�enska mre�a Hrvatske    

Pravni akti
Women's Network Croatia
Zakon o ravnopravnosti spolova
gender
Informacije
Sadr�aj
 
Ispis Zakona o ravnopravnosti spolova

I. OP�E ODREDBE

�lanak 1.

Ovim se Zakonom utvr�uju op�e osnove za za�titu i promicanje ravnopravnosti spolova kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske, te definira i ure�uje na�in za�tite od diskriminacije na temelju spola i stvaranje jednakih mogu�nosti za �ene i mu�karce.

�lanak 2.

Nitko ne smije trpiti �tetne posljedice zbog toga �to je kao svjedok ili �rtva diskriminacije na temelju spola dao iskaz pred nadle�nim tijelom ili upozorio javnost na slu�aj diskriminacije.

�lanak 3.

Dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, te pravne osobe u prete�itom vlasni�tvu dr�ave i jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave du�ni su u svim fazama planiranja, dono�enja i provedbe neke odluke ili akcije ocjenjivati i vrednovati u�inke te odluke ili akcije na polo�aj �ena, odnosno mu�karaca, radi postizanja stvarne ravnopravnosti �ena i mu�karaca.

�lanak 4.

Odredbe ovoga Zakona ne smiju se tuma�iti niti primjenjivati na na�in koji bi ograni�io ili umanjio sadr�aj jamstava o ravnopravnosti spolova koja izviru iz op�ih pravila me�unarodnog prava, pravne ste�evine Europske zajednice, te Konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije �ena i Europske konvencije za za�titu ljudskih prava i temeljnih sloboda.

II. DEFINICIJE POJMOVA

�lanak 5.

Ravnopravnost spolova zna�i da su �ene i mu�karci jednako prisutni u svim podru�jima javnog i privatnog �ivota, da imaju jednak status, jednake mogu�nosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata.

�lanak 6.

(1) Diskriminacija na temelju spola (u daljnjem tekstu: diskriminacija) predstavlja svako normativno ili stvarno, izravno ili neizravno razlikovanje, isklju�ivanje ili ograni�enje temeljeno na spolu kojim se ote�ava ili negira ravnopravno priznanje, u�ivanje ili ostvarivanje ljudskih prava mu�karaca i �ena u politi�kom, obrazovnom, ekonomskom, socijalnom, kulturnom, gra�anskom i svakom drugom podru�ju �ivota.

(2) Zabranjuje se diskriminacija na temelju bra�nog ili obiteljskog statusa i spolne orijentacije.

(3) Poticanje druge osobe na diskriminaciju smatra se diskriminacijom u smislu ovoga Zakona.

�lanak 7.

(1) Izravna diskriminacija postoji ako se prema osobi postupa ili bi se moglo postupati nepovoljnije u jednakim ili sli�nim okolnostima u odnosu na osobu suprotnoga spola.

(2) Neizravna diskriminacija postoji kada neutralna pravna norma, kriteriji ili praksa u jednakim ili sli�nim okolnostima stavljaju osobe jednoga spola u nepovoljniji polo�aj u odnosu na osobu suprotnog spola.

(3) Diskriminacijom se ne smatraju pravne norme, kriterij ili praksa koji su nu�ni, odnosno mogu biti opravdani objektivnim �injenicama koje su neovisne o spolu.

�lanak 8.

(1) Uznemiravanje i spolno uznemiravanje predstavljaju diskriminaciju u smislu ovoga Zakona.

(2) Uznemiravanje je svako ne�eljeno pona�anje uvjetovano spolom osobe, koje ima za cilj ili koje stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva i koje stvara neugodno, neprijateljsko, poni�avaju�e ili uvredljivo okru�enje.

(3) Spolno uznemiravanje je svako ne�eljeno verbalno ili neverbalno, odnosno fizi�ko pona�anje spolne naravi, koje ima za cilj ili koje stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva i koje stvara neugodno, neprijateljsko, poni�avaju�e ili uvredljivo okru�enje.

�lanak 9.

(1) Posebne mjere su specifi�ne pogodnosti kojima se osobama odre�enog spola omogu�uje ravnopravno sudjelovanje u javnom �ivotu, otklanjaju postoje�e nejednakosti ili im se osiguravaju prava u kojima su ranije bili prikra�eni.

(2) Posebne mjere se uvode privremeno radi ostvarivanja stvarne ravnopravnosti �ena i mu�karaca i ne smatraju se diskriminacijom.

III. POSEBNE MJERE

�lanak 10.

Posebne mjere se utvr�uju propisima kojima se ure�uju pojedina podru�ja javnog �ivota.

�lanak 11.

(1) Dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, te pravne osobe u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, obvezna su primjenjivati posebne mjere i donijeti planove djelovanja za promicanje i uspostavljanje ravnopravnosti spolova.

(2) Tijela iz stavka 1. ovoga �lanka donose planove djelovanja iz djelokruga svoje nadle�nosti na osnovi analize polo�aja �ena i mu�karaca, utvr�uju razloge za uvo�enje posebnih mjera, ciljeve koje treba posti�i, na�in provedbe i metode nadziranja provedbe.

(3) Planove djelovanja iz stavka 1. ovoga �lanka prethodno odobrava Ured za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske.

�lanak 12.

(1) Provo�enjem posebnih mjera promicat �e se ravnopravno sudjelovanje �ena i mu�karaca u tijelima zakonodavne, izvr�ne i sudbene vlasti, uklju�uju�i javne slu�be, te postupno pove�avati uklju�ivanje podzastupljenog spola tako da njegova zastupljenost dosegne razinu njegovog udjela u ukupnom stanovni�tvu Republike Hrvatske.

(2) U svrhu ostvarivanja cilja iz stavka 1. ovoga �lanka uvodit �e se posebne mjere kada je zastupljenost jednoga spola osjetno neuravnote�ena.

(3) Pri imenovanju u dr�avna tijela i tijela jedinice lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave i druge pravne osobe s javnim ovlastima, mora se voditi ra�una o ravnomjernoj zastupljenosti oba spola.

(4) Pri imenovanju �lanova odbora, povjerenstava i izaslanstva koja zastupaju Republiku Hrvatsku na me�unarodnoj razini, dr�avna tijela du�na su voditi ra�una o jednakoj zastupljenosti �ena i mu�karaca u odborima, povjerenstvima ili izaslanstvima.

IV. DISKRIMINACIJA NA PODRU�JIMA ZAPO�LJAVANJA I RADA

�lanak 13.

(1) Diskriminacija na podru�ju zapo�ljavanja i rada zabranjena je u javnom i privatnom sektoru, uklju�uju�i dr�avna tijela, u odnosu na:

1. uvjete za zapo�ljavanje, samozapo�ljavanje ili obavljanje zanimanja, uklju�uju�i kriterije i uvjete za izbor kandidata za radna mjesta, u bilo kojoj grani djelatnosti i na svim razinama profesionalne hijerarhije,

2. napredovanje na poslu,

3. pristup svim vrstama i stupnjevima �kolovanja, profesionalne orijentacije, stru�nog usavr�avanja i osposobljavanja, dokvalifikacije i prekvalifikacije,

4. uvjete zaposlenja i rada, sva prava iz rada i na temelju rada, uklju�uju�i jednakost pla�a,

5. �lanstvo i djelovanje u udrugama radnika ili poslodavaca ili u bilo kojoj drugoj profesionalnoj organizaciji, uklju�uju�i povlastice koje proizlaze iz tog �lanstva.

(2) Prilikom ogla�avanja potrebe za zapo�ljavanjem radnika u oglasu mora biti jasno istaknuto da se za ogla�eno radno mjesto mogu javiti osobe oba spola.

V. OBRAZOVANJE

�lanak 14.

(1) Obrazovanje o pitanjima ravnopravnosti spolova predstavlja integralni dio sustava osnovnog, srednjo�kolskog i visoko�kolskog obrazovanja, kao i cjelo�ivotnog u�enja koji uklju�uju pripremu oba spola za aktivno i ravnopravno sudjelovanje na svim podru�jima �ivota.

(2) Sadr�aji rodnostudijskih programa trebaju poticati nova � nediskriminatorna znanja o �enama i mu�karcima, uklanjanju spolno/rodne nejednakosti i rodnih stereotipa u obrazovanju na svim razinama, uva�avanja rodnih aspekata u svim obrazovno-nastavnim podru�jima te dono�enja mjera za osiguravanje ujedna�ene zastupljenosti po spolu kako u �kolsko/studentskoj populaciji tako i unutar predava�kih struktura.

(3) Sustavno obrazovanje i osvje�tavanje o ravnopravnosti spolova obvezuju�e je za sva dr�avna tijela, pravne osobe s javnim ovlastima, posebice obrazovne ustanove, te druge pravne osobe koje sudjeluju u provedbi promicanja i uspostavljanja ravnopravnosti spolova.

(4) Nadle�no dr�avno tijelo za obrazovanje i institucije na podru�ju obrazovanja provodit �e posebne mjere, osobito u odnosu na:

1. pristup obrazovanju,

2. pripremu, usvajanje i provedbu programa obrazovanja,

3. davanje obveznih odobrenja ud�benicima i nastavnim pomagalima,

4. uvo�enje organizacijskih inovacija,

5. mijenjanje pedago�kih i andrago�kih metoda.

VI. POLITI�KE STRANKE

�lanak 15.

Politi�ke stranke koje su upisane u registar politi�kih stranaka usvajaju svake �etiri godine plan djelovanja o pitanju uravnote�ene zastupljenosti �ena i mu�karaca i, u skladu s njim, odre�uju metode za promicanje uravnote�enije zastupljenosti �ena i mu�karaca u tijelima stranke, na popisima kandidata za izbore u Hrvatski sabor i tijelima jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave.

VII. MEDIJI

�lanak 16.

(1) Mediji �e kroz programske koncepte promicati razvoj svijesti o ravnopravnosti �ena i mu�karaca.

(2) Zabranjeno je javno prikazivanje i predstavljanje �ena i mu�karaca na uvredljiv, omalova�avaju�i ili poni�avaju�i na�in, s obzirom na spol i spolnu orijentaciju.

VIII. STATISTI�KI PODACI

�lanak 17.

(1) Svi statisti�ki podaci i informacije koji se prikupljaju, evidentiraju i obra�uju u dr�avnim tijelima, javnim slu�bama i ustanovama, moraju biti iskazani po spolu.

(2) Statisti�ki podaci i informacije koji se prikupljaju, evidentiraju i obra�uju, prema stavku 1. ovoga �lanka, dostupni su javnosti u skladu s propisima kojima se ure�uje za�tita osobnih podataka i s odredbama posebnog zakona kojim se ure�uje podru�je slu�bene statistike.

IX. OSIGURANJE PROVEDBE ZAKONA

1. URED ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA

�lanak 18.

(1) Vlada Republike Hrvatske osnovat �e uredbom Ured za ravnopravnost spolova (u daljnjem tekstu: Ured) kao stru�nu slu�bu za obavljanje poslova u vezi s ostvarivanjem ravnopravnosti spolova.

(2) Ured obavlja stru�ne i druge poslove na na�in da:

1. koordinira sve aktivnosti kojima je cilj uspostavljanje ravnopravnosti spolova, �to uklju�uje pru�anje profesionalne pomo�i u primjeni i provedbi ovoga Zakona i drugih propisa koji se odnose na ravnopravnost spolova,

2. odobrava tijelima iz �lanka 11. ovoga Zakona provedbu planova djelovanja,

3. predla�e Vladi Republike Hrvatske i dr�avnim tijelima dono�enje ili izmjene zakona i drugih propisa kao i usvajanje drugih mjera,

4. izra�uje nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova i nadzire njezinu provedbu,

5. provodi istra�ivanja, izra�uje analize i svake dvije godine Vladu Republike Hrvatske izvje�tava o provedbi nacionalne politike,

6. prati uskla�enost i primjenu zakona i drugih propisa koji se odnose na ravnopravnost spolova u odnosu na me�unarodne dokumente,

7. priprema nacionalna izvje��a o ispunjavanju me�unarodnih obveza u podru�ju ravnopravnosti spolova,

8. sura�uje s nevladinim udrugama koje su aktivne u podru�ju ravnopravnosti spolova i osigurava djelomi�no financiranje njihovih projekata ili aktivnosti,

9. promi�e znanje i svijest o ravnopravnosti spolova,

10. prima predstavke stranaka o povredama odredbi ovoga Zakona i drugih propisa,

11. izvje�tava Vladu Republike Hrvatske svake godine, najkasnije krajem travnja za prethodnu godinu o svojim aktivnostima.

(3) Uredbom iz stavka 1. ovoga �lanka propisat �e se unutarnje ustrojstvo, na�in i organizacija rada, te druga pitanja zna�ajna za obavljanje poslova Ureda.

2. PRAVOBRANITELJ/ICA ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA

�lanak 19.

(1) Pravobranitelj/icu za ravnopravnost spolova (u daljnjem tekstu: pravobranitelj/ica) imenuje i razrje�ava Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.

(2) Pravobranitelj/ica ima zamjenika/cu koje imenuje i razrje�ava Hrvatski sabor na prijedlog pravobranitelja/ice.

(3) Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ica du�nosnici su Republike Hrvatske, imenuju se na vrijeme od 8 godina i mogu biti ponovno imenovani.

(4) Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ca moraju biti razli�itog spola, a jedan/na od njih mora biti diplomirani pravnik/ica.

(5) Za pravobranitelja/icu i njegovog/njezinog zamjenika/icu mo�e biti imenovan hrvatski dr�avljanin/ka koji ima visoku stru�nu spremu i koji je osobnim zalaganjem poznat javnosti u podru�ju za�tite ljudskih prava.

�lanak 20.

Pravobranitelj/ica i njegov/njezin zamjenik/ica bit �e razrije�eni du�nosti prije istjeka vremena na koje su imenovani u slu�aju:

1. vlastitog zahtjeva,

2. gubitka hrvatskog dr�avljanstva,

3. trajnoga gubitka sposobnosti za obna�anje du�nosti,

4. pravomo�ne osude za kazneno djelo, ili

5. neprihva�anja godi�njeg izvje��a o radu ili nezakonitog, nepravodobnog ili nestru�nog obavljanja svoje du�nosti.

�lanak 21.

(1) Pravobranitelj/ica djeluje neovisno i samostalno, prati provo�enje ovoga Zakona i drugih propisa koji se ti�u ravnopravnosti spolova i najmanje jednom godi�nje izvje��uje Hrvatski sabor.

(2) Pravobranitelj/ica razmatra slu�ajeve kr�enja na�ela ravnopravnosti spolova, slu�ajeva diskriminacije prema pojedincima ili grupama pojedinaca koje su po�inila tijela dr�avne uprave, jedinice tijela lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave i druga tijela s javnim ovlastima, zaposleni u tim tijelima i druge pravne i fizi�ke osobe.

(3) Svatko se mo�e obratiti pravobranitelju/ici zbog povreda odredbi ovoga Zakona bez obzira da li je neposredno o�te�en, osim ako se o�te�ena strana tome izrijekom protivi.

�lanak 22.

(1) U obavljanju poslova iz svoga djelokruga pravobranitelj/ica je ovla�ten/a upozoravati, predlagati i davati preporuke.

(2) Pravobranitelj/ica je ovla�ten/a od tijela iz �lanka 21. stavka 2. tra�iti izvje��a, a u slu�aju neudovoljavanja zahtjeva, pravobranitelj/ica mo�e tra�iti provo�enje nadzora od tijela koje obavlja nadzor nad njihovim radom.

(3) Ako u obavljanju poslova pravobranitelj/ica sazna za povredu odredbi ovoga Zakona s elementima kaznenog djela podnijet �e prijavu nadle�nom dr�avnom odvjetni�tvu.

�lanak 23.

(1) Pravobranitelj/ica ima pravo podnijeti prijedlog za pokretanje postupka ocjene ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugih propisa ako ocijeni da je povrije�eno na�elo ravnopravnosti spolova.

(2) Ako pravobranitelj/ica utvrdi da je povrije�eno na�elo ravnoprvnosti spolova zbog nesukla�enosti propisa s ovim Zakonom, predlo�it �e pokretanje postupka izmjene takvog propisa.

(3) Pravobranitelj/ica u obavljanju svojih poslova mo�e zatra�iti stru�nu pomo� znanstvenih i stru�nih osoba i institucija.

�lanak 24.

(1) Dr�avna tijela i pravne osobe s javnim ovlastima, pravnim osobama u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jednica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave, te pravne i fizi�ke osobe, du�ne su pravobranitelju/ici dati sve potrebne informacije i omogu�iti uvid u dokumentaciju bez obzira na stupanj tajnosti najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka zahtjeva.

(2) Pravobranitelj/ica i osobe zaposlene u njegovom/njezinom uredu, du�ni su podatke za koje su saznali u obavljanju poslova �uvati kao slu�benu tajnu.

�lanak 25.

(1) Pravobranitelj/ica donosi poslovnik o svom radu kojim se ure�uje na�in i organizacija rada, unutarnji ustroj stru�ne slu�be, te druga pitanja zna�ajna za obavljanje poslova pravobranitelja/ice.

(2) Poslovnik o radu iz stavka 1. ovoga �lanka potvr�uje Hrvatski sabor.

3. KOORDINATOR/ICA U TIJELIMA DR�AVNE UPRAVE

�lanak 26.

(1) �elnik tijela dr�avne uprave odre�uje du�nosnika koji obavlja i poslove koordinatora za ravnopravnost spolova.

(2) Koordinator iz stavka 1. ovoga �lanka u skladu s nadle�nosti tijela dr�avne uprave sura�uje s Uredom te odgovara za provedbu ovoga Zakona.

4. SUDSKA ZA�TITA

�lanak 27.

U slu�ajevima diskriminacije iz �lanka 6., 7. i 8. ovoga Zakona osoba koja se smatra o�te�enom mo�e zahtijevati naknadu �tete po propisima obveznog prava o odgovornosti za �tetu.

X. OSIGURANJE SREDSTAVA

�lanak 28.

Sredstva za rad Ureda osiguravaju se u prora�unu Republike Hrvatske.

XI. KAZNENE ODREDBE

�lanak 29.

Odgovorna osoba u pravnoj osobi s javnim ovlastima i pravnoj osobi u prete�itom vlasni�tvu dr�ave ili jedinica lokalne i podru�ne (regionalne) samouprave koja Uredu ne podnese plan djelovanja kaznit �e se za prekr�aj nov�anom kaznom u iznosu od 3.000,00 kuna.

XII. PRIJELAZNE I ZAVR�NE ODREDBE

�lanak 30.

Tijela iz �lanka 11. ovoga Zakona du�na su izraditi analize i dostaviti planove djelovanja s posebnim mjerama Uredu u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

�lanak 31.

Nadle�no dr�avno tijelo iz �lanka 14. ovoga Zakona du�no je uskladiti programe osnovnog i srednjeg obrazovanja, programe stru�nog osposobljavanja i usavr�avanja i cjelo�ivotnog obrazovanja s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

�lanak 32.

Nadle�na tijela za vo�enje statisti�kih podataka iz �lanka 17. ovoga Zakona du�na su uskla�ivati obrasce za vo�enje tih podataka na na�in koji �e osigurati provedbu ovoga Zakona.

�lanak 33.

(1) Vlada Republike Hrvatske �e donijeti Uredbu iz �lanka 18. ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(2) Vlada Republike Hrvatske �e Hrvatskom saboru predlo�iti imenovanje pravobranitelja/ice u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

(3) Pravobranitelj/ica �e Hrvatskom saboru predlo�iti imenovanje zamjenika/ice u roku od 30 dana od dana svoga imenovanja.

�lanak 34.

Pravobranitelj/ica �e donijeti poslovnik iz �lanka 25. ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na du�nost.

�lanak 35.

Koordinatori iz �lanka 26. ovoga Zakona moraju biti odre�eni u roku od 3 mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

�lanak 36.

Zakoni i drugi propisi �e se uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

�lanak 37.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u �Narodnim novinama�.


Klasa: 044-01/03-01/05
Zagreb, 14. srpnja 2003.

HRVATSKI SABOR

Predsjednik Hrvatskoga sabora
Zlatko Tom�i�, v. r.

Na temelju �lanka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLA�ENJU ZAKONA O RAVNOPRAVNOSTI SPOLOVA

Progla�avam Zakon o ravnopravnosti spolova, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 14. srpnja 2003.

Broj: 01-081-03-2624/2
Zagreb, 18. srpnja 2003.

Predsjednik Republike Hrvatske
Stjepan Mesi�, v. r.


 
Vrh stranice
Site map




Ured: B. Viduli� 28, 51550 Mali Lo�inj
Telefon: 051 233 650 Fax: 051 233 567
e mail: koordinatorica@zenska-mreza.hr
Kontakt osoba: Bojana Genov, koordinatorica
Telefon 098 215 858

 
O nama

Civilno dru�tvo
� Civilno dru�tvo.hr, portal �iju je izradu potakla Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga dru�tva
Obnovljeno
3. travnja 2006.

Webmajstorica
Bojana Genov

 

Plakat za Dan �ena 2006.

letak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 �enska mre�a Hrvatske okuplja organizacije, grupe i inicijative koje su prepoznale da su �ene diskriminirane te ekonomski, politi�ki i statusno marginalizirane. Vo�ena feministi�kim principima �enska mre�a Hrvatske ne miri se s patrijarhalnim sustavom i suprotstavlja se svim oblicima diskriminacije po spolu.
 Women's Network Croatia unites organizations, groups and initiatives that recognized discrimination against women who are often economically and politically marginalized; it opposes all sorts of gender discrimination.
Korisni linkovi

Report 2005
Report 2005
�enska izborna kvota
   
�enska mre�a Hrvatske - Women's Network Croatia 2006.
 
vrh