Predlagati prilago�ivanje mjera aktivne politike zapo�ljavanja posebnim potrebama �ena.

5.5. Zauzimati se za dosljedno provo�enje propisa na podru�ju rada i zapo�ljavanja.

5.6. Uskla�ivati radne i obiteljske obveze �ena i mu�karaca u Republici Hrvatskoj.

4. NA PODRU�JU: �ENE I OBRAZOVANJE

6.1. Razvijati programe sustavnog obrazovanja o ravnopravnosti spolova i spolnosti, te promicati na�elo ravnopravnosti spolova u redovnom obrazovanju, s posebnim naglaskom na mirno rje�avanje sporova i suzbijanje svakog oblika nasilja u obrazovnom sustavu.

6.2. Provoditi programe koji promi�u ravnopravnost spolova u obrazovnom sustavu.

6.3. Dodatno obrazovati djelatnice/ke u obrazovanju.

6.4. Promicati posebna djelovanja usmjerena na pobolj�anje polo�aja djevojaka i �ena s invaliditetom.

5. NA PODRU�JU: �ENE I ZA�TITA OKOLI�A

7.1. Aktivno uklju�ivati �ene u procese planiranja, odlu�ivanja i provo�enja programa za�tite okoli�a i odr�ivog razvoja.

7.2. Osiguravati ravnopravan pristup �ena i mu�karaca gospodarenju prirodnim resursima.

7.3 Osiguravati aktivno sudjelovanje �ena u akcijama za�tite okoli�a i provo�enja na�ela preventivne za�tite.

7.4. Obavje�tavati �ene o zaga�enosti okoli�a i ekolo�kim katastrofama.

7.5. Osiguravati puno ostvarenje prava �ena na �istu i zdravu okolinu, stambenu i komunalnu infrastrukturu.

7.6. Uklanjati i sprje�avati nastajanje arhitektonskih i prostornih prepreka za osobe s invaliditetom, uva�avaju�i posebne potrebe �ena s invaliditetom.

6. NA PODRU�JU: �ENE NA POLO�AJIMA MO�I
I ODLU�IVANJA

8.1. Promicati pove�anje broja �ena na svim razinama politi�kog odlu�ivanja, uklju�uju�i Hrvatski sabor i Vladu Republike Hrvatske i predstavni�ka tijela jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.

8.2. Promicati pove�anje broja �ena u odborima, povjerenstvima i delegacijama, te svim odgovornim mjestima unutar dr�avne uprave.

8.3. Promicati pove�anje broja �ena na rukovode�im mjestima u dr�avnim i javnim slu�bama u kojima su prete�ito zaposlene �ene.

7. NA PODRU�JU: �ENE I MEDIJI

9.1. Promicati aktivno uklju�ivanje �ena u kreiranje i provo�enje politike vezane za medije.

9.2. Poticati �ene na kori�tenje elektronskim medijima.

9.3. Promicati stalno obrazovanje djelatnica/ka u medijima.

8. NA PODRU�JU: INSTITUCIONALNI MEHANIZMI

10.1. Unapre�ivati rad Povjerenstva za ravnopravnost spolova.

10.2. Povjerenstvo �e do kraja svake godine obuhva�ene ovom Politikom izraditi Program provedbe za nastupaju�u godinu i o istom izvijestiti Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskoga sabora.

10.3. Poticati osnivanje povjerenstava u jedinicama lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.

10.4. Osnovati Koordinaciju svih institucionalnih mehanizama na podru�ju Republike Hrvatske koji se bave promicanjem ravnopravnosti spolova.

10.5. Redovito izvje��ivati o mogu�nostima i mehanizmima za�tite �ena i o polo�aju �ena u dru�tvu.

10.6. Osiguravati sredstva za rad Povjerenstva za ravnopravnost spolova.

10.7. Osigurati tiskanje Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova.

Klasa: 004-01/01-01/15
Zagreb, 4. prosinca 2001.

HRVATSKI SABOR
P redsjednik
Hrvatskoga sabora
Zlatko Tom�i�, v. r.


 
Vrh stranice
Site map





Ured: B. Viduli� 28, 51550 Mali Lo�inj
Telefon: 051 233 650 Fax: 051 233 567
e mail: koordinatorica@zenska-mreza.hr
Kontakt osoba: Bojana Genov, koordinatorica
Telefon 098 215 858

 
O nama

Civilno dru�tvo
� Civilno dru�tvo.hr, portal �iju je izradu potakla Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga dru�tva
Obnovljeno
3. travnja 2006.

Webmajstorica
Bojana Genov

 

Plakat za Dan �ena 2006.

letak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 �enska mre�a Hrvatske okuplja organizacije, grupe i inicijative koje su prepoznale da su �ene diskriminirane te ekonomski, politi�ki i statusno marginalizirane. Vo�ena feministi�kim principima �enska mre�a Hrvatske ne miri se s patrijarhalnim sustavom i suprotstavlja se svim oblicima diskriminacije po spolu.
 Women's Network Croatia unites organizations, groups and initiatives that recognized discrimination against women who are often economically and politically marginalized; it opposes all sorts of gender discrimination.
Korisni linkovi

Report 2005
Report 2005
�enska izborna kvota
   
�enska mre�a Hrvatske - Women's Network Croatia 2006.
 
vrh